Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooi hoor!

Zelf ook plannen gekocht van Glen-L voor een Flying saucer (klein formaat Zip). Het zal nog even duren voordat ik daaraan kan beginnen maar als ik jou werklog zie dan begint het wel te kriebelen!
Dat is zeker ook een leuk project! Ben beniewd naar jouw werklog zodra je begint.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Zo alweer bijna 4 maanden geleden dat ik voor het laatst gepost heb hier, de tijd vliegt.

Het interieur is nu zo goed als klaar en de stoffeerder zal een deze weken alles stofferen dus dat is wel lekker.
In de laatste post had ik net de zijpanelen gemaakt. Hier moest nog een bedieningshendel op. Alleen is het hele mechanisme best wel groot dus hier moest wat voor verzonnen worden. Op de plek waar de hendel moest komen zat een spant en deze wilde ik niet deels onderbreken aangezien hier ook al leidingen doorheen gingen die de spant verzwakken. Dus toen besloten om het op het paneel te zetten maar dan moest het hele mechanisme wel verborgen worden. Uiteindelijk heb ik er een armleuning van gemaakt en dat bevalt me prima.

20210629_152231.jpg
Een concept gemaakt uit Gerutu, dit zijn 2 van de 3 delen. Een "grondplaat" in de vorm van het paneel die verlijmd wordt daarmee voor de stevigheid, een mahonie afwerkdeel waar de hendel in zit en een losse gestoffeerde armleuning zodat je makkelijk bij het mechaniek kan.

20210630_172737.jpg
Prototype 1. De armleuning heb ik in de uiteindelijke versie toch simpeler uitgevoerd ipv deze meer moderne vormgeving.
20210708_120252.jpg

Hier de uiteindelijke grondplaat in mahonie met een plaatmateriaal rand die deel uit gaat maken van de armleuning. Deze moest ook in dezelfde ronding komen als de grondplaat.

20210715_171840.jpg
En hier is het uiteindelijke onderdeel de 2 gaten zijn voor speakers aangezien ik toch graag wat muziek bij me heb.

20210616_103824.jpg
Hier een foto van de uiteindelijke indeling van het dashboard inclusief radio. Deze moet nog wel gelakt worden maar dat komt nog.

Nu ik alle delen had kon er een begin gemaakt worden met lakken. Eerst 4 lagen grondlak dan 2 lagen kleurlak + 2 lagen ongekleurde lak en als laatste 2 lagen UV lak. Op de 4 lagen grondlak na is alles met de verspuit gelakt.

20210831_103441.jpg
20210831_103458.jpg
De grijze armleuning wordt dus bekleed net zoals de witte rand erboven.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Henk H

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
En het vervolg...

Voor de stoffeerder moest ik nog wat panelen maken zodat de kussens goed aansloten en de randen om de kuip afneembaar zijn. Ik vind vaste bekleding niet zo heel praktisch dus vandaar.
20210908_095610.jpg
Voor de rugleuning dus een paneel gemaakt deze heeft nog een lip over het dek van 2cm die moest er op deze foto nog op. De ronding is weer de verdraaiing van 15 graden naar 90 in een radius van +/- 10cm. Om deze te kunnen maken heb ik 3 stroken van 1.5mm grenen gelamineerd. Deze moesten eerst geweekt worden voordat ze wilden buigen.

20210908_095433.jpg
Om het paneel met de bochten te verbinden heb ik een schuine las van 15:1 gebruikt. Dit is wat meer werk maar dit is de enige manier om een echt goede verbinding te krijgen tussen de 2 delen. Een alternatief was het koud aan elkaar lijmen en dat het paneel in de glasvezel zetten. Maar dat zou meer werk zijn.



20210906_154231.jpg
En als het houtwerk klaar is gaan we door naar het rvs werk. Dit is een mal voor het rvs deel op de voorkant van de boot (naam?) in het engels cutwater genoemd. Deze heb ik al een keer eerder gemaakt uit rvs maar die was helaas teveel vervormd tijdens het lassen. De bedoeling is dat deze ook over de neus op het dek eindigt aan 1 stuk. Waardoor dit nog een stuk moeilijker wordt met vervorming. Maar we gaan gewoon ermee verder en zien wel waar het schip strand.

En dat was het alweer voor deze update.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Volgens mij noemen we dat hier een waterkering.

Mooi om zo op gezette tijden de vorderingen te zien en fijn dat je dat met ons deelt!

Complimenten! Fons
Ik denk dat ik me vergis, de waterkering zit op het dek om overslaande golfjes uit de kuip te houden. Heb zo nog geen Nederlandse benaming voor dit deel…

Fons
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt voor de reacties! haha laten we ervan uitgaan dat het alleen figuurlijk is :)

Boegstrip klinkt inderdaad wel aannemelijk. Je ziet het hier ook niet veel in Nederland die boegstrip dus het woord zal wel niet vaak gebruikt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt voor het meedenken maar ik ben niet helemaal duidelijk geweest in mijn eerdere post denk ik. In mijn geval wordt het niet echt een strip maar meer een 3d vorm om de hele voorkant heen.

20210915_104021.jpg20210915_104014.jpg
Dit was poging 1 maar deze is niet naar wens. Het past niet en er moest een overgang komen van scherp naar rond in het bovenste stuk (communicatie fout tussen mij en een rvs bedrijf). Ik wou dat dit zo op de markt was maar helaas :(.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Zo voor de verandering maar eens een vlotte update. Gisteren heeft de stoffeerder alle delen opgehaald en dit zal in een ruime maand klaar moeten zijn. Komt ook allemaal niet zo precies want dit seizoen varen gaat niet meer gebeuren. Ondertussen voor mijzelf ook een aardige mijlpaal gehaald. Dat boegstuk/strip waar ik in mijn vorige post over begon. Dat verhaal startte al eind 2019 toen we er voorzichtig aan begonnen waren. Na meedere mislukkingen is het vandaag dan toch eindelijk gelukt om een mooi passend en naadloos stuk te maken.

20210922_113301.jpg
Hier zijn de eerste 2 delen aan elkaar gelast met behulp van de boot/mal (helaas toch de hechtlassen moeten maken op de boot :(). 1x gelast en toen bleek de onderkant al 3cm van de boot te wijken. Mooi spul dat rvs #^!@$. Daarna de onderkantweer opengeslepen en de ronding aangepast en opnieuw gepast (bovenstaande foto).

20210922_193811.jpg
Voor de bovenrand moest het materiaal "krimpen" om tot de gewenste vorm te komen. Let niet op de lassen ik ben tenslotte een houtbewerker!

20210923_143149.jpg
Het 3e onderdeel de "deksel" van de oude afgeslepen aangezien deze heel mooi paste op de boot . Daarna op de boot gehecht en vervolgens weer in de mal gelegd. Alles muurvast gezet zodat het rvs niet kon gaan werken.

20210923_165833.jpg
20210923_165910.jpg
Het voorlopige eindresultaat! Nog 1 lasje wegslijpen de randen verfijnen en dan schuren/polijsten. maar ik ben dik tevreden met hoe het er nu al uit ziet.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
De afgelopen weken zijn de plannen wat veranderd. In eerste instantie zou de boot in een spuitcabine worden afgespoten in het voorjaar. Maar we hebben toch besloten om het te proberen op de plek waar die nu ligt. Dit betekende dus een boel voorbereiding en goede timing ivm de temperaturen buiten. De kleur is nu klaar zowel de aangekleurde lak als het witte vlak wat er nog in moest. We hopen de de boot af te kunnen spuiten in de komende weken en dan is dat ook afgerond.

IMG_2917.JPG
Hier is de grondverf voor het voorste vlak gezet en zijn de ventilatie schelpen aan de zijkant gemonteerd. Er komt uiteindelijk een rvs rand tussen de overgang van het witte naar het mahonie.
IMG_2925.JPG
Laatste naadjes bijwerken voor het spuiten.

IMG_2932.JPG
de spuitcabine klaargemaakt. De kachel is later ook dichtgezet en het laatste stukje plastic is er ook ingekomen.

IMG_2933.JPG
En toen was hij wit!

ITTR4601.JPG

LZAI5178.JPG
NXBJ3522.JPG

De kleuren wijken nogal af helaas zie ik. Maar hier kun je duidelijk zien dat het mahonie roder is geworden. Op dit punt zitten er 2 lagen kleurlak en 3 lagen blank op. Er zullen nu nog 2-3 lagen bijkomen om het af te werken.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ben je er niet tevreden mee dan? Ik vind het er echt prachtig uitzien!!

Heb je zelf gespoten of heb je het laten doen?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Er zat in deze laag nog wel wat teveel stof en er waren een paar kleine deeltjes waar wat opwerking was door pinholes. De camera maakt het helaas mooier dan het was.

Een vriend van m'n vader heeft de boot gespoten. Hij is spuiter geweest van een grote jachtbouwer. Dus daar hebben we wel geluk mee!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Daar heb je inderdaad geluk mee! Tja, dus opnieuw schuren en overspuiten. Welke grid gebruik je tussen de lagen?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Eerst stevig terugschuren met 240 om het geheel weer strak te krijgen. En dan door de korrels heen werken. 320 en 400 in dit geval. De hele boot is in anderhalve dag te schuren dus daar is wel overheen te komen. Voor de volgende lagen passen we de "spuitcabine" nog wat meer aan. zo worden alle muren nu vast in plaats van plastic (plastic kan wat gaan klapperen en dus stof maken). De luchtstroom wordt iets verplaatst en de luchtsluis wordt verbetert. Als het allemaal gaat zoals verwacht wordt moet het toch een professioneel resultaat kunnen geven zonder dat we de boot hoeven te verplaatsen naar een volwaardige spuitcabine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.