Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, de epoxy is besteld. Ik ben gegaan voor "Emerald Green Metallic" want dat vond ik heel erg passen bij wat ik in gedachten had. Een lichte, vrolijke tafel met groen erin. Ik had een iets donkerdere tint origineel uitgezocht, maar dat was een effen kleur en niet in metallic te krijgen, dus het wordt nu deze:

1729762372093.png

en dan de rechterzijde, het effect wat ik zal krijgen door goed aan te kleuren, dik te gieten en in een donkere scheur met een donkere binnenzijde.

De uitdaging zal groot worden bij dit gedeelte. Ik heb het nog nooit gedaan, zal de scheuren moeten gaan afdichten zodat het niet overal heen loopt en moet tijdens aanbrengen en gedurende de droogtijd (makkelijk een week!) zorgen dat de werkplaats op minimaal 15 graden blijft. Dat is geen probleem voor mijn 10kw bouwkachel, maar gaat wel wat stroom kosten :ROFLMAO:.

Heb net even het weerbericht voor de komende week bekeken, ik mag temperaturen zo rond de 10 graden en soms iets hoger verwachten. Dat valt dus allemaal wel mee en ik hoef maar beperkt bij te verwarmen. De vraag is vooral hoe ik 'just enough' ga doen, ik heb daar geen thermosstaat en die kachel is vrij lomp (2 standen, 5 of 10kw). Thermometer en vochtigheid worden er wel standaard bijgehouden.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
992
521
Noord-Veluwe
Ik heb ooit een thermostaatschakelaar gekocht voor het elektrische kacheltje waarmee ik mijn werkplaats opwarmde, voordat ik airco kreeg. Die kon ik op een bepaalde temperatuur instellen en dan ging het kacheltje automatisch aan en uit. Werkte als een tierelier. Is dat niet wat voor jouw project?

Ik heb net de bon opgezocht en dat ding was niet heel goedkoop. Zeg €50 in 2015. Mocht je binnenkort toevallig langs 't Harde rijden, dan mag je de mijne wel lenen hoor. Dan hoef je het niet gelijk te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.990
866
Enschede, Twente
Als je de mogelijkheid hebt om een soort tent over het project te zetten, zou dat op zich al genoeg moeten zijn om de boel op temperatuur te houden. Epoxy genereert bij het uitharden warmte. Hou je die enigszins vast dan is bijverwarmer wellicht niet nodig of zou kunnen met een kleine elektrische olieradiator met thermostaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je de mogelijkheid hebt om een soort tent over het project te zetten, zou dat op zich al genoeg moeten zijn om de boel op temperatuur te houden. Epoxy genereert bij het uitharden warmte. Hou je die enigszins vast dan is bijverwarmer wellicht niet nodig of zou kunnen met een kleine elektrische olieradiator met thermostaat.
Ik zou een zeil over de werktafel kunnen hangen via het plafond wellicht. Ik heb ook wel een tarp ergens dat oogjes heeft, maar dat is mijn kampeerspul dus moet ik goed schoon houden.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
257
140
‘s-Hertogenbosch
Ik zou een zeil over de werktafel kunnen hangen via het plafond wellicht. Ik heb ook wel een tarp ergens dat oogjes heeft, maar dat is mijn kampeerspul dus moet ik goed schoon houden.
Tent zo klein mogelijk houden, eventueel een nok ongeveer halve meter boven blad, je hebt meerdere planken of balken van dezelfde lengte en dan daar gewoon plastic overheen eventueel dubbel of drie dubbel.
Een paar looplampen( van die ouwe met gloeidraad) om bij te verwarmen moet genoeg zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, de profielen zijn ook binnen. Ik denk dat de postbode zich een hoedje schrok toen hij dit smalle dunne pakket optilde, het is echt vreselijk dik metaal en zal een substantieel deel van het gewicht van het blad gaan uitmaken :D.

1729786114193.jpeg

1729786122715.jpeg

1729786130161.jpeg

me dunkt dat deze de boel wel aardig recht gaan houden...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1729848902021.jpeg

De strips zitten erin, de lijm is droog en ik heb ze glad geschaafd. Nu de boel op korrel 80 schuren.

Volgende stap is voorbereiden op de komst van de epoxy. Ik heb verpakkingstape gehaald en acrylaatkit (een betere keuze dan siliconen, aldus de epoxy leverancier) om daarmee 'stops' te gaan maken. Op de onderzijde en de kopse kanten moeten platen gelijmd worden, bedekt met gladde tape, om een barriere te vormen voor het gieten van de epoxy.

Mijn mandje bevatte ook een LDPE zeil, 0,075mm dik, 4x5 meter. Dat zou hopelijk voldoende moeten zijn om een klein tentje op te zetten over het werkstuk heen. Ik moet alleen nog een warmtebron verzinnen. We hebben hier alleen nog maar halogeen/ledverlichting in huis, geen ouderwetsche gloeilampen, en mijn 1000/2000 kacheltje zal al snel teveel van het goeie zijn om de boel te drogen (dan stijgt het zeil op denk ik). Helemaal afdichten moet ook niet, de damp moet ook ergens heen kunnen.

Wat zou ik nou als zwakke warmtebron kunnen gebruiken?
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
98
26
Vlaanderen
Bekijk bijlage 149333

De strips zitten erin, de lijm is droog en ik heb ze glad geschaafd. Nu de boel op korrel 80 schuren.

Volgende stap is voorbereiden op de komst van de epoxy. Ik heb verpakkingstape gehaald en acrylaatkit (een betere keuze dan siliconen, aldus de epoxy leverancier) om daarmee 'stops' te gaan maken. Op de onderzijde en de kopse kanten moeten platen gelijmd worden, bedekt met gladde tape, om een barriere te vormen voor het gieten van de epoxy.

Mijn mandje bevatte ook een LDPE zeil, 0,075mm dik, 4x5 meter. Dat zou hopelijk voldoende moeten zijn om een klein tentje op te zetten over het werkstuk heen. Ik moet alleen nog een warmtebron verzinnen. We hebben hier alleen nog maar halogeen/ledverlichting in huis, geen ouderwetsche gloeilampen, en mijn 1000/2000 kacheltje zal al snel teveel van het goeie zijn om de boel te drogen (dan stijgt het zeil op denk ik). Helemaal afdichten moet ook niet, de damp moet ook ergens heen kunnen.

Wat zou ik nou als zwakke warmtebron kunnen gebruiken?
Misschien een soldeerbout of een strijkijzer oid?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
244
63
Klein elektrisch werkplaats kacheltje 2000w voor paar tientjes halen?
Excuses, zie nu het berichtje hierboven 😁
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
876
220
Wat zou ik nou als zwakke warmtebron kunnen gebruiken?
Volgens mij maak je het jezelf te moeilijk.
Wanneer je overdag en in de avond op temperatuur brengt koelt het s’nachts wel af maar de komende dagen wordt het niet extreem koud.
Als die epoxy in die scheuren zit en begint uit te harden maakt het zelf ook warmte, de uithardingsreactie is exotherm. Er is maar een klein oppervlak wat bloot ligt dus t.o.v van het volume epoxy raakt het niet veel warmte kwijt.
Die 15 graden verwerkingstemperatuur worden wel aanbevolen maar de ondergrens is 10 graden.
Wanneer je een tijdje onder die 15 graden zou komen duurt het misschien wat langer voordat de epoxy volledig is uitgehard, maar ik denk zelf dat die week niet eens nodig is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.