Tafelproject "Life"

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
257
140
‘s-Hertogenbosch
Er blijft altijd wel iets. Zelf heb ik één keer een penblank gegoten en dat heeft drie weken gestonken in mijn schuurtje. Zelfs nadat ik de blank in een “Chinees “ bak met deksel gedaan had. Overigens de resten heb ik na het gieten meteen opgeruimd , dus die lagen niet meer te stinken 🤔.
Na drie weken was het nog allemaal plakkerig. Ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben, maar ben voortaan genezen 😁
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
449
192
Noardeast-Fryslân
Ik doe mijn epoxy-droogwerk in een 'buisoven' met een instelbare verfstripper als warmtebron. Inmiddels daar ook een PID-controller voor in elkaar geknutseld
Dat wordt bij het onderwerp van dit draadje dan wel een XXL-rioleringsbuis. En verwarmen daarvan met een verfstripper zet in dat geval ook niet veel zoden aan de dijk vrees ik.
 
  • Haha
Waarderingen: trigger

jorisvh

Post veel
ik denk dat het benodigde vermogen wel meevalt.
je berekening lijkt mij een berekening om een verwarmingsinstallatie te dimensioneren.
Bekijk bijlage 149381

dat redt ik wel met de bouwkachel, maar niet met dat kleine ding :p. Ik zal als experiment wel eens dat kleine ding een nachtje laten draaien en dan kijken wat ik 's morgens qua temperatuur aantref in de ruimte.
als dat klopt, betekent dat dat dat vermogen volstaat om op de koudste dag toch de gewenste temperatuur te halen.
dat betekent wellicht iets als binnen 16gr (garage) bij buiten -8, maw deltaT 24gr.
je wil binnen 20 bij buiten 12? maw deltaT 8gr. Dan zou je het met 1/3 van dat vermogen moeten kunnen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.922
2.140
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Klopt, dit was een verwarmingsberekening, maar meer om even feeling te krijgen met wat ik hier precies aan het doen ben. Het hoeft geen 20 graden te zijn en ik hoef inderdaad niet vanaf nul te komen. Ik ga eerst even testen hoe ver ik kom met de petroleumkachel!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.000
1.002
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat wordt bij het onderwerp van dit draadje dan wel een XXL-rioleringsbuis. En verwarmen daarvan met een verfstripper zet in dat geval ook niet veel zoden aan de dijk vrees ik.
Je hebt ook geen buis nodig om die tafel in te schuiven - dat zou een MRI scanner worden ;-) Maar met een of meer verfstrippers kun je een afgesloten box, met een PID, in principe best op een temperatuur brengen waarbij de epoxy zeker uithardt. Zelfs (denk ik) een verhoogde temperatuur waarbij dat snel(ler) gebeurt. Maar het is maar een van de vele ideetjes - vooral zinvol als je een oplossing moet bedenken met de gereedschappen die je al voorhanden hebt. In mijn geval zou ik dus allereerst in deze richting gaan zoeken ;-)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Er bestaan ook warmte lampen warmtelamp 175W
Of je er veel mee opschiet weet ik niet. Een gloeilamp geeft 7-10% zichtbaar licht en veel warmte. Misschien doen 2 gloeilampen wel evenveel als een warmtelamp. Het verbaast me trouwens dat er nog gloeilampen van 100 w te koop zijn. Die mogen alleen nog voor speciale technische toepassingen, als ik de EU richtlijn goed onthouden heb.
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
79
44
Een gloeilamp heeft maar 5% licht-verlies als warmtebron. 10% is bij halogeen.
Ik dacht ook dat ze niet meer verkocht mochten worden, maar blijkbaar mag je “oude” voorraad nog verkopen.

Dit valt trouwens wel onder technische toepassing😉
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.