Oké, die epoxy droogt dus echt wel heel traag ja. Het beetje wat ik nog over heb in de mengbeker is nog zo ongeveer hele dikke stroop, en de tape aan de onderzijde van het blad heeft het niet gehouden overnacht. Da's niet erg, dat fixen we later wel.
Temperatuur is nu stabiel 20 graden binnen, ik heb nu alleen de kleine witte kachel aan zodat ik kan werken zonder bedwelmd te worden door petroleumdampen, want ik moet me gaan richten op de basis/poten.
Ik heb nog twee platen over van de originele lengte, ongeveer 3m30. Daarna 2 stukken van ongeveer 1m90 en 2 stukken van ongeveer 1m40.
Ik wil een basis maken van hele dikke/brede poten. Mijn gedachte/wens is om een flauw v-vorm te maken van twee brede stukken die onder een flauw hoe naar binnen leunen en als één poot fungeren. Andere zijde ook eentje, en dan één centrale ligger. Beetje dit:
Maar ik moet dan wat procedurele beslissingen maken. Overwegingen:
- De stukken zoals ik ze nu heb, passen niet in mijn vlakbank (max 25cm breed). Dan moet ik opnieuw met de vlakfrees aan de slag - kost veel tijd, gaat wéér veel stof geven.
- Als ik de poten rechtop zet, kan ik 4 stukken 'poot' uit de korte stukken halen van ~1m40 lang.
- Als ik de poten iets schuin wil hebben, haal ik er maar ééntje uit zo'n kort stuk en twee uit een lang stuk. Ik heb minimaal één van de volledige platen van 3m30 nodig om de lange ligger uit te halen, dus heb er eentje over voor nood waar ik dan resterende delen uit kan halen.
- Behou ik voor de poten ook de 'live edge'? Hij heeft me best wel al wat gezeik gegeven in het blad met de vergrijzing/verwering, beetje spalting hier en daar en twee (verwijderde) vreetkevergaten.
- Mijn onderbuik zegt dat ik de poten minimaal 60cm breed moet maken om het blad goed te ondersteunen.
Het bovenstaande bij elkaar op tellende zou de meest verstandige (minste kans op gedoe en extra werk) dus zijn om per poot 3 stukken te gebruiken (dan blijft ik binnen de VVD breedte limiet, kan ik de live edge eraf halen en haal ik de ondersteunende breedte) maar dan wijkt de poot qua 'look' wel af van het blad (geen live edge). Ik zou aan de buitenzijde van de poot eventueel ook nog een iroko strip op de lijmnaden in kunnen frezen, maar hetzelfde zal het niet zijn.
Ook dat schuin zagen gaat me gelazer geven. Ik zou echt niet weten hoe ik moet uitrekenen onder welke gecombineerde hoek ik elk stuk moet zagen dat ze, eenmaal samen verlijmd, één vlakke voet vormen. Dus wat ik zou doen is de poot eerst verlijmen tot de V vorm (of een soort flauw u-vorm wanneer ik 3 stukken gebruik) en dan de boel onder de sta-hoek afzagen maar mijn enige machine die zo diep/hoog kan zagen een v- of u-vorm op zijn kant gaat makkelijk 20cm hoog zijn) is mijn lintzaag. Dat blad kan wel kantelen, maar dan heb ik geen geleiding en moet ik het uit de vrije hand gaan doen.
Qua montage geeft dit me wel opties, ik zat te denken aan rampamoeren onderin het blad, daarin draadeindes, en dan die draadeindes door de bovenzijde van de poot boren met een kleine 'nis' bovenin aan de binnenzijde van de poot waar je dan een bout vast kunt draaien.
Ik kan ook een alternatief plan op poten zetten
.
Een kruis is relatief eenvoudig te maken, kost minder hout, geeft me nergens machinale beperkingen en zal net zo stevig zijn. Het is wel weer lastiger te monteren aan het blad als ik geen dwarsbalken bovenin wil hebben, de bovenzijde van zo'n kruis geeft weinig oppervlak om iets vast te maken en één rampamoer/draadeind per poot is een beetje karig me dunkt.