Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit gaat een leuk draadje worden en je beschrijft en illustreert het proces mooi!
Dank
Dank je :). Was nog wat foto's vergeten dus heb die nog even toegevoegd.

Ik heb altijd veel aan de tips en fouten van anderen (zowel hier als op youtube) dus dan moet je wel teruggeven natuurlijk :) misschien dat andere mensen weer van mijn werk leren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1729602974561.jpeg

Het oppervlak is nog erg gegolfd, vanwege de freesbewegingen. Dat kan ik er proberen uit schuren, maar gaat onnodig lang duren. Dus:

1729602986602.jpeg

Met noest handwerk krijgen we een iets vlakker oppervlak dankzij Meneer Nielsen #4 en #5.

Daarna gaan we er een kwartiertje met de excenter overheen:

1729603231530.jpeg

1729603049963.jpeg

het lijkt wel een ouderwetse wasmiddelreclame. Rechts uw huismiddel, links ons nieuwe Kleurol ™ met actieve zuurstof voor een prachtig resultaat!!!

We zijn er nog niet, maar ik ben al heel tevreden met hoe het oppervlak er nu uit ziet. Ik moet de boel toch weer opnieuw schuren zodra ik met de epoxy bezig ben geweest dus voor nu laat ik het zo. Nu de rechterkant nog, en dan is de volgende stap een kuurtje met ontweringswater, want je ziet dat er toch wel wat verkleuring in de randen zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
44
11
Ollanda
Bekijk bijlage 149255

Het oppervlak is nog erg gegolfd, vanwege de freesbewegingen. Dat kan ik er proberen uit schuren, maar gaat onnodig lang duren. Dus:

Bekijk bijlage 149256

Met noest handwerk krijgen we een iets vlakker oppervlak dankzij Meneer Nielsen #4 en #5.

Daarna gaan we er een kwartiertje met de excenter overheen:

Bekijk bijlage 149258

Bekijk bijlage 149257

het lijkt wel een ouderwetse wasmiddelreclame. Rechts uw huismiddel, links ons nieuwe Kleurol ™ met actieve zuurstof voor een prachtig resultaat!!!

We zijn er nog niet, maar ik ben al heel tevreden met hoe het oppervlak er nu uit ziet. Ik moet de boel toch weer opnieuw schuren zodra ik met de epoxy bezig ben geweest dus voor nu laat ik het zo. Nu de rechterkant nog, en dan is de volgende stap een kuurtje met ontweringswater, want je ziet dat er toch wel wat verkleuring in de randen zit.
Ik zie geen 5 wel een 62
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
257
140
‘s-Hertogenbosch
Wat ik tot nu toe gezien heb, komt het allemaal goed…. Wordt een robuust tafeltje 🫣. Ben benieuwd wat het ontweringswater gaat doen. Ik ken het alleen maar om weerplekken die ontstaan zijn onder transparant schilderwerk te verwijderen….
vraagt veel geduld en je hebt daarna veel schuurwerk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat ik tot nu toe gezien heb, komt het allemaal goed…. Wordt een robuust tafeltje 🫣. Ben benieuwd wat het ontweringswater gaat doen. Ik ken het alleen maar om weerplekken die ontstaan zijn onder transparant schilderwerk te verwijderen….
vraagt veel geduld en je hebt daarna veel schuurwerk.

IMG_20241022_182034.jpg

We gaan het zien, ik heb een testertje opgezet.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, ik heb het blad geflipt.

1729620063944.jpeg

Kreeg net melding dat de profielen voor in de onderzijde verstuurd zijn, maar ik denk dat ik ze er pas in kan zetten als ik de epoxy erin heb zitten want minimaal 1 profiel moet door een scheur heen lopen.

Dus... volgende stap is de bovenkant vlakken. Met een beetje mazzel hou ik 5 blad dikte over, dat is waar het blad het dunst is, gelukkig wel op een plek waar de bovenzijde al gevlakt is/was.

Daarna ook hier een beetje schaven en schuren, en dan met epoxy aan de slag (moet ik nog bestellen).

Ik had ook een vervelende ontdekking, namelijk een locatie bij een van de uiteindes waar ik wormgaatjes vond. Na een beetje schuren om te kijken hoe diep het ging kwam er iets zwarts onder mijn schuurpapier terecht, meerdere keren, ik neem aan houtwormpjes. Ik wilde geen risico nemen en heb dus de plek weggeschaafd met een bolschaafje, en daarna geschuurd.

1729620317721.jpeg

Ja, ik heb nu een deuk in de rand, maar gezien de 'live edge' vind ik dat preferabel boven uitboren en vullen of erger, de tafel 20cm inkorten.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
257
140
‘s-Hertogenbosch
In het zachte hout ( spint) . Jammer en goed dat je ze nu vindt, live edge wordt zo wel heel erg letterlijk…… kwil eigenlijk een smailie plaatsen maar vind het ongepast gezien je er zo’n prachtig project van weet te maken…….
Is in dit geval een chemische bestrijding een evt preventieve oplossing.? Boordergaatjes passen wel bij het robuust uiterlijk maar het moet niet erger worden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
In het zachte hout ( spint) . Jammer en goed dat je ze nu vindt, live edge wordt zo wel heel erg letterlijk…… kwil eigenlijk een smailie plaatsen maar vind het ongepast gezien je er zo’n prachtig project van weet te maken…….
Is in dit geval een chemische bestrijding een evt preventieve oplossing.? Boordergaatjes passen wel bij het robuust uiterlijk maar het moet niet erger worden.
Nee ik wil geen enkel gaatje wat dat betreft. Ik vond er tot nu toe slechts alleen enkele op dit kleine plekje, waar nu dus een deuk zit. Heb alle boorgangen volledig weggehaald om zeker te zijn. Ik verwacht niks meer te vinden waar ik nog moet vlakken maar je weet het niet he.

De tafel zal uiteindelijk helemaal gesealed en gelakt worden, want ik weet dat wilgenhout niet het meest duurzame is en op die manier heeft 'ie de beste kans.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben nu klaar om wat de bovenzijde van het blad zal zijn, te gaan vlakken. Daarbij moest ik een belangrijke aanpassing maken aan de vlakinrichting (en ik ben blij dat ik dat lumineuze moment nu een keer vóór het maken van een fout had):

Eerder toen de planken nog zo krom als een hoepel waren, heb ik als referentie 'de aarde' gebruikt, ofwel waterpas. De geleiders van de vlakbak zijn dus zelf, maar ook onderling, waterpas gezet. Daarbij heb ik de planken zo gepositioneerd dat ik een min-of-meer gelijke afname had door er 'shims' onder te leggen (ook handig zodat hij niet wiebelt tijdens het vlakken natuurlijk).

Maar nu ik een vlak referentieoppervlak heb (de onderzijde, waar hij nu op ligt) moet ik natuurlijk dát vlak als referentie gebruiken. Ik heb dus met een maatblokje (en daarna nog nagemeten) de vuren geleiders allemaal op dezelfde hoogte staan (gemeten vanaf de balken waarop het blad rust). Omdat ik wel rekening moet houden met de korte schacht van de frees en de vuren geleiders niet makkelijk even opnieuw verhoogd of verlaagd kunnen worden, werk ik vanaf nu met houten regels, die ik onder het blad positioneer om hem hoger te leggen wanneer de frees niet dieper meer kan.

Ik hoor je zeggen, had dan gewoon de vuren geleiders lager gemonteerd?? Ja, maar ik had een extreem hoog punt rechtsachter (op de foto) wat dan boven de bak uit was gekomen, dus dat is het initiele referentiepunt geweest.

Zodra de bovenzijde ook mooi vlak is meld ik me weer :).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en Wim Kluck

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vooraleer ik de volgende freesronde begon wierp ik even een blik op mijn luchtzuivering, die overuren draait nu ik iets doe waar stofafzuiging niet echt mogelijk is. Nu betreft het vooral grove chips die door de 24.000 toeren gewoon van de tafel geslingerd worden, maar er komt toch ook wel wat stof vanaf, ziet men hier:

1729691431977.jpeg

Daar zit dus nu even een nieuwe in :p. En toen even flink boos gemaakt met de frees:

1729691455971.jpeg

dat lijkt er al meer op. Ik heb toch nog wel een kleine afwijking in dikte - als ik de 4 hoeken van het blad meet qua dikte kom ik op 50, 53, 53 en 57mm dikte, maar dat zie je op zo'n afstand niet echt, zolang het blad maar 'for all thoughts and purposes' vlak is, zal hij als tafel prima fungeren.

Natuurlijk moet ik ook hier weer even de dagelijkse workout toepassen:

1729691585884.jpeg

en als ik daar straks mee klaar ben een grove schuurbeurt waarna ik ook hier, en op de kopste kanten, de iroko strips erin kan gaan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou heb ik, wederom met een geklemde houten balk als geleider, de sleuf gefreesd voor de strip in de bovenzijde. Maar ik wil dat die strip doorloopt op de kopse kant om de lijmnaad hélemaal te verbergen. Dat luistert echter héél nauw, ik mag geen millimeter uitschieten want dat blijft je natuurlijk zien.

Maar hoe maak ik een geleider voor mijn frees aan de kopse kant van een live edge tafel???

Nou, soms, heel soms, vind ik mezelf echt best wel slim :cool:.

1729695787206.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Trigger toen ik mijn tafelblad freesde had ik de stofafzuiging uit staan. Wel een goed masker op. Toen ik klaar was en het stof nedergedaald heb ik gezogen en de afzuiging weer aangezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de strip erin gelijmd, onder verstek:

1729761017238.jpeg

maar een zaagfoutje gemaakt aan de andere zijde (te kort, ik moest in de geul meten en niet aan de rand van de tafel) dus daar heb ik een extra stukje tussen moeten lijmen. Het zij zo, mark of the master enzovoort. Als ik de strip straks tot aan de tafel heb geschaafd en geschuurd kan ik er eventueel nog wat PVA met stof insmeren en mooi glad schuren, hopelijk is het dan vrijwel niet meer zichtbaar.

En nu ga ik een pleister plakken, want die shark zwaluwstaartenzaag is zo scherp dat ik zelfs van het op de achterzijde drukken van mijn wijsvinger, een snee heb opgelopen :ROFLMAO:.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar en John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.