En het vervolg. voor het voordek moest ik eerst beslissen hoe ik het dashboard wou gaan maken.. traditioneel steekt het dek iets over het dashboard heen. Het dashboard zelf is meestal een plank onder 30 graden. Dit viel als snel af, het leek mij wat te simpel en niet echt van deze tijd. Dus... wat moet het dan worden? Ik heb besloten om meer richting een auto dashboard te bouwen deels met leer bekleed en deels mahonie (of andere houtsoort ik ben er nog niet helemaal uit). Het voorbeeld hieronder is een 2d uitdenksel van het uiteindelijke 3d dashboard. links + "pet" wordt bekleed rechts wordt hout.
Oke toen dat duidelijk was kon ik het dek dus gewoon doorleggen tot aan de laatste dekspant.
gangboorden geplaatst achteraf zijn ze aan de voorkant wat breed uitgevallen dit zou ik een volgende keer wat slanker maken. Oh en wat is het waardeloos om hout 2 richtingen op te buigen zeg!
Zoals al gezegd heb ik voor het vormen van de voorste biesjes het iets anders aangepakt met een mal.
Dus een malletje van de ronding -biesdikte gemaakt voor het gemak even vastgeschroefd. Het stukje aluminium is om de druk gelijkmatig te verdelen en het te buigen hout te ondersteunen. Ter vergelijking in deze mal kan ik 5mm esdoorn DROOG in een 10cm radius buigen zonder enig probleem. Behalve dat het de vorm niet behoud natuurlijk..
Bij gebrek aan een goeie manier om stoom te generen maar de stoomdweil uit de kast "geleend" beetje tape en een vuilniszak en het werkt prima voor kleine klusjes.
2 extra latjes gestoomd voor het geval er toch 1 scheurt.. (bleken er 3 te zijn omdat de nerf verkeerd liep
)
Biesjes en "kingplank" erin gelijmd.
Alle biesjes gelijk schaven nadat alles verlijmd is.
Het eindresultaat na geschuurd te hebben met de machine en daarna alles met de plank strak geschuurd.
Het dek Zit erop en dat betekend dat de romp nu bijna compleet is! Alleen nog stukken op de neus (niet zeker) en alles schuren. De komende weken zal ik dan ook bezig zijn met schuren en lakken (alsjeblieft geen 30+ graden meer!)
-Edit, Foto vergeten.....