En toen was het alweer September.... De laatste tijd echter absoluut niet stilgezeten en de boot is "af".
Begin Augustus heb ik de boot te water gelaten en is de eerste proefvaart geweest.
Dit was 11 Augustus, de ruit zit er nog niet op hier.
Het was mooi weer dus de boot Direct gebruikt om naar mijn favoriete zwemplek te gaan (met de boot is het toch stukken handiger als met de auto/fiets). Van zwemmen is het weinig gekomen met alle belangstelling uiteindelijk.
Hier kun je zien dat de boot helaas net iets voorover ligt. Dit zal ik nog moeten oplossen, in ieder geval moet er een grotere tank komen want 42L was toch wat optimistisch. De eerste 3 proefvaarten al met al +/- 2uur koste al 16L.
En verder waren er talloze dingetjes aan de techniek die nog opgelost moesten worden. Zo was er een trilling met achteruitvaren. Dit bleek of de uitlaat te zijn die druk opbouwde of de uitlaatgassen die onder de boot door de schroef kwamen. We hebben de uitlaat omgeleid naar opzij ipv recht naar achter en dit heeft het opgelost. Ook is teveel geluid, niet geheel onverwacht met een open uitlaatsysteem natuurlijk dus hier moeten nog dempers in.
Afijn dit zijn zomaar een paar dingen waar ik tegenaan liep na de eerste proefvaarten. Er zijn nog wat andere problemen geweest die opgelost zijn/moeten worden maar dan ben ik wel wat a4tjes verder!
En toen was de ruit terug van de stoffeerder. Ik had besloten dat een complete ruit van rvs niet haalbaar was in het tijdsbestek dat ik ervoor had. Dus heb gekozen om een houten frame te maken en die te laten bekleden. Voor de buitenkant heb ik rvs afwerklijsten gemaakt. Voor het "glas" zelf gekozen om plycarbonaat te gebruiken.
En toen moest er uitgevonden worden hoe snel zo'n boot nou eigenlijk is natuurlijk!
Met de eerste schroef kwam ik net in planee op het maximale toerental en ging ze 30km/u op de gps. Maar aangezien de motor onbelast bleef zijn we momenteel aan het testen met schroeven. ik verwacht dat er ongeveer 40km/u in zit met deze 86pk motor. momenteel draaien we een 9x9 schroef op 35km/u waarbij de motor nog steeds amper belast wordt.
Voor nu is de boot "klaar" dus! Van het winter/volgend voorjaar hoop ik het project weer op te pakken voor de laatste aanpassingen en dan kan ik echt varen. Nu eerst weer uit het water en in de winterstalling.