Niet gaan twijfelen Nico, het is inderdaad de makkelijkste manier van wetten
Zeker voor "rare" tools zoals haalmessen, bijlen, dissels, (gebogen) messen; gutsen en draaibeitels, is deze manier van afwetten een stuk makkelijker omdat je een veel betere controle hebt.
Die mannen vroeger hadden constant een wetsteentje bij de hand om tijdens de klus de snede regelmatig eens op te frissen. Ook frappant, meer dan een draaiende watersteen en één stukje wetsteen hadden die niet nodig om het gereedschap vlijmscherp te krijgen en te houden
Dat herinner ik mij ook nog van bij mijn eerste werkgever zoveel jaar geleden, dat waren twee broers, telgen uit een geslacht van wagenmakers, in de hele werkplaats was één waterslijpsteen te vinden en twee stukken oliesteen voor het afwetten van de snede , deze laatste mooi verpakt in een gesoldeerd zinken doosje, en geflankeerd door een koperen oliespuitje. Dit plus een hardhouten blokje waar de snede nog even op gepolijst werd was alles wat die gebruikten voor het onderhoud van hun snijdend gereedschap.
Voor mij was het lastigste om onder de knie te krijgen het slijpen op de lichtjes ovale watersteen, dat moest uit de vrije hand, geen bestelsteun te bespeuren. Gevolg, bij mijn eerste pogingen had de vouw wel duizend facetten, en waren mouw en broek soms zeiknat door het lekkende water van de steen
Op die draaiende steen slepen die mannen alles, tot hun avegaren toe, en dat allemaal gewoon op het gevoel.
Het heeft toch wel een paar maanden geduurd eer ik er in slaagde om een aanvaardbare snede over te houden na een slijpbeurt
Het heeft nog langer geduurd eer ik een eerste maal hun gereedschap mocht (mis)handelen op die steen