Zie dat mijn vorige tekst wat te beknopt was
De messing bussen zijn aan de buitenzijde, onder de kraag, cilindrisch gedraaid, de binnenzijde is passend conisch uitgedraaid. Om geen speling te hebben tussen astap en bussen is de plaatsafstand tussen beide bussen cruciaal, dit was tijdens het draaien wel een "aandachtspuntje"
Het is het gedeelte tussen de beide bussen waar het hout conisch is weggedraaid en ruim speling meegekregen heeft. Heb dit gedaan om er zeker van te zijn dat enkel de bussen de astap raken, en om een kleine buffer te creëren waar het vet komt te zitten. Het is ook in deze ruimte dat het kanaal van de vetnippel gaat uitmonden.
Er komt uiteindelijk SKF (water resistent) lagervet in te zitten, dat gaat dus "gesmeerd" bollen
Ik ben mij er ook van bewust dat dit geen oplossing is om er een dagdagelijks gebruikt vervoermiddel mee uit te rusten, maar voor occasioneel gebruik gaat het wel voldoen.
Om al deze kamers uit te draaien met de nodige nauwe tolerantie's heb ik gebruik gemaakt van oude en nieuwe technologie.
Een "voetjespasser" instellen met een digitale schuifmaat bijvoorbeeld, of buitendiameters controleren met een overmaatse digitale schuifmaat. Groot voordeel van die dingen, de GROTE digitale cijfers op het display
Als het met de meetlat niet meer lukt doen we het maar op een andere manier.