Ik denk een emmer...
Er heeft hier iemand gespiekt dan kan niet anders
Mark, proficiat met je (beredeneerde?) gok.
Belofte maakt nu eenmaal schuld, dus maak maar al ruimte in je bezemkast, dan kan daar een houten emmer in komen te staan eens ik zover ben om die dingen te gaan bouwen.
Dit gaat het ongeveer worden, wel met stalen banden maar inclusief houten draagbeugel.
De beugel word een gekliefd en geplooid stuk es of eik.
Van wal steken met een stuk varend erfgoed en dan aan boord opscheept zitten met plastiek emmers dat kan echt niet meer
Daarom maar een "carriere"switch maken, kuipen kan er ook nog wel bij.
Het verhaal gaat ook niet stoppen bij de emmers alleen, daarna komen de (water)vaten aan bod
Maar eerst moet ik de benodigde tools samen brengen en gaan experimenteren met houtsoorten, werkwijze en methodiek, dan pas kan het "echte" werk beginnen.
Dit gaat dus een lang topic worden vrees ik.
Ps: waarom was de eerste foto zo duidend?
- Niet zozeer het aambeeld was belangrijk, wel de andere getoonde gereedschappen. Een "drijver" een smishamer met korte steel en een bolklinkhamer.
De drijver dient om de stalen hoepels op hun plaats te drijven (te slaan) De smishamer word gebruikt om de stalen banden te rekken aan één kant, een vat en een emmer lopen meestal taps, de hoepels moeten deze vorm dus volgen, vandaar hamer en aambeeld. Om van een stalen band een hoepel te maken moeten de einden aan elkaar geklonken worden met klinknagels, dus is er een (bol- of peen)hamer nodig om die dingen plat te slaan.
- Een emmer draagt men meestal met één hand Pel
Vond ik zelf toch een goeie tip