Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Blad ligt er nog zoals ik het in de winter achterliet :) ben eerst wat projecten in huis af aan het maken. Ik hoop snel weer verder te kunnen, epoxy gieten kan weer zodra het stabiel boven de 15 graden blijft!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1748509897853.jpeg
1748509906339.jpeg

Ja, ik weet het. Duurt allemaal veel te lang!

Ik ben de laatste 8 maanden druk bezig geweest met een opleiding tot rij-instructeur waarvoor ik hoop volgende maand examen te doen. Daarna ga ik de hele opleiding nog eens dunnetjes overdoen, maar dan richting motorinstructeur (het originele plan achter deze hele onderneming). En dan zie je dat andere zaken soms wat langer blijven liggen tussen het runnen van een gezin en huis door.

Ik ben vandaag begonnen met het verwijderen van de tape, zo goed en zo kwaad als dat ging, van de poten. Zowel de onderzijde van het blad en de poten hebben nog geulen/kieren waar de epoxy er tijdens het drogen alsnog deels uit liep. Die ga ik dan alsnog dunnetjes overdoen met een sneldrogende variant, waarvoor het nu eindelijk consistent warm genoeg is in de werkplaats met dit mooie weer.

Het originele plan is vooralsnog ongewijzigd: 2 liggers, gekruisd met elkaar, door de poten heen steken. Ik ga een klein bakje opzetten voor de bovenfrees om één zijde van de poten vlak genoeg te krijgen dat de andere kant door de VVD kan. De onder- en bovenzijde (kopse kanten) zijn al schuin gezaagd maar hebben ook epoxy, dus die ga ik lichtjes langs de zaagtafel halen om te rotzooi er weer vanaf te krijgen.

Dan is de volgende stap het aanstippen van de laatste imperfecties met een snelle epoxy, nogmaals opschuren tot een hoge korrel en dan ga ik de onderzijde van het blad infrezen voor de metalen profielen. Vlak voor die er daadwerkelijk in gaan, ga ik de onderzijde ook afwerken (heb ik dat maar alvast gehad). Ik reken er voor nu op dat er een hardwax olie overheen komt, die heb ik voor mijn vloer gebruikt en dat bevalt eigenlijk wel prima, fijner dan jachtlak.

• Leuk
Waarderingen: John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, dat is nog niet totaal kut gegaan:

1748513842727.jpeg

maar het legt wel meer micro-bubbeltjes bloot:

1748513878188.jpeg

daar had ik toch al rekening mee gehouden dus heel erg is het niet.

Betekent wel weer een flink aantal dagen epoxy ellende voor ik echt verder kan :p.

Ik had de tegenwoordigheid van geest om mijn oude 'tonnetje' van Scheppach niet van de hand te doen. Die kon ik dus nu mooi op de vlakbank aansluiten ipv mijn centrale afzuiging zodat ik al die plastic rotzooi niet in mijn houtafzuiging kreeg. Straks hetzelfde op de zaagtafel.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.243
1.012
Enschede, Twente
Nou, dat is nog niet totaal kut gegaan:

Bekijk bijlage 157040

maar het legt wel meer micro-bubbeltjes bloot:

Bekijk bijlage 157041

daar had ik toch al rekening mee gehouden dus heel erg is het niet.

Betekent wel weer een flink aantal dagen epoxy ellende voor ik echt verder kan :p.

Ik had de tegenwoordigheid van geest om mijn oude 'tonnetje' van Scheppach niet van de hand te doen. Die kon ik dus nu mooi op de vlakbank aansluiten ipv mijn centrale afzuiging zodat ik al die plastic rotzooi niet in mijn houtafzuiging kreeg. Straks hetzelfde op de zaagtafel.
Je ziet vaak dat die kleine bubbeltjes gevuld worden met secondelijm (met activator erover). Dat gaat heel vlot en leidt snel tot een mooi resultaat. (Zelf weinig ervaring mee, maar in de twee gevallen dat ik het toegepast heb werkte het prima.)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.489
3.538
Gaanderen
Het grote voordeel is dat epoxy makkelijker te bewerken is als het wat ouder is. Er zijn ook gekleurde vulmiddelen voor superlijm.
Ook een epoxy van Zap a Gab 5 minuten (ook in 15 en 30 minuten) is prima kleurbaar en snel te bewerken voor kleine dingen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1751192561143.jpeg
1751192574645.jpeg

Even de kleine luchtgaatjes vullen. Heb zowel het blad als de poten gedaan, en hopelijk is het maandag genoeg uitgehard want ik heb dan een dagje vrij en zou graag de onderkant gaan afronden. Dat vergt nog een tijdje schuren en frezen om de metalen profielen erin te verwerken.

• Leuk

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
en hopelijk is het maandag genoeg uitgehard want ik heb dan een dagje vrij en zou graag de onderkant gaan afronden
Dat uitharden zou nu wat sneller moeten gaan als toen je er afgelopen winter mee begon…
En het wordt bij jullie in het oosten maandag “maar” 27 graden dus het is mogelijk nog te doen om wat te werken eraan.🫣

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat uitharden zou nu wat sneller moeten gaan als toen je er afgelopen winter mee begon…
En het wordt bij jullie in het oosten maandag “maar” 27 graden dus het is mogelijk nog te doen om wat te werken eraan.🫣
Nou ik gebruik voor deze gaatjes hars voor medium gietingen dus die hard sowieso sneller uit. Helaas liep één gat toch weer 'door' nadat ik dacht dat het gestopt was - toch weer ergens een interne holte waar een hoop epoxy in paste dus ik heb zondag nogmaals wat bij moeten maken. Desalniettemin hoop ik vandaag wel te kunnen schuren en frezen. Gelukkig blijft mijn werkplaats lekker koel met dit weer.

• Leuk

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, de epoxy was hard zat. Ik heb de boel opgeschuurd tot korrel 400 (moet nog hoger straks, ivm het laten 'glimmen' van de epoxy) maar ben voor nu verder gegaan met het freeswerk want dat maakt het meeste lawaai en er zijn nu geen buren thuis die er last van kunnen hebben.

1751279075667.jpeg

Eerst uitgemeten. Ik heb de twee buitenste profielen op 22cm afstand van de rand gemaakt. Niet specifiek om een reden, dat voelde gewoon als een goeie afstand. Daarna de afstand tussenin gemeten, de breedte van de 2 andere profielen eraf gehaald en het restant door drie gedeeld om ze gelijk te verdelen. Dat bleek dan precies 79cm tussen de profielen te worden.

De profielen komen helemaal verzonken in de onderzijde van het blad. Ik frees eerst het 'ondiepe' gedeelte en zal in een tweede run het diepe gedeelte maken, want het bitje dat ik daarvoor wil gebruiken is ook 8mm en moet dus in dezelfde frees (mijn andere frees pakt 6mm bitjes).

1751279246552.jpeg
1751279256061.jpeg

Helemaal links is het blad minder dik, maar dan langs de onderzijde. Een gevolg van de meest ideale ligging van niet-ideaal hout. Dat betekent dat als ik het profiel daar net zo diep leg als bij de andere drie, een gedeelte bloot komt te liggen (de profielen zijn immers recht en dat gedeelte van onderzijde van de tafel niet).

Ik besloot dat ik dat het beste op kon lossen door dat profiel iets in te korten, zodat deze het 'dunne' gedeelte van de onderzijde mijdt. Kon ik gelijk mijn doosje bougievonkjes weer bijvullen:

1751279384015.jpeg

En zo hebben we vier profielen alvast halverwege in het blad liggen:

1751279404430.jpeg

Volgende stap dus het 'diepe' gedeelte van de sleuf frezen zodat ik de profielen kan omkeren en ze helemaal verzonken komen te liggen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Soms moet je gewoon ergens geluk mee hebben. Zeker als je dingen 90% van de tijd op gevoel doet en nooit tekeningen maakt.

1751287530397.jpeg

mijn bitje ging precíes net diep genoeg om de profielen er goed in te laten vallen.

1751287552353.jpeg
1751287559204.jpeg

Met iets aan speling, uiteraard vanwege het werken.

Ik kan nu verder met de onderzijde, maar ik wil graag de onderzijde helemaal in de hardwax zetten en daarvoor mis ik nog één ding, waar de poten komen. Daarom ga ik nu eerst verder met het grof afmaken van het frame zodat ik weet waar ik dit ga plaatsen en dus bevestigen onderaan het blad.

Mijn plan is om rampamoeren in het blad te verzinken, eventueel met een drupje epoxy om te zorgen dat ze echt muurvast zitten. Daarin een stuk draadeind, dat ik in de bovenzijde van de poten laat vallen. Vervolgens aan de binnenzijde van het frame, bovenin de poten, een ruimte waar het draadeind zichtbaar is zodat je er een bevestiging (moer + sluitring) op kunt maken. De poten zijn op die manier demontabel en zo hou je een 'schone' verbinding over. Ik heb overwogen om 'gewoon' metalen platen te gebruiken (met verzonken schroeven onder en bovenlangs naar blad en poten) maar dat vind ik geen 'mooie' oplossing en niet passend bij het ontwerp. Liefst geen metaal zichtbaar dus.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.395
809
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ikea heeft poten met een metalen ring aan de bovenkant, in het midden aan de poot vastgemaakt en aan de buitenkant aan de tafel geschroefd. Tenzij je op je hurken gaat zitten, is dat metaal onzichtbaar. En als je wel op je hurken zit, zie je die metalen strips ook al.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kan. Ik kan ook metalen of houten platen op de poten maken en die dan op hun beurt verzinken in de onderzijde zoals ook met deze profielen maar ik ga het lekker doen met wat ik heb, financiële situatie is flink veranderd sinds vorig jaar dus ik probeer het project af te maken zonder extra geld uit te geven. En dan hopen dat ik nog wat centjes voor de tafel kan vangen wanneer af :).

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1751291431520.jpeg

Ik heb de pootjes grof schoongemaakt van de laatste uitstekende resten epoxy en ze er weer even opgezet. En ik begin toch aan dat 'kruis' te twijfelen. Het is zeker robuust en stevig, maar vind ik het ook mooi? Ik doe niet aan fotoshop maar dankzij de magie van de camera heb ik toch even een impressie gemaakt van de tafel met poten:

1751291417109.png

Als die poten op deze wijze gewoon aan het blad gefixeerd zouden zijn, zou dat helemaal niet verkeerd staan. Maar constructief wijs vind ik dat niet. Ik heb wel vaker tafels gehad of gebruikt die gewoon 'blad + poten' waren en dat staat gewoon nooit lekker stevig. De poten hebben altijd een beetje 'flex' en na verloop van tijd gaat er toch speling in komen. En als je de poot per ongeluk beschadigt (ertegenaan rammen met een stoel oid) loop je de kans de bevestiging in de onderzijde van het blad te slopen.

Ik kon me nog heugen dat @jorisvh iets anders had voorgesteld:

1751291765068.png

Nu wil ik de poten absoluut houden zoals ze nu staan, maar dat kruis tegen het tafelblad zetten is misschien zo gek nog niet. Ik kan de poten dáár dan aan fixeren en de hele boel met bouten tegen het blad monteren.

Iemand iets aan toe te voegen? Ik ben toch een beetje bang dat het te weinig stevigheid geeft de poten dus nog steeds flex zullen hebben.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.243
1.012
Enschede, Twente
Je zou ook het midden van dat kruis weg kunnen laten, dus allevier de poten bovenaan voorzien van een dwarsstuk, dat je mooi verjongt naar het midden toe. Twee bevestigingspunten elk.
Constructief even goed, en m.i. optisch interessanter voor bezoekers die door de knieën gaan. (Scheelt ook materiaal en extra werk.)

Aanvulling: als je die dwarsstukken middels lap-verbinding aan de poten bevestigt, dus maximaal lijmoppervlak, geeft dat ruim voldoende stevigheid. No more flex!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je zou ook het midden van dat kruis weg kunnen laten, dus allevier de poten bovenaan voorzien van een dwarsstuk, dat je mooi verjongt naar het midden toe. Twee bevestigingspunten elk.
Constructief even goed, en m.i. optisch interessanter voor bezoekers die door de knieën gaan. (Scheelt ook materiaal en extra werk.)

Aanvulling: als je die dwarsstukken middels lap-verbinding aan de poten bevestigt, dus maximaal lijmoppervlak, geeft dat ruim voldoende stevigheid. No more flex!
Dat zou inderdaad iets minder werk zijn dat het hele kruis, maar ik twijfel toch aan de stevigheid. Dat kruis zelf zal het wel houden, zeker met D4 Woodmax ertussen. Waar ik over peins is de schuine/trekkrachten op de bevestiging met/in het blad wanneer de poot een duw krijgt onderop krijgt. Hier geïllustreerd:

1751296547766.png

Als je de poot via de blauwe pijlen manipuleert ben ik bang dat de verbinding bij de rode pijl flink op zijn lazer krijgt en dat ik dan wellicht de verbinding verzwak of afbreekt (b.v. de rampamoeren uit het blad trek).

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.243
1.012
Enschede, Twente
Ik kijk net een video van Foureyes en hij maakt een vergelijkbaar onderstel en heeft een goede oplossing om die stompe hoek sterker te maken. Ook een goede uitleg waarom een kruis moeilijk is om goed te krijgen. [hier nog een herinnering aan mijn voorstel om daar vier losse delen voor te gebruiken, haha]…
vanaf ongeveer 15 minuten als je het zonder aanloop wilt zien:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.080
2.313
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kijk net een video van Foureyes en hij maakt een vergelijkbaar onderstel en heeft een goede oplossing om die stompe hoek sterker te maken. Ook een goede uitleg waarom een kruis moeilijk is om goed te krijgen. [hier nog een herinnering aan mijn voorstel om daar vier losse delen voor te gebruiken, haha]…
vanaf ongeveer 15 minuten als je het zonder aanloop wilt zien:

Ik heb die ook gezien maar ik gebruik helemaal geen stompe hoeken of uberhaupt gelede poten zoals hij. Het gaat me om de verbinding tussen poot en blad - die komt onder extreme stress te staan als de poten heen en weer bewogen worden. Het is feitelijk niet anders dan wanneer ik lange schroeven bovenlangs door het blad in de poten zou draaien. Het zit prima vast, maar je kunt de poot heen en weer bewegen aan het einde (onderaan de poot dus) en dan sloop je op termijn gewoon de aansluiting tussen blad en poot. Er komt beweging in, ruimte tussen en de poten gaan los zitten.

Een verbonden onderstel voorkomt dit omdat ze de poten alle vier bij elkaar houden in een vast patroon waardoor de verbinding bóvenin veel minder onder stress komt te staan en alleen dient om boven en onderkant samen te houden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.