Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dank denk je dat je alles écht goed hebt dichtgekit :eek:.

1731058505744.jpeg

Punt één, ik had het zonder hout in de kieren ook wel gered qua hoeveelheid (toch beetje teveel gemaakt)...

... maar iets zegt me dat het toch wel op komt:

1731058546662.jpeg

ondanks platen ertegen lijmen en die platen óók nog eens rondom afkitten vind het toch weer kiertjes en gaatjes om eruit te lekken. Ik ben langer bezig met gauw lijm en tape ertussen te drukken dan het gieten zelf.

Dat wordt weer twee dagen babysitten...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Had nog een half litertje over nu de scheuren gesettled zijn. Vond ik zonde om in de emmer te laten uitharden, dus als ik het toch kwijtraak, even experimenteren.

1731098624688.jpeg

Cirkeltjes gezaagd uit een stuk pvc pijp en op geplastificeerd MDF gelijmd/getaped en de restanten daarin gegoten. Kijken of dat onderzetters kunnen worden.

Voornaamste uitdaging die ik nu zie zijn 'bubbels'. Heel af en toe komt er nog een belletje uit de epoxy - die haal je eenvoudig weg met een heteluchtgeweer, maar ik had vooralsnog wel gepland vannacht gewoon in mijn bed te liggen. Kan alleen maar hopen dat eventuele belletjes uitharden in het topgedeelte wat later toch weggeschuurd gaat worden. We gaan het zien.

De temperatuur zakt gestaag buiten dus ik heb nu de grote bouwkachel ingezet op halve kracht - 5kw. Die houdt de ruimte nu op 22 graden, dus het zou vlot moeten uitharden.

• Leuk
Waarderingen: John1969

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.374
207
Gem. Winsum (Groningen)
Dank denk je dat je alles écht goed hebt dichtgekit :eek:.

Bekijk bijlage 149983

Punt één, ik had het zonder hout in de kieren ook wel gered qua hoeveelheid (toch beetje teveel gemaakt)...

... maar iets zegt me dat het toch wel op komt:

Bekijk bijlage 149984

ondanks platen ertegen lijmen en die platen óók nog eens rondom afkitten vind het toch weer kiertjes en gaatjes om eruit te lekken. Ik ben langer bezig met gauw lijm en tape ertussen te drukken dan het gieten zelf.

Dat wordt weer twee dagen babysitten...
Hopelijk is de uitlopende/overlopende epoxy niet diep in het wilgenhout getrokken. Hopelijk valt het mee met de poreusheid van het hout. Overigen mooi en boeiend verslag!.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, je loopt er buiten nou hoor 🥵 vanmorgen gaf de thermometer 24+ graden aan, dus ben van de 5kw naar de 2kw kachel gewisseld. Ik heb geen lekkages meer gehad, dus dat is mooi, maar helaas zijn er toch wel heel veel bubbels nog ontstaan. Ik kon ze nog barsten met hetelucht maar de epoxy vloeit niet meer dus ze dichten zichzelf niet meer.

Ik wacht tot alles helemaal uitgehard is en ga dan alle overschot weghalen. Mochten er dan toch nog putjes zitten van de bellen kan ik dat met mijn reservesetje nog fixen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Naar omstandigheden vind ik het resultaat niet volledig klote.

1731238278242.jpeg

1731238285534.jpeg

De epoxy zit in ieder geval waar het moest, en ja ik heb luchtgaatjes bovenin maar ik heb een reparatieset klaarstaan en de verhouding bijgehouden waarin ik moet bijmengen om de zelfde kleur te hebben. Bovendien is de reparatieset 'medium' dus sneller drogend dan deze. Op de poten moet ik ook repareren want daar is de gieting op sommige plekken eruit gelekt.

Ik wacht nog een paar dagen tot volledige uitharding (officieel een week) en dan gaan we het zo doen:

1731238378708.jpeg
Dan kan ik het gros zonder moeite of kans op schade weghalen. Liefst wanneer het nog nét niet helemaal uitgehard is natuurlijk, want dan heb ik minder kans op barsten/scheuren van wat moet blijven.

Enne:

1731238424606.jpeg

die zijn er ook niet beroerd uitgekomen. Ja, ze moeten geschuurd worden en de randjes afgewerkt, en minimaal eentje is een scheetje beef, maar dit is een heel bruikbaar resultaat. Belangrijke en nuttige opgedane kennis: Epoxy plakt níet aan PVC rioolpijp.... goed om te weten voor toekomstige projecten!

• Leuk

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Misschien met dubbelzijdig tape op een faceplate plakken en afdraaien en polijsten net als plexiglas
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad, en daarna gewoon in de korrels omhoog schuren en misschien polijsten. Heb je een leuke set bij de tafel, hoef ik alleen een houdertje bij te maken die je op tafel kan zetten.

Ik denk dat het een leuk idee is om bij unieke werkstukken (als in, er is er maar ééntje van) bij verkoop altijd een 'extraatje' te doen. Deed ik ook met de werkbank (een set bijpassende bench dogs) en mijn eerste tafel (een bijpassende bank) al is die tafel uiteindelijk bij ons binnen beland. Ik ben vooralsnog voornemens deze nieuwe tafel ferm uit mijn vrouw's handen te houden, van de opbrengst kan ik materiaal voor wel 3 nieuwe halen.

• Haha

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou ben ik blij dat ik het blad zo dik gemaakt heb, want dan kon ik er een keer flink op slaan tijdens het vloeken, nadat ik mijn frees naast het latje liet schieten...

1731343547949.jpeg

Goed, dat wordt weer meer werk om dat weg te werken. Uitsteken tot een organische vorm en bij de fixronde dichtgieten met meer epoxy. Man man man wat dom.

• Wow
Waarderingen: michielr

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.980
2.170
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kijk, en zo kom je erachter wáárom je nou lekkages had aan de onderkant. Niet vanwege een te dunne of imperfecte kitrand....

1731406530928.jpeg

maar een miniscuul kiertje bij de kopse kant, via welk het terug onder de tafel begon te lopen. Andere kant grotendeels hetzelfde euvel maar daar wel ook een lekje via de kitrand van de barrieres:

1731406577605.jpeg

Deze barriere was helemaal intact, maar ernaast zat ook een gaatje... totaal niet opgemerkt. De epoxy vloeide aan de bovenzijde van het blad door een miniscuul gaatje dat dwars door het blad liep.

1731406632177.jpeg

en na het frezen kom ik ook aan de onderzijde nog wat luchtgaatjes tegen:

1731406650862.jpeg

maar hier niks schokkends. Ik denk dat ik de onderzijde gewoon met iets sneldrogends vul en ga afwerken, dus ook het infrezen van de profielen.

Maar de scherpe kijker ziet op de eerste foto dat er nog één barriere niet weg is. Dat komt omdat ik die per ongeluk met de niet-tape zijde heb verlijmd :unsure: dus die zit nu ramvast en moet ook in zijn geheel weggefreesd worden. Niet dat ik de anderen wel opnieuw kan gebruiken, maar goed.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.