Zoals de meeste van ons wel weten vraagt een nieuwe uitdaging ook een grondige "studie" vooraf. Alvorens mij in het ongewisse te storten heb ik de voorgaande weken en maanden het onderwerp (kuipen) eens deftig doorspit. Dat "doorspitten" begint in deze moderne tijd dus met het kijken van filmpjes op Youtube
en daarbij te proberen om het "kaf van het koren" te scheiden
Er zit nu éénmaal een grote hoop rotzooi tussen waar je als "naslagwerk" niks aan hebt wegens totaal onkundige auteur.
Het filmpje hierboven gepost door WR.... is één van de zeldzame pareltjes die ik gevonden had op de buis, had het meteen ook bij mijn favorieten gezet. Dit is namelijk een heel informatieve film over het vak. De tips die hier tussen neus en lippen gegeven worden zijn van goudwaarde om een waterdichte emmer te produceren. Dat is de ervaring die spreekt en de tips geven de "amateur" een fikse por in de rug richting succes.
Ondermeer de tip om de bodem niet zuiver rond te maken maar te werken met een verschoven centenpunt is zo een pareltje. Hout werkt nu éénmaal en de tip anticipeert hier op, als beginner trap je hier al in een val als je dit niet weet, je verhaal eindigt dan met een lekke emmer!
Na het (ettelijke) malen herbekijken van het filmpje ben ik er quasi zeker van dat de eerste emmer die ik ga bouwen waterdicht gaat oplevert worden
Op mijn speurtocht over kuipen ben ik zo ook gestoten op een (Nederlandstalig) werk over kuipen, geschreven door een telg uit een geslacht van (boeren)kuipers, het boek heeft de toepasselijk titel meegekregen "Eer het vat in duigen valt" en bevat een schat aan informatie voor al wie houten vaten wil gaan maken. Ook hier weer ben ik er quasi zeker van dat ik met de gevonden informatie in het boek daadwerkelijk een vat kan gaan bouwen
Regelmatig eens rondstruinen op de site van Ducotools levert doorgaans ook altijd wel wat op, hier heb ik namelijk een "kroosschaaf" gevonden voor een heel schappelijke prijs. Het plaatje is dus bijna volledig compleet nu qua gereedschap.
Enig probleem dat rest, de gezondheid. Dit topic gaat een poosje noodgedwongen stilvallen, pas binnen vier tot zes weken gaat er vermoedelijk terug iets te melden zijn denk ik. Door een vierde chirurgische ingreep aan de ogen moet ik gedurende die weken absoluut elk stofdeeltje mijden, het atelier word gedurende die periode een "no go zone"
Maar die periode gaat me wel extra "denktijd" geven, dat kan het project enkel ten goede komen.