Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Deze heb ik nu nog over:

1729349103421.jpeg

en deze.

1729349114163.jpeg

Deze laatste stukken waren origineel ook één plaat maar die was zo hevig gescheurd/gebogen dat ik vrij vroeg al besloot die aan stukken te zagen, stuk handelbaarder en als één stuk zou ik ze toch niet hebben kunnen inzetten.

Nu de boel in de lijm staat kan ik daar nu alleen maar op wachten. Bovendien hebben we morgen een verjaardag dus dan kan ik er ook niet aan werken. Dan maar tekenen aan dat frame...

• Leuk
Waarderingen: John1969

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
60
4
Ik lees bij veel recencies van zulke dingen dat je al snel onbalans hebt/krijgt. Dat lijkt me bij die toerentallen echt wel gevaarlijk.
Laat het me gekoppeld aan de nauwkeurigheid van de verlenger.
Hoeveel verlenging heb je nodig?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, het is toch gelukt met die bestaande frees:

1729509572374.jpeg
1729509584996.jpeg

ik heb de B&D frees, die ondertussen zoveel 'aanpassingen' heeft gehad dat dit ook niet meer uitmaakte, een beetje uitgevijld. Daardoor past het bitje er nu wel doorheen. Ik heb de eiken bak ook verbouwd, zodat die nu ook deze nieuwe opzet kan accomoderen. Ik heb de gasveer er wel uit moeten halen om de breedte te halen nu het hele tafelblad in één keer gefreesd moet kunnen worden, en extra poten onder de langsgeleider omdat de constructie nu te zwak was om zichzelf recht te houden.

En dan krijgen we dit:

1729509687409.jpeg

Klaar om straks de onderzijde een finale freesronde te geven. Er zitten 'stops' in de bak zodat de frees de zijkanten van de geleiders niet kan raken en met deze opzet kan ik straks ook de bovenzijde vlak frezen zodra die bewerkt is (met inlegjes, epoxy etc etc).

• Leuk
Waarderingen: bakkiet en John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, ik moet zeggen, met dat vlakfreesje liep het allemaal een stuk soepeler. Breder, dus sneller, ja, maar vooral ook rustiger in de frees zelf en dus kon ik hogere toerentallen gebruiken.

1729516594063.jpeg

Kijk, het is natuurlijk geen echte vlakbank en er is nog flink nabewerking nodig, maar het resultaat liegt er niet om:

1729516620188.jpeg
1729516627253.jpeg

ik ben nu tevreden met de onderzijde. Dat lager gelegen gedeelte links op de laatste foto laat ik zo. Ik ga dat later gladschuren en dan is de tafel daar iets dunner, soit. Daar kan ik niet mee zitten, het is en blijft een natuurproduct en ik moet niet vergeten dat ik met B-keuze hout werk, gezien de mate van kromtrekken is dit een prima resultaat.

Ik moet nu gaan bedenken wat voor contrasthout ik erin wil gaan lijmen op de lijmnaad. Ik had eerst wengé bedacht, maar dat is best prijzig en ik wil zoveel mogelijk euro's in mijn zak houden momenteel. Ik heb nog wel een voorraad Iroko liggen (ik ben er nog steeds niet doorheen, dat spul) en dat heeft als voordeel dat het langzaam steeds donkerder kleurt, dus volgens mij kan dat prima werken hier qua contrast. Omdat het wel een prestigeproject is ga ik dus ook de onderzijde voorzien van zo'n randje, zodat als kinderen hier een hut onder gaan bouwen in de toekomst, zij ook tegen mooi hout aankijken.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het wordt tijd om het blad te gaan inkorten op de uiteindelijk lengte van ~3 meter. Ik wil de uiteindelijk wel parallel aan elkaar hebben, maar even een blokhaak erlangs leggen gaat best lastig als je zijkanten niet recht (moeten) zijn. Daarvoor heb ik dit truucje ooit eens bij een japanner gezien:

1729519022782.jpeg

je meet het midden van beide uiteindes en trek een lijn daartussen. Ik gebruik een krijtlijn, want lekker makkelijk. Daarna meet je de zaagsnede haaks op deze lijn:

1729519066603.jpeg

en als je dat aan de andere kant ook doet, heb je 2 parallelle uiteindes.

Ik had ook de lijmnaad als centerpunt kunnen aanhouden maar beide platen waren niet even breed (je werkt met wat je hebt...) waardoor die niet parallel loopt aan deze middenlijn dus ik heb het zo gedaan.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes en mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, de eerste domme, totaal vermijdbare fout is binnen:

1729523001803.jpeg

Wat nu onder is, wordt de bovenzijde, dus dat is niet erg, die zal nog verder gevlakt worden. Maar de onderzijde, nu boven, was in principe af buiten afwerking. Ik heb de tafel precies afgekort bij een 'dipje' wat dus nu aan de buitenzijde zichtbaar zal zijn als ik het niet 'fix'. Jammer. Ik kan het uitfrezen en er iets in lijmen, iets anders kan ik ook niet verzinnen.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
261
80
Heel leuk project om te volgen. Kun je het verschil niet weg schaven en schuren in plaats van iets er in lijmen?
Als je een zijde haaks hebt afgekort kun je de andere zijde ook gewoon op lengte maat aftekenen, maar goed je hebt al gezaagd denk ik.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heel leuk project om te volgen. Kun je het verschil niet weg schaven en schuren in plaats van iets er in lijmen?
Als je een zijde haaks hebt afgekort kun je de andere zijde ook gewoon op lengte maat aftekenen, maar goed je hebt al gezaagd denk ik.
Dan heb ik een nog ergere dip :D schaven en schuren haalt iets weg, er moet juist iets bij. Voordeel is wel, ik kom letterlijk om in de stukken wilgenhout momenteel dus een plaatje maken om erin te maken is niet zo'n probleem. Ik ga dus toch maar dat stuk even recht frezen en er een plaatje in lijmen, dan is de rand weer recht.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even een van de reststukken door mijn allerliefste machine gehaald:

1729586153242.jpeg

Ik word toch altijd weer blij als er een reden is dat ding aan te zwengelen :).

Met de frees en beitel een verdiepinkje gemaakt:

1729586187315.jpeg

Plaatje gezaagd en gevlakt:

1729586199692.jpeg

en nou wachten tot de lijm droog is.

1729586211170.jpeg

Volgende stap is die Iroko strip maken en erin lijmen, dan kan ik de onderzijde ruw gaan schuren.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, ik trek die plank Iroko net uit de opslag:

1729588695886.jpeg

Heel veel anders dan inleg KAN het ook niet meer worden, ding is bijna uit zichzelf tot hoepel verworden :). Plank is 3m30 lang, ~20 breed en 3 dik. Daar kan ik nog heel wat stukjes inleg uit halen dan...

... want die hoeven maar heel dun te zijn:

1729588757117.jpeg

Nog even door de vlakbank om ze allemaal exact dezelfde dikte te hebben en dan kan ik de onderzijde gaan infrezen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.004
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1729594247208.jpeg

Plaatje afgezaagd en vlak met de tafel geschuurd.

1729594268997.jpeg

je ziet het zitten, maar als de boel straks een accentje heeft, goed geschuurd en geolied is, verwacht ik dat het de meeste mensen niet meer op gaat vallen.

Freesrandje zit erin:

1729594335193.jpeg

houten geleider gebruikt, en het freesbitje met de snijvlakken op de lijmlijn gezet op enkele plekken om te controleren of hij wel goed evenwijdig lag. En dan krijgen we:

1729594387867.jpeg

een rechte lijn. Mooi toch :).

1729592575602.jpeg

Strip aan de onderzijde zit erin. Straks nog even vlak maken en dan ga ik de onderzijde en de kopse kanten opschuren.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.