We hebben dus een emmer, weliswaar nog zonder hengsel maar dat mag de pret niet drukken. Het materiaal voor het hengsel (gekloven Es) ligt al een twee maand in het sop te weken. Zeiknat hout klieft en plooit nu eenmaal een stuk beter. Hier moet ik morgen wel eerst nog een dun kliefmes voor maken, maar heb nog een stuk plat HSS staal liggen dat daar geknipt voor is.
Om de volgende emmers vlotter te assembleren en af te werken heb ik ook nog nood aan een soort lage werkbok met een deelbaar werkblad erop, en met liefst ook met een paar spindels erin die beide delen open en dicht dwingen.
Mijn werktafel is te hoog om vlot te kunnen werken, de nieuwe bok word daarom maar 650mm hoog en krijgt, in beide richtingen, schuin geplaatste poten. Dat zou dan een onwrikbaar en stevig werkoppervlak moeten opleveren. Het hele boeltje moet ook volledig en snel demonteerbaar worden, er komen dus de nodige wiggen in te zitten.
Maar vandaag dus de bodem aangebracht, duurde wel geteld 2min
Onderste hoepel eraf zodat de duigen open konden, langs boven de bodem erin gedrukt, en de hoepel er terug rond geslagen
Resultaat ziet er zo uit.
Onderzijde van de emmer afgewerkt (kanten breken)
De "oortjes" aan de binnenzijde, en boven de rand van emmer, opnieuw vlak gesneden, is nodig om de pen van het hengsel te laten draaien. (Word één van de komende dagen wel duidelijk)
Ook alle bovenranden afgewerkt, werkte het snelst met een mes.
De afgewerkte emmer kreeg al één laagje tangolie enkel aan de buitenzijde, meest gedaan om het blanke staal te beschermen maar het hout vaart er ook wel bij.
De binnenzijde krijgt geen afwerking, het hout moet nat kunnen worden binnenin anders word het geheel nooit waterdicht.