Tafelproject "Life"

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.055
2.286
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Blad ligt er nog zoals ik het in de winter achterliet :) ben eerst wat projecten in huis af aan het maken. Ik hoop snel weer verder te kunnen, epoxy gieten kan weer zodra het stabiel boven de 15 graden blijft!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.055
2.286
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1748509897853.jpeg
1748509906339.jpeg

Ja, ik weet het. Duurt allemaal veel te lang!

Ik ben de laatste 8 maanden druk bezig geweest met een opleiding tot rij-instructeur waarvoor ik hoop volgende maand examen te doen. Daarna ga ik de hele opleiding nog eens dunnetjes overdoen, maar dan richting motorinstructeur (het originele plan achter deze hele onderneming). En dan zie je dat andere zaken soms wat langer blijven liggen tussen het runnen van een gezin en huis door.

Ik ben vandaag begonnen met het verwijderen van de tape, zo goed en zo kwaad als dat ging, van de poten. Zowel de onderzijde van het blad en de poten hebben nog geulen/kieren waar de epoxy er tijdens het drogen alsnog deels uit liep. Die ga ik dan alsnog dunnetjes overdoen met een sneldrogende variant, waarvoor het nu eindelijk consistent warm genoeg is in de werkplaats met dit mooie weer.

Het originele plan is vooralsnog ongewijzigd: 2 liggers, gekruisd met elkaar, door de poten heen steken. Ik ga een klein bakje opzetten voor de bovenfrees om één zijde van de poten vlak genoeg te krijgen dat de andere kant door de VVD kan. De onder- en bovenzijde (kopse kanten) zijn al schuin gezaagd maar hebben ook epoxy, dus die ga ik lichtjes langs de zaagtafel halen om te rotzooi er weer vanaf te krijgen.

Dan is de volgende stap het aanstippen van de laatste imperfecties met een snelle epoxy, nogmaals opschuren tot een hoge korrel en dan ga ik de onderzijde van het blad infrezen voor de metalen profielen. Vlak voor die er daadwerkelijk in gaan, ga ik de onderzijde ook afwerken (heb ik dat maar alvast gehad). Ik reken er voor nu op dat er een hardwax olie overheen komt, die heb ik voor mijn vloer gebruikt en dat bevalt eigenlijk wel prima, fijner dan jachtlak.

• Leuk
Waarderingen: John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.055
2.286
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, dat is nog niet totaal kut gegaan:

1748513842727.jpeg

maar het legt wel meer micro-bubbeltjes bloot:

1748513878188.jpeg

daar had ik toch al rekening mee gehouden dus heel erg is het niet.

Betekent wel weer een flink aantal dagen epoxy ellende voor ik echt verder kan :p.

Ik had de tegenwoordigheid van geest om mijn oude 'tonnetje' van Scheppach niet van de hand te doen. Die kon ik dus nu mooi op de vlakbank aansluiten ipv mijn centrale afzuiging zodat ik al die plastic rotzooi niet in mijn houtafzuiging kreeg. Straks hetzelfde op de zaagtafel.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.197
990
Enschede, Twente
Nou, dat is nog niet totaal kut gegaan:

Bekijk bijlage 157040

maar het legt wel meer micro-bubbeltjes bloot:

Bekijk bijlage 157041

daar had ik toch al rekening mee gehouden dus heel erg is het niet.

Betekent wel weer een flink aantal dagen epoxy ellende voor ik echt verder kan :p.

Ik had de tegenwoordigheid van geest om mijn oude 'tonnetje' van Scheppach niet van de hand te doen. Die kon ik dus nu mooi op de vlakbank aansluiten ipv mijn centrale afzuiging zodat ik al die plastic rotzooi niet in mijn houtafzuiging kreeg. Straks hetzelfde op de zaagtafel.
Je ziet vaak dat die kleine bubbeltjes gevuld worden met secondelijm (met activator erover). Dat gaat heel vlot en leidt snel tot een mooi resultaat. (Zelf weinig ervaring mee, maar in de twee gevallen dat ik het toegepast heb werkte het prima.)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.390
3.490
Gaanderen
Het grote voordeel is dat epoxy makkelijker te bewerken is als het wat ouder is. Er zijn ook gekleurde vulmiddelen voor superlijm.
Ook een epoxy van Zap a Gab 5 minuten (ook in 15 en 30 minuten) is prima kleurbaar en snel te bewerken voor kleine dingen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.