Tafelproject "Life"

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
451
190
ik bedoel dat ze met de brede kant in het verlengde van de liggers komen ipv loodrecht er op, zoiets:
Bekijk bijlage 149670Bekijk bijlage 149671Bekijk bijlage 149669
of komt dat kruis beneden ipv tegen het blad aan?
Ik vind dit ontwerp wel elegant inderdaad. Handig dat je dit zo snel kon uittekenen! In deze variant kan je ook 4 (of meer) gaten door het kruis maken om het blad te bevestigen.
Het kruis bovenaan zoals hier gaat alleen niet samen met de voorziene gespiede pen en gat verbinding.
Met het kruis halverwege de poten kan dat wel. Maar wordt dat niet erg robuust? Beetje type kloostertafel.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.761
846
Enschede
ingoogni.nl
Met het kruis halverwege de poten, hoe kom je dan uit met stoelen en knieen, schenen?

Als ik de schets van @jorisvh bekijk kon dat voor een paar gasten aan tafel nog wel eens lastig worden, al weet ik de maten van de tafel niet. Van uit praktisch oogpunt zou dan ik voor laag geplaatste balken van een I-vorm uit gaan. de poten moeten dan ver genoeg van de kopse kant staan.
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
451
190
@Paul90 robuust is toch juist prima voor een boomstamtafel? :).
Dat is grotendeels smaak, en gedeeltelijk gaat het over balans (wat dan ook weer deels smaak is). Mijn connotatie bij 'robuust' is lomp, ongeraffineerd, soms zelfs slordig vanwege de meubels die doorgaans als "robuust" worden verkocht.
Nou heb ik dat niet per se bij jouw ontwerp, mede omdat ik weet dat je wel kwaliteit wilt maken. Mijn smaak is vooral licht, dus ik vind dingen snel te zwaar. Dat is zeker geen kritiek op je werk of ontwerp.

Schetsen maakt veel duidelijk. Wat me aanspreekt in de schets van Joris, is dat de aandacht naar het blad gaat en niet wordt afgeleid naar de poten. Zonder detailschets van jouw idee vind ik het moeilijk voor te stellen hoe de balans gaat worden.
Ik wil voor thuis bijvoorbeeld een tafeltje bouwen, en daar gaan veel schetsen aan vooraf. Eerst grof de concepten, dan één of twee gedetailleerde ontwerpen waarmee ik kan gaan bouwen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, ik heb de overloop van epoxy aan de onderzijde vlakgeschuurd, daar waar nodig nog extra barriers gelijmd en daarna het blad geflipt.

1730458841141.jpeg

dan blijft daar natuurlijk nog die enorme groene 'blob' van het doorlekken eerder, maar met een beitel en een grove korrel 40 op de bandschuurmachine was die vlotjes weg.

1730458875179.jpeg

Daarna extra barrieres gemaakt aan de bovenzijde, tegen eventuele overloop van epoxy zodat ik daar straks minder schuurwerk heb:

1730458904610.jpeg

en de volgende stap is vulblokjes maken. Die epoxy is kneiterduur en ik weet niet 100% zeker of ik uit ga komen met wat ik heb, dus ik zie hier mogelijkheden:

1730458942070.jpeg

zo'n kier is toch 5.5cm diep en breed genoeg. Ik ga wat houten wiggen zagen die ik hier in ga lijmen zodat er nog wel epoxy omheen en onder kan lopen, maar ze een deel van het volume vullen. Op die manier krijg je een donkerdere kleur van de epoxy zelf en je hebt minder nodig.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik blijf gezeik houden met die barrieres :mad:.

1730462153762.jpeg

Deze scheur is zo groot dat het linkerdeel teveel 'vrijheid' heeft ten opzichte van de tafel. Zojuist is de barriere daarvan dus wéér losgekomen nu het blad op de onderzijde ligt (en dus op de barrieres rust. Ik wordt er echt een beetje chagrijnig van, want ik heb geen idee hoe ik dit gedeelte nou zo ga fixeren dat je het later niet meer kunt zien. Enige wat ik nu kan verzinnen is er maar een 'feature' van te maken, dus mechanisch fixeren (balken met klemmen oid) en dan aan de bovenzijde een verbinding infrezen zodat de twee delen aan elkaar zitten.

Iemand een ander idee?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Stuk melamine plaat er onder en met lijmklemmen vast zetten totdat de epoxy hard is?
Zoiets heb ik al geprobeerd, het oppervlak is te groot. Ik kan alleen lijmklemmen op de zijkant plaatsen en wat ik ook als onderkant gebruik, het buigt onder de kracht waardoor er toch kieren in de barriere ontstaan.

Ik denk dat ik gewoon met hele lange schroeven op de kopse kan de scheur ga fixeren en die verzinken met een plug erin. Anders blijf ik het gezeik houden, het blad is nu al aan het vertrekken omdat die scheur-zijde teveel vrijheid heeft. Ik moet een beetje doorwerken :p.

Daarna opnieuw die barriere lijmen en hopen dat het nu blijft zitten...

Het kutte is, het moet verwijderbaar zijn zonder sporen. Ik wil geen schroeven in mijn onderzijde zetten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou:

1730465047976.jpeg

1730465055455.jpeg

Als dit straks allemaal droog is en er epoxy in zit, zie je er vrijwel niks meer van. Die kopse kant heeft wilgenhouten pluggen gekregen en werk ik tegen die tijd nog even netjes af. Opgelost, en scheur beweegt nu niet meer. En door de houten wiggen heb ik een stuk minder volume te vullen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.375
207
Gem. Winsum (Groningen)
Wilgenhout werd ook wel gebruikt voor klompen. Volgens de overlevering hadden deze klompen echter als nadeel dat ze vaak niet waterdicht waren. Dat vonden de op modderpaden wandelende plattelandertjes niet leuk.
Als die verhalen kloppen dan is doorlekken van de epoxy sowieso een puntje van zorg.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wilgenhout werd ook wel gebruikt voor klompen. Volgens de overlevering hadden deze klompen echter als nadeel dat ze vaak niet waterdicht waren. Dat vonden de op modderpaden wandelende plattelandertjes niet leuk.
Als die verhalen kloppen dan is doorlekken van de epoxy sowieso een puntje van zorg.
Nou, het zal vast niet het meest weerbarstige of duurzame hout zijn, maar alhoewel ik me kan voorstellen dat je er niet meer door een slootje kan waden is epoxy gelukkig wel wat dikker dan water. Ik kreeg alleen lekkages waar er ook daadwerkelijk een doorlopende scheur in het hout zat.

Ik heb de grootste scheur nu gefixeerd en de twee grootste scheuren hebben beide houtvulling gekregen. Zodra ik nieuwe polymax lijm heb gehaald (bus leeg) ga ik die laatste barriere opnieuw lijmen (de andere lijken wel prima vast te zitten) en dan kan ik gaan gieten.

Daarna moet ik weer een week wachten, dus dat is dan een mooi moment om verder te gaan met dat frame. Ik heb wat extra epoxy + kleurstof laten komen waarvan een variant met korte uithardingstijd, zodat ik achteraf nog kleine imperfecties kan fixen, evenals op de poten die ook wat plekjes hebben.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
999
525
Noord-Veluwe
Zou je er met clamping cauls komen? Dan kun je de kieren in ieder geval over de hele breedte tegen je ondermateriaal aanduwen. Ik heb in het verleden goede resultaten bereikt met het afplakken van kieren met brede transparante verpakkingstape. Maar alleen doen als je daarna bereid bent de onderkant nog een keer te schuren, want er blijven best veel lijmresten achter als je die tape pas na een paar dagen wegtrekt.

Zou je er komen met klemmen met een uitlading van 40 cm? Dan kun je dicht bij de kier druk uitoefenen, zodat het hout goed tegen je onderplaat aan blijft zitten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zou je er met clamping cauls komen? Dan kun je de kieren in ieder geval over de hele breedte tegen je ondermateriaal aanduwen. Ik heb in het verleden goede resultaten bereikt met het afplakken van kieren met brede transparante verpakkingstape. Maar alleen doen als je daarna bereid bent de onderkant nog een keer te schuren, want er blijven best veel lijmresten achter als je die tape pas na een paar dagen wegtrekt.

Zou je er komen met klemmen met een uitlading van 40 cm? Dan kun je dicht bij de kier druk uitoefenen, zodat het hout goed tegen je onderplaat aan blijft zitten.
Wat ik nu heb gedaan is de oorzaak van het loskomen fixen (de wiebelende scheur) en daarna de plaat opnieuw tegen de onderzijde gelijmd + die randen extra ingesmeerd met poly kit. Twee barrieres nu dus eigenlijk. Daarbuiten heb ik in plaats van het blad puur op de twee bokken rusten, twee lengtes vuren op die bokken gelegd. Daardoor worden de barrieres nu over de hele lengte tegen de onderkant gedrukt in plaats van dat ze puur ergens in het midden een drukpunt hebben. Dat lijkt nu goed te gaan - het wordt er nu stevig tegenaan gedrukt en ik zie nergens kieren. Dat is niet te zeggen dat de epoxy die niet gaat vinden, maar ik hou nog een bus kit achter de hand voor tijdens het gieten...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.