Werkplaats in wording

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Wat zijn nu ongeveer de kosten geweest voor zoveel moois? (Hoeveel platen mdf en multiplex zijn erin gegaan?
- Het zwarte MDF blad is 1 plaat van 244x122 a EUR75 ongeveer (was toevallig een aanbieding bij de gamma)
- Het frame, de bodem en de plaat onder het MDF zijn 2 platen van 18mm berken mplex onderblad van 244x122, normaliter zo rond de 90EUR per blad maar was ook in de aanbieding voor ergens in de 70EUR.

Totaal zo rond de 230EUR denk ik maar ik had nog wat rest stukken staan en heb daar ook wat van gebruikt dus als je helemaal niks hebt staan aan hout kan je denk ik beter 3 platen multiplex kopen en dan hou je wat over.

verder natuurlijk nog het freesje van Microjig moeten kopen voor de sleuven en ondertussen heb ik wat hulpstukjes aan het maken van resthout.. (zoals de frees aanslag)
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ziet er erg mooi uit!!
Momenteel ben ik ook bezig om mijn werkbank te bouwen. Hierin wil ik ook een triton met Kreg router plaat hangen.

Ik ga deze dus met veel interesse volgen!
Prima combinatie, ik ben er blij mee i.e.g. Alleen de stelvoetjes van Kreg vond ik wat minder. Lijkt handig maar je blijft bezig met stellen. Ik denk dat ze lostrillen naarmate je de frees gebruikt. Je zou ze kunnen vastlijmen maar dat heb ik niet geprobeerd.

Even rekening houden dat als je de frees onder een blad hangt en je het bitje moet vervangen, je wel op de knop moet drukken op de frees zelf.. anders komt je kop niet omhoog tot boven het blad. Je moet dus wel een deurtje bouwen op een plek waar de knop zit.. (en ook toerental zit op die plek overigens)
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Prima combinatie, ik ben er blij mee i.e.g. Alleen de stelvoetjes van Kreg vond ik wat minder. Lijkt handig maar je blijft bezig met stellen. Ik denk dat ze lostrillen naarmate je de frees gebruikt. Je zou ze kunnen vastlijmen maar dat heb ik niet geprobeerd.

Even rekening houden dat als je de frees onder een blad hangt en je het bitje moet vervangen, je wel op de knop moet drukken op de frees zelf.. anders komt je kop niet omhoog tot boven het blad. Je moet dus wel een deurtje bouwen op een plek waar de knop zit.. (en ook toerental zit op die plek overigens)
De stelvoetjes heb ik ook niet besteld, ik wil gewoon een groef laten zitten waar ik de plaat in hang en dan zelf in iedere hoek 2 schroeven via de onderkant door de groef boren om de plaat zo vlak met het werkblad te kunnen afstellen.

Hoe heb je de hoeken van de plaat zo mooi aansluitend gekregen?


Ik hoop een dezer dagen de plaat te kunnen monteren, eerst nog het bovenblad aan het frame van de werkbank vastmaken.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
De stelvoetjes heb ik ook niet besteld, ik wil gewoon een groef laten zitten waar ik de plaat in hang en dan zelf in iedere hoek 2 schroeven via de onderkant door de groef boren om de plaat zo vlak met het werkblad te kunnen afstellen.

Hoe heb je de hoeken van de plaat zo mooi aansluitend gekregen?


Ik hoop een dezer dagen de plaat te kunnen monteren, eerst nog het bovenblad aan het frame van de werkbank vastmaken.
Prima plan zo ja. Daar had ik nog niet eens aan gedacht om schroeven van onder naar boven te zetten. De hoeken is gewoon aftekenen en vooral veel geduld opbrengen en een aantal keer passen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Mooie werkplaats! Die willen zo vast meer mensen:)
Heb je alles gewoon op 220v? Gaat dat dan wel goed wanneer je de HBM200 (1500w) en de deWalt vlak/vandiktebank (2100w) samen gebruikt?
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Mooie werkplaats! Die willen zo vast meer mensen:)
Heb je alles gewoon op 220v? Gaat dat dan wel goed wanneer je de HBM200 (1500w) en de deWalt vlak/vandiktebank (2100w) samen gebruikt?
Deze heb ik even gemist. Alles idd 230V en 1 groep idd. Geen probleem om de DW/HBM tegelijk aan te hebben.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Na 12 jaar afscheid genomen van m'n eerste grote uitgave voor houtbewerking.. de Makita 2704 is afgelopen vrijdag opgehaald. Via dit forum verkocht ivm een upgrade die afgelopen vrijdag geleverd zou worden. Helaas vond TNT/Fedex dat ze andere dingen te doen hadden en hebben besloten niet te leveren :mad: Ondertussen wel thuis zitten wachten van 09:00 tot 18:00.

Bij het nabellen kreeg ik o.a. te horen dat ze het mogelijk het pakketje over het hoofd gezien hadden bij het inladen.... really! een pallet. met daarop een 200K wegend pakketje? helemaal plausibel verhaal natuurlijk. Bij de 2e en 3e keer nabellen kreeg ik te horen dat de chauffeur ziek was en de bestelbus defect was. Je verzint het niet...

Dus ik heb even geen goed woord over voor TNT.

Inmiddels is het afwachten wat er gaat gebeuren aangezien TNT me niet kon vertellen wanneer ze nu zouden komen en niemand interesseert het ene moer dat het opeens 3 of meer dagen langer duurt. Dat het wat langer duurt omdat er iets onvoorziens is gebeurd kan ik begrip voor opbrengen maar dit niet.

Het "pakketje" is overigens de Laguna Fusion 3, die past precies met z'n rug tegen m'n werkbank aan.

Over een paar weken komt er nog een grote upgrade aan.. nog groter dan deze zaagtafel maar dan post ik tzt nog wel.
 

Bijlagen

  • 5bb67247-ac43-4997-bbbf-4b483d4edf96.JPG
    5bb67247-ac43-4997-bbbf-4b483d4edf96.JPG
    143,5 KB · Weergaven: 285

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Zo. vandaag een betere dag, de fusion 3 staat inmiddels op z'n plek. Ik mis alleen een boutje zoals las ik op de site van baptist wel meer mensen hadden maar dat komt wel goed, zal morgen gelijk even bellen. Baptist heeft ook wel echt even goed meegeholpen met de problemen met TNT. Complimenten voor hen.

Uiteindelijk heb ik geen trage 16A zekering op de groep gezet en de machine start gewoon goed op, kan er ook afzuiging bij aanzetten, alles blijft werken. Ik heb al wel een trage stop liggen en zal 'm voor de zekerheid alsnog wel vervangen in de meterkast.

Voor de oplettende kijker, de zaag komt waarschijnlijk op een verhoginkje te staan zo dat ie op gelijke hoogte komt met de werkbank. ik wil m'n werkbank niet verlagen.

Machine is wel echt indrukwekkend... hoop er snel mee te gaan zagen.
 

Bijlagen

  • IMG_4138.JPG
    IMG_4138.JPG
    136,4 KB · Weergaven: 244

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Voor de oplettende kijker, de zaag komt waarschijnlijk op een verhoginkje te staan zo dat ie op gelijke hoogte komt met de werkbank. ik wil m'n werkbank niet verlagen.

Ik zou hem op wielen zetten, dan is hij hoger én te verplaatsen indien nodig. bevalt mij erg goed bij mijn Hammer zaagtafel.

Mooie setup zo langzamerhand overigens (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Vandaag even een uurtje gehad, alles nu wel zo goed als af, de zaag staat op een plateau en als het moet kan ie eraf.. maar dat zal erg sporadisch zijn. Ik kan nu de verstekgeleider nog net door de sloten heen over de tafel duwen, zit 1-2 mm tussen dus prima.

Al met al erg tevreden. erg mooi zaagresultaat ook! Vond overigens het blad wat erbij zat niet bijzonder goed maar dat doet niets af aan de kwaliteit van de tafel.

Omdat m'n werkbank nog geen lades heeft en de kast waar de vorige zaag op stond ook eruit is kom ik nu wel echt lades tekort. Voor nu maar even op de grond totdat ik een ladekast gemaakt heb in m'n werkbank
 

Bijlagen

  • IMG_4148.JPG
    IMG_4148.JPG
    158,4 KB · Weergaven: 201
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en TonP

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Het heeft even mogen duren maar dit is toch wel de laatste grote machine die ik kan/wil plaatsen. Vanmiddag geleverd, een Hammer A3-26 met digitale hoogtemeter en spiraalas. Gelijk ook de tafelverleningen meebesteld.

de komende dagen alleen geen tijd voor om het te monteren of uberhaupt van de pallets af te krijgen. Ik heb ook geen palletwagen staan dus die zal ik moeten huren ergens. zonder ga ik niet aan beginnen met dit gewicht. Ik hoop het snel in gebruik te nemen in elk geval!
 

Bijlagen

  • IMG_4546.JPG
    IMG_4546.JPG
    183,8 KB · Weergaven: 109
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Het heeft even mogen duren maar dit is toch wel de laatste grote machine die ik kan/wil plaatsen. Vanmiddag geleverd, een Hammer A3-26 met digitale hoogtemeter en spiraalas. Gelijk ook de tafelverleningen meebesteld.

de komende dagen alleen geen tijd voor om het te monteren of uberhaupt van de pallets af te krijgen. Ik heb ook geen palletwagen staan dus die zal ik moeten huren ergens. zonder ga ik niet aan beginnen met dit gewicht. Ik hoop het snel in gebruik te nemen in elk geval!
geen idee of je een balk daarboven hebt maar ik pas heel erg veel plezier gehad van een heel eenvoudig takeltje. Even optillen pallets ervan onder halen en neerzetten. Een wielsetje ervoor is ook prettig bij die hammers. Daar ben ik zelf ook blij mee.

Hier de link: Kettingtakel
Groeten, Peter
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
geen idee of je een balk daarboven hebt maar ik pas heel erg veel plezier gehad van een heel eenvoudig takeltje. Even optillen pallets ervan onder halen en neerzetten. Een wielsetje ervoor is ook prettig bij die hammers. Daar ben ik zelf ook blij mee.

Hier de link: Kettingtakel
Groeten, Peter
volgens de instructies mag ik de machine niet aan de vlaktafels tillen, er zitten zelfs bouten bij die je aan het frame moet draaien om vervolgens een steun te hebben voor de palletwagen. Ik vraag me af hoe stabiel het te tillen is als ik helemaal aan de onderkant moet tillen (als dat uberhaupt al kan)

Ik heb wel een balk erboven waar ik een takel aan kan ophangen dus het zou wel kunnen en als het stabiel te takelen is, zelfs nog makkelijker dan een palletwagen over een schans laten lopen
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
volgens de instructies mag ik de machine niet aan de vlaktafels tillen, er zitten zelfs bouten bij die je aan het frame moet draaien om vervolgens een steun te hebben voor de palletwagen. Ik vraag me af hoe stabiel het te tillen is als ik helemaal aan de onderkant moet tillen (als dat uberhaupt al kan)

Ik heb wel een balk erboven waar ik een takel aan kan ophangen dus het zou wel kunnen en als het stabiel te takelen is, zelfs nog makkelijker dan een palletwagen over een schans laten lopen
ik heb hijslinten gebruikt ( 2 stuks) daarmee langs de onderkant van de machine. Werkt perfect!
Schermafbeelding 2022-04-25 om 21.08.33.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.