Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je de beide benen uit mekaar trekt door er een spantbeen tussen te zetten 🤔
Ook over nagedacht, maar ik heb net even een reststuk van ongeveer die dikte vastgepakt en daar is echt geen buiging in te krijgen, het hout is echt heel stijf. Als ik dat met kracht ga forceren breekt het eerder.

Ik heb er nog eens naar gekeken en denk dat die radius niet gaat werken, technisch gezien. Bovendien is het, zo droeg iemand privé aan, een hele elegante vorm terwijl de tafel zelf vrij extreem is (de combinatie van natuurlijk en felle kleuren). Dus....

ofwel een kruis (simpel en effectief) óf ik zaag de lengtes onder een flauwe hoek door en lijm ze terug aan elkaar. Heb je ook een bochtje, maar dan met een 'knik' erin. Dan moet ik eindes schuin gaan verlijmen, maar dan kom ik wel het dichtst bij mijn originele 'dubbele y-vorm' ontwerp uit.

We hebben ondertussen ook poten:

1730227191644.jpeg

met een precies hoogte van 70cm. Zodra het blad erop ligt is dat een perfecte tafelhoogte.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
327
180
‘s-Hertogenbosch
Ook over nagedacht, maar ik heb net even een reststuk van ongeveer die dikte vastgepakt en daar is echt geen buiging in te krijgen, het hout is echt heel stijf. Als ik dat met kracht ga forceren breekt het eerder.

Ik heb er nog eens naar gekeken en denk dat die radius niet gaat werken, technisch gezien. Bovendien is het, zo droeg iemand privé aan, een hele elegante vorm terwijl de tafel zelf vrij extreem is (de combinatie van natuurlijk en felle kleuren). Dus....

ofwel een kruis (simpel en effectief) óf ik zaag de lengtes onder een flauwe hoek door en lijm ze terug aan elkaar. Heb je ook een bochtje, maar dan met een 'knik' erin. Dan moet ik eindes schuin gaan verlijmen, maar dan kom ik wel het dichtst bij mijn originele 'dubbele y-vorm' ontwerp uit.

We hebben ondertussen ook poten:

Bekijk bijlage 149654

met een precies hoogte van 70cm. Zodra het blad erop ligt is dat een perfecte tafelhoogte.
Nee, bedoel dat je de twee beoogde ronde delen zoals je ze afgeschreven hebt, met de bolle kant tegen een spantbeen, wat er tussen zit….. dit kun je eventueel zo breed maken als je wil 🫢

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nee, bedoel dat je de twee beoogde ronde delen zoals je ze afgeschreven hebt, met de bolle kant tegen een spantbeen, wat er tussen zit….. dit kun je eventueel zo breed maken als je wil 🫢
Kan... maar vind ik niet mooi. Goed meegedacht wel :p.

Ik voel momenteel het meest voor schuin afzagen en verlijmen onder een 'knikhoek'.

• Leuk
Waarderingen: John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vermoed dat ik qua verwarming door het kritieke punt heen ben - de laatste 36 uur hou ik de boel dag en nacht op 20-21 graden met alleen de witte kachel op standje 1 (800w ongeveer, zo blijkt). Prima voor de epoxy dus, iets minder voor mij, veel te warm om met dik hout te werken 🥵.

• Leuk

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ga je de liggers halfhouts verbinden?

ik zou persoonlijk de poten 90gr draaien en ze eventueel onder een kleine hoek zetten en/of wat taps naar onder laten toelopen. dat lijkt me wat eleganter.
maar, misschien is de stoere look juist wat je wil ...
smaken ...
Ja, de liggers ga ik in elkaar zagen.

De poten komen naar de binnenzijde van de tafel toe geleund (dus zoals ze nu ook staan, maar dan het blad erop ipv eronder). Als ik het kruis er doorheen wil steken, moeten ze sowieso onder een hoek staan, maar wat bedoel je precies met 90 graden daaien? Hoe/welke kant op? Ik heb ze al op 5 graden verstek gezaagd dus ze kunnen nu niet 'leunen' zonder hulp, vandaar dat ze tegen het kruis gezet zijn voor dit voorbeeldje.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ik bedoel dat ze met de brede kant in het verlengde van de liggers komen ipv loodrecht er op, zoiets:
Bekijk bijlage 149668
of komt dat kruis beneden ipv tegen het blad aan?
Dat is wel de bedoeling, ik wil het kruis gebruiken om de poten geen 'flex' te geven. Dus ongeveer op de helft van de hoogte. In jouw ontwerp zou ik bang zijn dat als je een keer een flinke douw tegen de tafel geeft, de poten teveel stress op de verbinding met het blad uitoefenen. Ik was voornemens daar een verbinding met rampamoeren voor te gebruiken namelijk.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ah, ik dacht dat je aan de poten een pen ging maken die door heb blad steekt en met "spie in gleuf" vastzetten.
in dat geval zou ik me geen zorgen maken over stevigheid.
het wordt dan wel een niet zo makkelijk te verhuizen tafel ...
Nee, ik wil de bovenzijde 'netjes' houden en, als het even kan, demontabel inderdaad. Ik wil hem verkopen dus hij moet wel verplaatsbaar zijn/blijven. Het blad is zeer stijf en krijgt nog metalen versteviging ingefreesd aan de onderzijde dus het is volledig zelfdragend, de poten hoeven hem alleen maar omhoog te houden :).

De rampamoer in het blad krijgt een draadeind dat door de bovenzijde van de poot binnenkomt en daar steek ik dan een 'nisje' uit waar je de bouten vastdraait. Ik kan hetzelfde met de poten doen maar dan gewoon zorgen dat de 'pin' van de pen-en-gat verbinding verwijderbaar is, in principe heb je dan een 'flat pack'.

• Leuk

hdv

Post veel
24 nov 2019
999
525
Noord-Veluwe
Ik ben even de naam kwijt, maar als je het stevig wilt maken en ook demonteerbaar, zou dit dan niet een uitstekende gelegenheid zijn voor "cross dowels"? Als je daarmee de poten aan het kruis verbindt, dan gaat dat echt muurvast zitten. Voor het tegengaan van verdraaien erboven en eronder een deuvel inboren. De rampamoeren zijn dan alleen maar nodig voor het fixeren van het onderstel aan het blad.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.981
2.176
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben even de naam kwijt, maar als je het stevig wilt maken en ook demonteerbaar, zou dit dan niet een uitstekende gelegenheid zijn voor "cross dowels"? Als je daarmee de poten aan het kruis verbindt, dan gaat dat echt muurvast zitten. Voor het tegengaan van verdraaien erboven en eronder een deuvel inboren. De rampamoeren zijn dan alleen maar nodig voor het fixeren van het onderstel aan het blad.

ik weet niet of dit was wat je in gedachten had, maar dit is het plan:

1730304345639.jpeg

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

hdv

Post veel
24 nov 2019
999
525
Noord-Veluwe
Nee, dat was niet wat ik bedoelde (zie plaatje). Maar jouw keuze is wel veeeeeel mooier!

Bijlagen

• cross-dowel.png
    cross-dowel.png
    346,1 KB · Weergaven: 3
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.