Houten hoepels van vers essenhout dacht ik als ik het goed heb verstaan, mooi hoe hij de sluiting maakt, maar ook wordt gekeken hoe de houtdraad loopt links of rechts draaiend.
Groet Pel.
Ha Ernest, ik geloof dat we wel op één lijn zitten, maar zou je dat iets verder willen toelichten?Wij als samenleving willen dat het heel "idee" Vak en de kennis die daarbij hoort verdwijnt
Bedankt voor je toelichting Ernest!
Ik lees wel met enige verwondering je ervaringen, erg verdrietig!
Ik dacht om mij heen te ervaren (allemaal jongelingen aan het begin van een carriere) dat juist de waarde, waardering en bewondering voor de ambachten op zijn retour was (terug in de mode wellicht?). Maar dat is dan weer gebasseerd op wat ik om mij heen heb.
Ik sta overigens niet op de markt om te laten zien hoe waardevol dit soort ambachten zijn...
Helemaal in een managers cultuur als de onze!
Nogmaals bedankt, ik kom je graag een keer bezoeken tijdens een van je presentaties, ik ben altijd erg onder de indruk van wat ik van jou voorbij zie komen hier op het forum!
Geen probleem Ernest, er is nog niet direct een volgende update in zicht
Ik geef zelf regelmatig demo's met de trapdraaibank en de touwslagerij en daar moet ik soms ook nogal wat meewarige blikken bij trotseren. Blijkbaar vinden veel mensen het wel oké om een paar maal per week wat te staan trekken en sleuren in een fitness, maar een paar druppels zweet laten bij handenarbeid is not done Gelukkig krijg ik bij de demo's ook de nodige positieve input, het is dus niet allemaal kommer en kwel.
Wat het verliezen van de aloude houtkennis betreft, het hierboven geposte filmpje toont daar al een mooi voorbeeld van. De kuiper geeft daarin zelf al aan dat als je de duigen op de machine uitholt het draadverloop geen rol meer speelt
Dat aan deze teloorgang de machine aan de basis lag is wel duidelijk. Machines maakten het leven van de ambachtsman een stuk prettiger maar tegelijkertijd zorgden ze ook voor een vervlakking van de kennis bij sommige beroepen.