Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.288
1.175
Vanmiddag mailde Baptist met het antwoord van Record Power:

De rem op de Sabre motor is een mechanische rem. Deze zit in de motor, het is een schijf die met een solenoïde die uitgeschoven word en tegen een grafiet plaat aan komt. Deze rem zit altijd ingeschakeld (dus ook als hij niet of wel in het stopcontact zit). De rem is pas uitgeschakeld wanneer er stroom op de motor komt, dus als de machine draait. Het is dus logisch dat de motor niet met de hand te draaien is. Luister of je bij het aan en uitzetten een significante mechanische klik hoort, dit is de rem. Dit kan je testen zonder aandrijfriem zodat je alleen de motor zelf hoort. Als je die rem in en uit hoort schakelen dan kunnen we dat ook wegstrepen.

Ik vind het een beetje een vreemde constructie van Record Power. Bij mijn Hammer ging de rem er alleen op als je de machine uit zet. Dan ging de rem er voor een bepaalde tijd op. Dat is veel logischer, maar waarschijnlijk duurder om te implementeren. Ik hoor de mechanische klik, dus de rem lijkt te werken. De spanning van de riem heb ik wat verlaagd en nu loopt het toerental niet meer terug bij het zagen. De riem slipt niet. Alles lijkt dus in orde.....

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.260
4.246
Je hebt dus een standaard remmotor. Die gaat met een veer op de rem en je hebt spanning nodig om het rempakket te lossen. Was de hammer toevallig krachtstroom?

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.288
1.175
Lijkt me lastig, vooral als je een nieuw zaaglint erop wil leggen en het af wil stellen…. Of moet je dan de aandrijfriem ook losgooien
Met de lagere riemspanning kan ik het wiel wel met de hand draaien, maar je moet redelijk wat kracht zetten. Maar de aandrijfriem loshalen hoeft niet.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.288
1.175
De stofafzuiging in de lintzaag is heel goed door de aanpassingen. Er ligt bijna geen stof in de behuizing van de zaag. Maar achter de zaag en op de aansluiting van de afzuiging wel. Dat is zaagsel dat tussen de tafel en de behuizing ontsnapt. Dat wilde ik aanpassen op een manier zoals bij de nieuwe Laguna V10 gebeurt.

In Fusion een vorm gemaakt en na een paar testen kwam ik tot dit:

IMG_2728.jpeg

IMG_2732.jpeg

IMG_2735.jpeg

Helaas bleek dat niet de oplossing te zijn. De onderste geleiding kwam tegen de afzuiging aan. Aanpasssen ging nog wel, maar dan zou er nog steeds te weinig ruimte zijn. Dus dan maar voor een eenvoudige doos-oplossing.

Malletje gemaakt van hout.

IMG_2717.jpeg

En die verandert magisch in plastic.

IMG_2719.jpeg

Hier past de geleider wel.

IMG_2718.jpeg

En dan nog de rest van de doos.

IMG_2727.jpeg

IMG_2726.jpeg

Die past op het andere deel.

IMG_2724.jpeg

Net nog genoeg ruimte om de geleider naar voren te schuiven.

IMG_2722.jpeg

Er komt nu geen stof meer achter de machine of op de afzuiging. Alleen in de rechter hoek van de witte doos blijft nu wat liggen. Maar dat is niet veel. Bijkomend voordeel is dat je het originele transparante afzuighulpstuk niet meer hoeft te gebruiken. Die zorgt ervoor dat het zich op het zaaglint en de geleideblokken slecht is.

• Leuk
Waarderingen: avos

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.408
891
‘s-Hertogenbosch
Ziet er goed uit 👍🏼volgens mij is dat 3Dprinten een andere hobby.en ben je best begaan met IT . Heb je nog wel het gevoel dat je je gereedschap gebruikt. Ikzelf heb vaak voldoening als ik de teringbende weer eens schoon heb. In mijn schuurtje heb ik ongeveer 20 minuten nodig om de zooi op te kuisen. Dat geeft mij een boost dat het vaak na een uur al weer zichtbaar is dat ik ergens mee bezig ben 😁

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
961
212
Stiens
Snijdt het volgende hout?: Als die mechanische rem niet los zou gaan bij het aanzetten van de machine, zou de temperatuur op bepaalde plaatsen merkbaar oplopen. Ook bij een slecht lager moet je dat kunnen voelen, zou ik zeggen.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.288
1.175
Ziet er goed uit 👍🏼volgens mij is dat 3Dprinten een andere hobby.en ben je best begaan met IT . Heb je nog wel het gevoel dat je je gereedschap gebruikt. Ikzelf heb vaak voldoening als ik de teringbende weer eens schoon heb. In mijn schuurtje heb ik ongeveer 20 minuten nodig om de zooi op te kuisen. Dat geeft mij een boost dat het vaak na een uur al weer zichtbaar is dat ik ergens mee bezig ben 😁
3D printen is inderdaad ook een hobby. Mijn gereedschap gebruik ik wel, hoor. Maar lang niet alles waarvoor ik mijn gereedschap gebruik is het waard om te tonen. In de winter gebruik ik mijn werkplaats minder, vanwege de kou. Soms is het daar zelfs te koud om te lijmen. En laatst heb ik nog een houten installatie gemaakt voor mijn werk. Maar die toon ik niet, omdat ik werk er privé gescheiden wil houden. Overigens zat ik die houten installatie ook wat 3D geprinte onderdelen. Maar meer dan 95% was hout.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.