Na wat andere klussen terug aan de slag met de wielen, mallen gemaakt voor de velgen.
Welk hout het gaat worden is nog niet echt duidelijk, daar hak ik deze week de knoop over door. Iepen of, hou je vast, haagbeuk
Deze laatste is ook een optie omdat het hout quasi over de hele lijn dezelfde cijfers laat zien als es. Druksterkte, schuifsterkte, buigsterkte, etc.. zijn bijna identiek. Kersen was ook een serieuze optie, maar om die op 65mm dik te vinden is niet evident.
Freesmal om de binnenkant van de velgen te kalibreren, met in- en uitloopzone.
Mal frezen voor het uitsmetten van de velgsegmenten.
En een doorsnede van de oude velgen, links de oudste velg, anno 1888, iepen met de vezel evenwijdig aan het loopvlak en hartkant aan de binnenzijde.
Rechts de "grovere" nieuwere velg, zwaarder van dimensie en een andere houtsoort, namelijk es, hier met de vezel bijna loodrecht op het loopvlak.
Beide oriëntaties hebben hun voor- en nadelen, maar voor de nieuwe velgen ga ik voor de optie rechts op de foto.
De nieuwe velgen gaan dezelfde afmetingen als de velg links meekrijgen.