Heeft ook niet veel te houden. Zou ook een plaatje wilgenhout kunnen zijn wat ongeveer 3 centimeter rondom de poot uitsteekt 15 mm dik.
Heeft ook niet veel te houden. Zou ook een plaatje wilgenhout kunnen zijn wat ongeveer 3 centimeter rondom de poot uitsteekt 15 mm dik.
Klopt, maar vanwege het kruis komt er geen moment kracht op, alleen afschuivende.Dat ben ik niet met je eens, zo'n poot kan een behoorlijke zijwaartse/draaikracht uitoefenen.
Ik vind dit ontwerp wel elegant inderdaad. Handig dat je dit zo snel kon uittekenen! In deze variant kan je ook 4 (of meer) gaten door het kruis maken om het blad te bevestigen.ik bedoel dat ze met de brede kant in het verlengde van de liggers komen ipv loodrecht er op, zoiets:
Bekijk bijlage 149670Bekijk bijlage 149671Bekijk bijlage 149669
of komt dat kruis beneden ipv tegen het blad aan?
Zeker, maar dan is het niet meer een plat pakket, dan steken er delen uit het blad in gedemonteerde staat.Ipv een rampamoer met draadeing kun je ook een stokeind gebruiken.
Met het kruis halverwege de poten kan dat wel. Maar wordt dat niet erg robuust? Beetje type kloostertafel.
Dat is grotendeels smaak, en gedeeltelijk gaat het over balans (wat dan ook weer deels smaak is). Mijn connotatie bij 'robuust' is lomp, ongeraffineerd, soms zelfs slordig vanwege de meubels die doorgaans als "robuust" worden verkocht.@Paul90 robuust is toch juist prima voor een boomstamtafel? .
Zoiets heb ik al geprobeerd, het oppervlak is te groot. Ik kan alleen lijmklemmen op de zijkant plaatsen en wat ik ook als onderkant gebruik, het buigt onder de kracht waardoor er toch kieren in de barriere ontstaan.Stuk melamine plaat er onder en met lijmklemmen vast zetten totdat de epoxy hard is?
Nou, het zal vast niet het meest weerbarstige of duurzame hout zijn, maar alhoewel ik me kan voorstellen dat je er niet meer door een slootje kan waden is epoxy gelukkig wel wat dikker dan water. Ik kreeg alleen lekkages waar er ook daadwerkelijk een doorlopende scheur in het hout zat.Wilgenhout werd ook wel gebruikt voor klompen. Volgens de overlevering hadden deze klompen echter als nadeel dat ze vaak niet waterdicht waren. Dat vonden de op modderpaden wandelende plattelandertjes niet leuk.
Als die verhalen kloppen dan is doorlekken van de epoxy sowieso een puntje van zorg.
Wat ik nu heb gedaan is de oorzaak van het loskomen fixen (de wiebelende scheur) en daarna de plaat opnieuw tegen de onderzijde gelijmd + die randen extra ingesmeerd met poly kit. Twee barrieres nu dus eigenlijk. Daarbuiten heb ik in plaats van het blad puur op de twee bokken rusten, twee lengtes vuren op die bokken gelegd. Daardoor worden de barrieres nu over de hele lengte tegen de onderkant gedrukt in plaats van dat ze puur ergens in het midden een drukpunt hebben. Dat lijkt nu goed te gaan - het wordt er nu stevig tegenaan gedrukt en ik zie nergens kieren. Dat is niet te zeggen dat de epoxy die niet gaat vinden, maar ik hou nog een bus kit achter de hand voor tijdens het gieten...Zou je er met clamping cauls komen? Dan kun je de kieren in ieder geval over de hele breedte tegen je ondermateriaal aanduwen. Ik heb in het verleden goede resultaten bereikt met het afplakken van kieren met brede transparante verpakkingstape. Maar alleen doen als je daarna bereid bent de onderkant nog een keer te schuren, want er blijven best veel lijmresten achter als je die tape pas na een paar dagen wegtrekt.
Zou je er komen met klemmen met een uitlading van 40 cm? Dan kun je dicht bij de kier druk uitoefenen, zodat het hout goed tegen je onderplaat aan blijft zitten.