Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooi werk! Die rode lak dient toch ook als UV bescherming als ik juist geïnformeerd ben?

Ik weet niet of het daadwerkelijk uv tegengaat maar het helpt wel tegen verkleuren heb ik begrepen. Voor de zekerheid komen er ook 5 lagen uv lak over en ligt hij straks donker in een botenhuis. :cool:
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
met zo'n boot zou ik niet buiten durven komen
te mooi om te varen !

Ik moet eerlijk zeggen, ik ben van het zomer wel geschrokken met hoe sommige mensen varen. Ik woon niet zo heel ver van Giethoorn (daar zul je me in ieder geval nooit in de grachten zien) maar het begint hier ook steeds meer op Giethoorn te lijken.
 

Erik 1969

Nieuw lid
16 sep 2020
15
0
60
Zuid Oost Beemster
Dag Toxiq,

Ik ben nieuw op het forum dus weet ook niet hoe alles werk.
Ik ben bezig met de restauratie van een Boesch 510 van 1969 en zag dat je een as uithouder te koop had maar dat was in 2018 dus waarschijnlijk al verkocht.
Ik vind het leuk een interessant hoe lotgenoten met Boesch boten bezig zijn en hoe hun de uitdaging aan gaan.
Ben met de bodem bezig en heb de motor al gereviseerd.
Ga binnenkort een verhaal maken hoe ik de renovatie tot nu toe heb aangepakt.

Gr. Erik
 

Erik 1969

Nieuw lid
16 sep 2020
15
0
60
Zuid Oost Beemster
Hoi Martijn,

Ik had Paulv al wel eens gezien op deze site een echte perfectionist. Mooi om te zien hoe hij de restauratie heeft aangepakt.
Ik ga proberen om het op dezelfde manier te gaan doen.
Mijn uithouder is erg dun had al wel een nieuwe lager gekocht maar zag de uithouder langs komen en had gehoopt dat deze nog voorradig is.
Gr. Erik
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Durf ik zo niet te zeggen. Je zou de oude kunnen opmeten voor de 2 maten. Of een mailtje naar boesch zelf doen misschien hebben die ook nog wel iets op de plank liggen...
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Zo al weer 2 maanden sinds de laatste update.... Helaas is het plan met lakken niet gelukt vlak na de laatste post viel de temperatuur ineens hard naar beneden en hebben we besloten om in het voorjaar dit weer op te pakken als laatste klus. Ik ben verder wel druk bezig geweest met wat rvs werk waaronder het voorbewerken en polijsten van rvs. Na verschillende methodes en schuurmiddelen te hebben gebruikt heb ik het ondertussen aardig onder de knie.

Ook is er veel tijd gaan zitten in het uitdenken van het dashboard. Traditioneel is dit eigenlijk een plank op de spant waar het dek of overheen valt of tegenaan valt. Echter wou ik toch even net iets meer als dashboard dus daar ben ik maar aan begonnen.
20200730_163211.jpg
Dit was het 2D idee wat ik eerder als eens had gepost.
20201121_164519.jpg
Dit is hoe ver ik nu ben, bijna klaar om delen af te werken en te verlijmen. (dashboard krijgt nog wat schakelaars en misschien een klassieke radio om de leegte te vullen)

Vanaf een foto is het niet heel duidelijk te zien maar het linker deel is een gebogen vlak dit hield in dat ik wat plaatmateriaal om een mal moest buigen. (en later wat mahonie voor het klepje)

20200930_134533.jpg

20201001_131132.jpg
Verlijming ging zelfs nog beter als verwacht. dit zijn 4 lagen okoume triplex van 4mm.
20201120_124248.jpg
Nog best wat uit het dek moeten zagen om alles passend te krijgen. Hier komt het dashboard zelf overheen.
Nog een stukje extra erin gelijmd om de stuurpomp te kunnen bevestigen. De verbinding ziet er op de foto een beetje waardeloos uit maar in werkelijkheid zit de verbinding overal aan en is sterk.

20201121_121850.jpg
Maar toch even aan beide kanten een glasmat erin gelijmd aangezien er niet heel veel hout overbleef om de stuurpomp aan te bevestigen. Na de glasmat kon ik er zelf aan hangen dus dat zal wel genoeg zijn voor een stuurpomp....

Ook heb ik een begin gemaakt aan de ruit. Eerst de vorm een beetje uitgetekend en daarna op volledige schaal uitgelegd op een plaat zodat ik een leidraad had voor het frame.
20201109_142729.jpg
20201109_142744.jpg
Eerst in 12mm koperbuis een "proof of concept" gemaakt. deze knikt nog een beetje op bepaalde plekken. Hierna begonnen met 12mm rvs buis voor het echte frame. Het buigen heb ik gedaan met een zelfgemaakte buiswals. (voor de oplettende kijker staat hij op de achtergrond op tafel)

En ik heb voor het eerst sinds tijden weer eens achter de draaibank gestaan. Ik moest 2 rozetten draaien voor de luchtinlaat op het dek en een stuuradapter. De stuuradapter is mahonie met een aluminium bus incl konus en spiebaan voor op de stuurpomp.

20201121_164651.jpg
20201121_164723.jpg
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ondertussen zitten we alweer geruime tijd in 2021 dus dan wordt het toch wel weer tijd voor een update....

Het ging de laatste tijd allemaal wat trager helaas. Ik heb het grootste deel van Januari in de lappenmand gezeten helaas. Maar toch weer vol goede moed de draad opgepakt.
De laatste tijd is voornamelijk gebruikt om wat dingen af te werken of een laatste aanpassing te geven. Ook ben ik begonnen met het interieur, het laatste hout project van de boot! Zo is de achterbank grotendeels klaar (definitieve versie heb ik nog niet op foto) en zijn er wat schilderklusjes gedaan (ook geen foto's van) afgelopen week ook wat stoffeerders af gegaan om het interieur te bekleden daar verwacht ik binnenkort ook een update over. Al met al hoop ik toch dit seizoen de boot klaar te hebben (al zal het lastig worden).

Voor nu weer wat foto's!

20201127_155346.jpg
20201130_155110.jpg
Luikje voorin gemaakt om wat extra opbergmogelijkheden te krijgen. Malletje gemaakt uit meerdere losse delen zo was het een makkie om een goed passend paneel te krijgen.

20210126_172817.jpg
20210204_140344.jpg
Luik in de vloer gemaakt en het framewerk compleet gemaakt. Nu kon de vloer definitief vast.

20201202_162948.jpg
20201202_162956.jpg
Zelfde principe van bij het luik voorin, een malletje gemaakt voor de vorm en daarna de panelen uitgezaagd. Deze moest alleen in 2 delen gemaakt worden omdat het anders niet gemonteerd kon worden.
20210127_144640.jpg
De achterbank compleet. Geen foto's van het bouwproces gemaakt helaas. aan de zijkanten komen 2 luikjes in het voorpaneel voor opslag.

20210129_173939.jpg
20210130_142143.jpg
Prototype gemaakt voor hoe ik het zijpaneel wil gaan maken uiteindelijk.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Vervolg....

20210130_175349.jpg
20210131_145726.jpg
Ik moest een kantafwerking maken voor het gefineerde paneel van de bank. Ik heb een opstelling gemaakt met een föhn die een metalen buis verhit (zelfde principe als vioolbouwers gebruiken om hout te buigen). Dit ging verrassend goed ondanks dat het allemaal kruisdraad latjes waren.

20210210_142020.jpg
20210218_170111.jpg

het paneeltje gefineerd en een kuiltje voor het greepje. Ik kon nergens een greepje vinden die mij aanstond dus bovenstaande zelf maar gemaakt uit ruw rvs. Ik ben er zelf heel tevreden mee (helaas weer geen foto van het geheel).

20210301_173915.jpg

Malletjes om de dekluik scharnieren in te frezen.
20210302_170151.jpg
Ik was in de eerste mal vergeten rekening te houden met de boutjes van het scharnier.....

Helaas nog geen foto van het resultaat aangezien de scharnieren niet werken met het luik :( Hier binnenkort maar een oplossing voor verzinnen.... het luik is deels rond dus hij kan nu zo'n 15graden open voor hij klem zit... Wordt vervolgd.......

Dit was het voor deze update, een boel kleinere klusjes die samen toch meer tijd vergen dan je denkt.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
prachtig om te zien. Als ervaren kanovaarder, vaar ik regelmatig in de buurt. Deze boot mag alleen buiten het seizoen door Giethoorn varen. In het Giethoorn-seizoen is het veel te druk. Dank voor je verslag tot nu toe.
 
  • Haha
Waarderingen: Rmkat

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Langzaam maar zeker begint het project tot een einde te komen (of tenminste zo voelt het).

De laatste maanden heb ik verder gewerkt aan het interieur, zo heb ik een het hout wat in het zicht blijft geschilderd en heb ik een stoffeerder gevonden die het interieur gaat stofferen.

Hier nog een foto van hoe het kastje compleet is met de greep:
20210522_150557.jpg
Het paneel is in de lak aangekleurd om deze warme mahonie tint te krijgen.

Ook is het luik passend en sluitend gemaakt sinds de laatste post. Ik moest een groef in het luik frezen zodat deze vrij kon draaien. En de sluiting is gemaakt maar moet nog gepolijst worden. Voor de sluiting wou ik 1 greep die beide kanten van het luik vast zet. Samen met de scharnieren kan ik zo het luik gelijk stellen aan het dek zelfs als het luik wat krom trekt.

20210322_095222.jpg


20210322_095226.jpg

En toen weer verder met de kuip, eerst maar een een vloertje erin gelegd. Hetzelfde hout als het dek, Gerutu/Esdoorn alleen net wat bredere planken zodat het wat rustiger oogt.

20210514_103235.jpg
Hier een foto met 3 lagen grondlak.

Tussendoor ook nog besloten dat ik toch een wortelnoten dashboard wil ipv een mahonie dashboard. Dus een ritje gemaakt naar arnhem en wat wortelnoten uitgezocht. Helaas hadden ze geen grote vellen zonder al te veel defecten dus dat werd een boel reparatie.

20210505_140605.jpg
Hier het dashboard uitgetekend en kun je alle defecten zien.

20210505_141818.jpg
20210505_141853.jpg
Ieder defect eruit gesneden en een bijpassend stukje fineer gezocht. Dit was echt een priegelwerkje zeg!
20210505_192547.jpg
Onder ieder stukje tape zitten 1 of meerdere reparaties!
Natuurlijk weer geen foto van het eind resultaat... De reparaties zijn na het lakken nog te zien maar vallen niet op door de drukke tekening.
20210504_134556.jpg
Het klepje is opnieuw gemaakt in Am. Noten en gefineerd met wortelnoten, Het dashboard zelf heb ik op aanraden van de Arnhemse Fijnhouthandel op het mahonie gefineerd en het mahonie gekleurd. Aangezien ik een stukje langzaam gegroeid kwartiers mahonie had was dit stabieler dan wat hun mij konden leveren in Am. Noten.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ook ben ik begonnen aan de zijpanelen te maken. Deze moeten in dezelfde vorm als de romp lopen zodat de kuip mooi ruim blijft.

Eerst een stel spanten gemaakt om het mahonie op vast te kunnen zetten. Daarna alles vloeiend schaven zodat de planken goed contact maken met de spanten. In principe hetzelfde zoals de rom is gebouwd maar dan voor panelen.

20210527_173742.jpg
(spanten vloeiend maken aan de stroken mahonie)

20210522_172920.jpg
Stukje voor stukje de boel opbouwen. Ieder plankje heeft een variërende hoek aan de aansluitkant van de plank.

20210527_173820.jpg
1 Paneel verlijmd, Hier kun je min of meer zien dat het paneel van vlak naar bol gaat in 1 richting en hol is in de andere richting.

Het begint erop te lijken! De bekleding wordt ergens Augustus geleverd als het goed is. Ik hoop dan ook de boot zover te hebben dat ik ermee kan varen.
 

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Mooi hoor!

Zelf ook plannen gekocht van Glen-L voor een Flying saucer (klein formaat Zip). Het zal nog even duren voordat ik daaraan kan beginnen maar als ik jou werklog zie dan begint het wel te kriebelen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmkat

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.