Het wachten beu, deze week toch maar eens opnieuw het atelier ingedoken. Het is nog wat behelpen, maar we bouwen weer
Alvorens aan de wielen te kunnen beginnen moet er een soort van "langsslede" voor op de kolomboormachine komen. Heb ik nodig om de gaten (onder hoek) voor de spaken te kunnen boren in de wielbossen.
Het voordeel van een lange revalidatie is de zee van tijd die je kan besteden aan "denkwerk"
Het idee voor de slede was dan ook volledig uitgewerkt alvorens aan de slag te gaan.
Wat restjes hout, een paar stukken elektrische buis (25mm), en een restje draadspindel met passende moer(bus) gaan de ingrediënten vormen.
De verschuiving van de slede word bepaald door de spindellengte, deze geeft mij een 150mm verplaatsing, voor mijn doel meer dan voldoende
Samenbouwen was een kwestie van wat gaten boren, enkele schroeven erin, een paar gaten van schroefdraad voorzien en klaar.
De plaatjes spreken verder voor zich denk ik. Moet komende week enkel nog een houten handwiel draaien en plaatsen, dan is het ding compleet.
Deze laatste foto toont de huidige stand van zaken. Het "spel" functioneert al, de verplaatsing van de slede gaat als een fluitje van cent. Geen speling op de "glijbanen" Kan zelfs op de slede gaan staan terwijl er iemand aan het hendeltje draait, zo word ik heel vlot 150mm zijdelings verplaatst
Dat hendeltje word volgende week dus vervangen door een heus handwiel.
Door de lange boorkolom moest ik niet echt zuinig zijn met de bouwhoogte, zelfs de grootste stukken passen moeiteloos onder de boorkop.