Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Volgens mij maak je het jezelf te moeilijk.
Wanneer je overdag en in de avond op temperatuur brengt koelt het s’nachts wel af maar de komende dagen wordt het niet extreem koud.
Als die epoxy in die scheuren zit en begint uit te harden maakt het zelf ook warmte, de uithardingsreactie is exotherm. Er is maar een klein oppervlak wat bloot ligt dus t.o.v van het volume epoxy raakt het niet veel warmte kwijt.
Die 15 graden verwerkingstemperatuur worden wel aanbevolen maar de ondergrens is 10 graden.
Wanneer je een tijdje onder die 15 graden zou komen duurt het misschien wat langer voordat de epoxy volledig is uitgehard, maar ik denk zelf dat die week niet eens nodig is.
Ja ik heb gewoon het advies van de epoxy winkel overgenomen. Die zegt het MOET boven de 15 graden blijven, beter nog 20, voor een week (ik gebruik dikke giethars voor gietingen tot 10cm) anders kan het stoppen en is je gieting verpest.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
876
220
Ja ik heb gewoon het advies van de epoxy winkel overgenomen. Die zegt het MOET boven de 15 graden blijven, beter nog 20, voor een week (ik gebruik dikke giethars voor gietingen tot 10cm) anders kan het stoppen en is je gieting verpest.
Is dan inderdaad beter om dit maar op te volgen. Better safe than sorry in goed nederlands zullen we maar zeggen.

Wellicht een idee: een elektrische deken eromheen.
 

Bijlagen

  • IMG_0598.jpeg
    IMG_0598.jpeg
    86,8 KB · Weergaven: 6

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
257
140
‘s-Hertogenbosch
Ik dacht in het verleden eens slim te zijn om een paar koelelementen die ik in de vriezer had had liggen welke in de winterdagen ontdooid was, en dus ontzettend stonken, eens een lekkere opfrisbeurt te geven in de vaatwasser……🫣
Het gevolg was dat die krengen idd niet meer stonken, alleen…. Ze hebben ongeveer drie dagen nodig gehad om af te koelen van 60 C naar handwarm zodat ze te hanteren waren…….
Misschien dat je hier iets aan hebt,
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik dacht in het verleden eens slim te zijn om een paar koelelementen die ik in de vriezer had had liggen welke in de winterdagen ontdooid was, en dus ontzettend stonken, eens een lekkere opfrisbeurt te geven in de vaatwasser……🫣
Het gevolg was dat die krengen idd niet meer stonken, alleen…. Ze hebben ongeveer drie dagen nodig gehad om af te koelen van 60 C naar handwarm zodat ze te hanteren waren…….
Misschien dat je hier iets aan hebt,
Dat vind ik best een briljant idee... maar ik heb die dingen net allemaal weggemikt omdat ze al jaren ongebruikt in de kast lagen :ROFLMAO:.

Nou, de korrel 80 beurt is klaar:

1729863561505.jpeg
1729863569863.jpeg
1729863576243.jpeg

het begint al een beetje op te knappen of niet dan :). En het lijkt ook al een beetje op een tafel. Ik blijf voorlopig dagelijks wat oxaalzuur op de grijze zijkanten smeren in de hoop dat het een beetje wegtrekt.

Binnenkort vertrekt mijn pakket met epoxy bij de leverancier, dus het wordt zo langzaamaan tijd om een testje te draaien met mijn verwarmde tent, en die barrieres te gaan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, alle werkbank 'verbeteringen' weer gedemonteerd.

1729869375954.jpeg

Zodra ik het blad geflipt heb op die twee bokjes (voorzien van tape om geen metaalvlekken te riskeren op het blad) ga ik de onderzijde voorzien van die barrieres. Ik heb de scheuren bekeken en die zijn veel te lang voor wat ik hier heb liggen, dus ik ga de bouwmarkt vragen een dunne plaat multiplex door te halen en dan ga ik daar de boel uit maken.

Dat maakt de werkbank vrij, wat hard nodig gaat zijn om het onderstel te gaan bouwen. Ik wil iets minimalistisch, doch robuust. Ik heb momenteel in gedachten om 4 grote dikke brede plakken onder dubbel verstek te zagen zodat ze schuin naar binnen, maar ook naar elkaar toe leunen, en dit dan aan beide zijdes. Vervolgens onderling aan elkaar maken met één dikke grote ligger. Het blad is stevig en dik genoeg om zelfdragend te zijn en de metalen profielen moeten het kromtrekken voorkomen, dus het frame hoeft dat niet te doen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.322
193
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zelf heb ik in de schuur een kacheltje zoals deze staan maar dan van de Aldi en ik kan je zeggen dat die een laag toerental heeft en een ingebouwde termostaat.ik denk dat als je die onder je werktafel laat blazen dat het de warmte mooi verdeelt en je hebt ook nog 2 warmte standen...
1729869913730.png
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zelf heb ik in de schuur een kacheltje zoals deze staan maar dan van de Aldi en ik kan je zeggen dat die een laag toerental heeft en een ingebouwde termostaat.ik denk dat als je die onder je werktafel laat blazen dat het de warmte mooi verdeelt en je hebt ook nog 2 warmte standen...
Bekijk bijlage 149377
Even voor de beeldvorming:

1729870208842.jpeg

de hele benedenverdieping is ruwweg 66 vierkante meter, keer 2.5 meter hoog, dus ongeveer 165 kubieke meter. De zolder heeft een puntdak dus zeg gemakshalve de helft daarvan erbij, dan kijken we dus tegen ongeveer 250 kubieke meter aan om te verwarmen. Ja, de muren en dak zijn geisoleerd, en tegen de onderzijde van de betonvloer (kruipruimte, dat wel) zit piepschuim.

Ik heb deze staan:

1729870302498.jpeg
en deze:

1729870313845.jpeg

respectievelijk goed voor 2 en 10 kilowatt aan verwarmen, beiden met thermostaat.

Ik kán de hele werkplaats prima op 20 graden houden voor een weekje, dat is het probleem niet. Maar dat gaat een godsvermogen aan stroom kosten, zul je snappen.

Dat kleine ding onder de werkbank zetten gaat niks uithalen want die warmte verdwijnt gewoon in het dak en de muren. Ik moet dus ofwel een tentje bouwen ofwel de kosten slikken om een weekje te stoken.

Ik heb zonnepanelen en overschot (en we kunnen nog salderen) dus ik moet even zo rekenen:

5kw (laagste stand van de bouwkachel) x 24h = 120kwh verbruik per etmaal. Dat tegen ruwweg 30 cent (middelen tussen nacht en dagstroom) is zo'n 36 euro per etmaal, dus 252 euro voor een weekje. Ik kan ook rekenen, aangezien ik overschot op te panelen heb, met het 'verlies' op terugleveren. Daar krijg ik maar 11 cent voor, dus dan is het een kostenpost van ~93 euro.

Dat is aangenomen dat ik continue verwarm. Ik kan de bouwkachel wel op thermostaatstand zetten, maar dan loop ik kans dat de stop eruit knalt als hij gaat middelen (geen idee waarom, deze kachel heeft daar last van soms). Ik kan dus wel besluiten dat ik de boel ga babysitten, maar dat is niet elke dag mogelijk.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1729870954181.png

dat redt ik wel met de bouwkachel, maar niet met dat kleine ding :p. Ik zal als experiment wel eens dat kleine ding een nachtje laten draaien en dan kijken wat ik 's morgens qua temperatuur aantref in de ruimte.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heb je die petroleum kachel niet meer?
Die was instelbaar toch?
Zeker, maar ik kan niet ventileren om de warmte niet kwijt te raken, dus dat lijkt me niet veilig in een afgesloten ruimte :p.

- edit -

Ik zit even te bladeren op het web, blijkbaar zijn die dingen veiliger dan ik dacht. Maar daar gaat mijn vrouw nooit mee akkoord ben ik bang. Je moet wel ventileren, zeggen ze, maar behalve een raam op een kier zetten kan ik daar niks mee.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En hoe lang gaat dat ding mee met alleen de inhoud van het interne tankje? Want als ik zo'n fles Qlima moet kopen bij de bouwmarkt ben ik bijna hetzelfde bedrag kwijt als aan de stroom :ROFLMAO:.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja en als de tank leeg is nog even bijhouden met de elektrische misschien... geen slecht idee. Het is jammer dat ik die lamellen nog steeds niet besteld heb voor het trapgat, dan zou er al flink minder warmte verloren gaan. Ik kan in ieder geval de garagedeur dichttapen :p.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
257
140
‘s-Hertogenbosch
Een gek idee misschien:: blad op hondjes, huppakee de woonkamer in als je die strips erop hebt zitten.
Een week acclimatiseren en werken. Dan lekker afgieten met epoxy en afdekken met folie.
Temperatuur probleem is opgelost 😁
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een gek idee misschien:: blad op hondjes, huppakee de woonkamer in als je die strips erop hebt zitten.
Een week acclimatiseren en werken. Dan lekker afgieten met epoxy en afdekken met folie.
Temperatuur probleem is opgelost 😁
Ja en dan lekker allemaal een week in die epoxy dampen zitten, nee bedankt :p. Voordeel, eventuele beestjes in de werkplaats zijn ook weer dood 🤣.
 
  • Haha
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.