Voila, alles ligt klaar om de wielen samen te bouwen, ipé wiggen gezaagd, kopse kanten van de segmenten voorzien van boringen, en een hoop "domino's" eveneens van ipé gemaakt.
Het "probleem" van de spakentrekker is ook opgelost, ga er gewoon GEEN gebruiken.
Heb een opstelling gemaakt waar het ding niet nodig is, kan de klus nu klaren met een simpel balkje en wat eigen lichaamsgewicht
Wat ik provisorisch nagebouwd heb is een "spaakput" Bij de wagenmakers hier ten lande lag midden in de werkplaats een smalle en diepe put, afgeboord met een paar fikse balken, en bekleed met zink aan de binnenkant. De put kon met een plaat dicht gelegd worden als ie niet nodig was.
Omdat ik geen zin had om een gat in de vloer te slaan, maar een paar bootschragen gebruikt om eentje te "faken" boven de grond

Wat balkhout en een stel spanschroeven, meer was er niet voor nodig.
Heb het eerste segment al eens gemonteerd op twee spaken, en het "balkje" werkt als een fluitje van cent.
wiggen zagen.
Alle componenten klaar.
De "fake" spaakput.
Omdat er nogal fikse klappen moeten uitgedeeld worden, de naaf ondersteund op de stalen banden inplaats van op de draadstang. Deze laatste dient hier enkel om het wiel op zijn plaats te houden in de halfronde uitsparingen.
Het "balkje" in actie.
