Ook over nagedacht, maar ik heb net even een reststuk van ongeveer die dikte vastgepakt en daar is echt geen buiging in te krijgen, het hout is echt heel stijf. Als ik dat met kracht ga forceren breekt het eerder.Als je de beide benen uit mekaar trekt door er een spantbeen tussen te zetten
Nee, bedoel dat je de twee beoogde ronde delen zoals je ze afgeschreven hebt, met de bolle kant tegen een spantbeen, wat er tussen zit….. dit kun je eventueel zo breed maken als je wilOok over nagedacht, maar ik heb net even een reststuk van ongeveer die dikte vastgepakt en daar is echt geen buiging in te krijgen, het hout is echt heel stijf. Als ik dat met kracht ga forceren breekt het eerder.
Ik heb er nog eens naar gekeken en denk dat die radius niet gaat werken, technisch gezien. Bovendien is het, zo droeg iemand privé aan, een hele elegante vorm terwijl de tafel zelf vrij extreem is (de combinatie van natuurlijk en felle kleuren). Dus....
ofwel een kruis (simpel en effectief) óf ik zaag de lengtes onder een flauwe hoek door en lijm ze terug aan elkaar. Heb je ook een bochtje, maar dan met een 'knik' erin. Dan moet ik eindes schuin gaan verlijmen, maar dan kom ik wel het dichtst bij mijn originele 'dubbele y-vorm' ontwerp uit.
We hebben ondertussen ook poten:
Bekijk bijlage 149654
met een precies hoogte van 70cm. Zodra het blad erop ligt is dat een perfecte tafelhoogte.
Kan... maar vind ik niet mooi. Goed meegedacht wel .Nee, bedoel dat je de twee beoogde ronde delen zoals je ze afgeschreven hebt, met de bolle kant tegen een spantbeen, wat er tussen zit….. dit kun je eventueel zo breed maken als je wil
Niks meer aan doen ( alleen omdraaien )Bekijk bijlage 149666Bekijk bijlage 149667
Dit is de eenvoudigste optie, gewoon een kruis. Valt me nog niet tegen eerlijk gezegd, vind het wel bij de tafel passen.
Ja, @Rdl gaf ook al als advies, of een normale basis, of iets extreems - dat laatste zie ik niet zitten en een gracieuze bocht is te elegant voor dit ontwerp. Misschien moet ik het inderdaad gewoon bij een kruis laten.Niks meer aan doen ( alleen omdraaien )
Ja, de liggers ga ik in elkaar zagen.ga je de liggers halfhouts verbinden?
ik zou persoonlijk de poten 90gr draaien en ze eventueel onder een kleine hoek zetten en/of wat taps naar onder laten toelopen. dat lijkt me wat eleganter.
maar, misschien is de stoere look juist wat je wil ...
smaken ...
Dat is wel de bedoeling, ik wil het kruis gebruiken om de poten geen 'flex' te geven. Dus ongeveer op de helft van de hoogte. In jouw ontwerp zou ik bang zijn dat als je een keer een flinke douw tegen de tafel geeft, de poten teveel stress op de verbinding met het blad uitoefenen. Ik was voornemens daar een verbinding met rampamoeren voor te gebruiken namelijk.ik bedoel dat ze met de brede kant in het verlengde van de liggers komen ipv loodrecht er op, zoiets:
Bekijk bijlage 149668
of komt dat kruis beneden ipv tegen het blad aan?
Nee, ik wil de bovenzijde 'netjes' houden en, als het even kan, demontabel inderdaad. Ik wil hem verkopen dus hij moet wel verplaatsbaar zijn/blijven. Het blad is zeer stijf en krijgt nog metalen versteviging ingefreesd aan de onderzijde dus het is volledig zelfdragend, de poten hoeven hem alleen maar omhoog te houden .ah, ik dacht dat je aan de poten een pen ging maken die door heb blad steekt en met "spie in gleuf" vastzetten.
in dat geval zou ik me geen zorgen maken over stevigheid.
het wordt dan wel een niet zo makkelijk te verhuizen tafel ...
Ik ben even de naam kwijt, maar als je het stevig wilt maken en ook demonteerbaar, zou dit dan niet een uitstekende gelegenheid zijn voor "cross dowels"? Als je daarmee de poten aan het kruis verbindt, dan gaat dat echt muurvast zitten. Voor het tegengaan van verdraaien erboven en eronder een deuvel inboren. De rampamoeren zijn dan alleen maar nodig voor het fixeren van het onderstel aan het blad.
Op de bovenkant van de poten een driehoekige staalplaat welke met plaatschroeven tegen de onderkant van het blad geschroefd wordt ( is misschien een beetje te simpel)