Werkplaats in wording

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Mooi project zo. Hier een vergelijkbare situatie met het verschil dat er nog 5 fietsen bij moeten.

Mogelijk mosterd na de maaltijd maar ik zie geregeld op Youtube dat de mensen daar het verzinken van hun verstekzaag achterwege laten en deze gewoon op het werkblad zetten in combinatie met een blokje wat de hoogte heeft van het werkvlak van de verstekzaag.

Kost geen ruimte of geld en is superflexibel. Klem je m vast heb je ook gelijk een aanslag.
Als ik naar mezelf kijk gebruik ik de afkortzaag eigenlijk maar beperkt en zou het ook zonde zijn om daar een vaste opstelling voor te kiezen (vanuit het ruimtegebrek, kapex gaat misschien wel maar mijn verstekzaag VREET ruimte.)

Voorbeeldje:


45 graden kun je dan ook altijd zagen :)

Zeker niet bedoeld als commentaar op de huidige opstelling overigens, ben hartstikke jaloers.
Dat heb ik ook gezien ja, in dit geval kom ik geen ruimte te kort en vind ik het makkelijker om zo in het werkblad een t-track te leggen met meetlint erop. helaas is dat wat lastig leverbaar maar voor nu even improviseren als ik meerdere stukken op de exact zelfde lengte wil inkorten. Ik wil zo min mogelijk "dingetjes" bij elkaar moeten zoeken om "even snel" iets te doen.

Overigens staan er hier ook twee fietsen en een motor bij maar die rij ik 's avonds pas de garage in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Even een "tussendoor dingetje.." vd week als ik wat tijd kan maken ga ik weer verder met kasten bouwen..

maar wel geinig speelgoed zo'n laser.
 

Bijlagen

  • IMG_2098.JPG
    IMG_2098.JPG
    163,8 KB · Weergaven: 376
  • IMG_2100.JPG
    IMG_2100.JPG
    59,9 KB · Weergaven: 319
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
...en voor wie het nog een beetje volgt. kast deel 1 is af. Volgende stap is de fout van de kapex verhelpen door de inham breder te maken zodat ik ook verstek kan zagen.. dat betekent het werkblad rechts van de kapex los halen en verkorten.. en dan weer opnieuw monteren. (die fout maak ik i.e.g. nooit meer...) En ook daar komen net als links kasten onder.. ook weer berken mplex / mdf deurtjes/lades.
 

Bijlagen

  • IMG_2044.JPG
    IMG_2044.JPG
    126,1 KB · Weergaven: 359
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Al doende leert men zullen we maar zeggen. Zo gaandeweg kom ik er toch achter dat ik gewoon hier en daar verkeerde keuzes gemaakt heb met spullen. Een van die keuzes was een desktop modelletje lintzaag van Scheppach. Prima ding maar herzagen gaat er niet mee. Deels door vermogen tekort maar ook zaaghoogte tekort. Dan moeten prutsen met een zaagtafel en handzaag is de lol er gauw af.. Vandaar dat ik na weken wikken en wegen maar een grotere lintzaag gekocht heb.

oud en nieuw even naast elkaar.. het is wel een aardige upgrade. Ik wilde eigenlijk de Laguna Fusion kopen maar in plaats daarvan deze keuze. De fusion komt dan nog wel in het voorjaar ergens of zo. Nu kan ik dingen WEL die ik voorheen niet kon.. en met m'n Makita 2704 kom ik nog wel aardig uit de voeten, ook dat is gewoon een prima tafel..

Uiteraard gelijk de afzuiging maar op orde gemaakt met een nieuw Y-stuk en een blast gate. Assembleren van de zaag was trouwens niet bijzonder moeilijk. Evenals hey lint afstellen. De tafel is perfect haaks op het lint te brengen, de fence is goed te stellen, de lint geleiders zijn eenvoudig te stellen. (gedaan volgens de "snodgrass" methode) en alles werkt helemaal super. Wat een wereld van verschil!

Ondertussen ben ik even aan het experimenteren met het klimaat in de garage.. zowel de luchtvochtigheid als de temperatuur de komende maanden.. To Be Continued.
 

Bijlagen

  • 242873E5-B480-48DF-89C3-452997718302.JPG
    242873E5-B480-48DF-89C3-452997718302.JPG
    59,3 KB · Weergaven: 330
  • F77951BD-363F-4881-B655-D9F4C2A132F1.JPG
    F77951BD-363F-4881-B655-D9F4C2A132F1.JPG
    128,8 KB · Weergaven: 372

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Dat is een mooie upgrade :)
Staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar ik moet eerst verzinnen waar ik ruimte kan maken helaas.
Houd je ons op de hoogte hoe hij bevalt?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Beetje jaloers op jou nette werkplek. Bij mij is het altijd een bende en moet het doen met ‘krijgertjes’ en Marktplaats gereedschap.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dat is een mooie upgrade :)
Staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar ik moet eerst verzinnen waar ik ruimte kan maken helaas.
Houd je ons op de hoogte hoe hij bevalt?
eerst eens wat noemenswaardige ervaring opbouwen. Klein stukje 20cm notenhout herzagen was i.e.g. geen probleem en goed strak. Die 1300W motor heeft daar geen moeite mee. Nooit met een sterkere motor gewerkt dus geen idee hoeveel beter en sneller dit nog kan maar tot dusver erg tevreden!
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Beetje jaloers op jou nette werkplek. Bij mij is het altijd een bende en moet het doen met ‘krijgertjes’ en Marktplaats gereedschap.
Hoe netjes het is ben je natuurlijk zelf bij.... ik heb wel echt een hekel aan rotzooi dus opruimen en schoonmaken doe ik bijna religieus. Zeker stof is ook belangrijk ivm vocht!
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Nou, af en toe weer eens wat kunnen doen. Een van de grote lessen is dat je niet genoeg opslagruimte kan hebben.. en voor hout had ik nog helemaal niks dus maar even op een aantal plekken wat beugels opgehangen om hout te bewaren.

De hoeveelheid hulpstukken liepen ook aardig uit de hand en daar had ik behalve een grote stapel onder de werkbank ook niet echt iets voor... dus dan maar de achtermuur met OSB bekleden om weer wat hangruimte te hebben. dat komt ook wel weer vol de komende tijd ben ik bang.

Al met al best tevreden aan het raken met de werkplaats zo :)
 

Bijlagen

  • IMG_3216.JPG
    IMG_3216.JPG
    91,1 KB · Weergaven: 301
  • IMG_3215.JPG
    IMG_3215.JPG
    107 KB · Weergaven: 287
  • IMG_3186.JPG
    IMG_3186.JPG
    101,8 KB · Weergaven: 297

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Wordt je niet gek van die uitstekende wielen onder je zaagtafel? Ik had ze ook, maar struikelde er vaak over. Ik heb ze eraf geschroefd en verdekte zwenkwielen onder de tafel/kast gemaakt. Aan de achterkant heb ik een paar inklapbare deurstops gezet. Die kan ik uitklappen als ik een wat zwaardere zaagklus heb waardoor de tafel wordt weg geduwd.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Wordt je niet gek van die uitstekende wielen onder je zaagtafel? Ik had ze ook, maar struikelde er vaak over. Ik heb ze eraf geschroefd en verdekte zwenkwielen onder de tafel/kast gemaakt. Aan de achterkant heb ik een paar inklapbare deurstops gezet. Die kan ik uitklappen als ik een wat zwaardere zaagklus heb waardoor de tafel wordt weg geduwd.
Yup, die wielen zijn niet handig. Gelukkig nog niet over gestruikeld. Het is een beetje luiheid dat ik er niks aan gedaan heb aangezien ik de zaagtafel waarschijnlijk op redelijk korte termijn ga upgraden voor iets anders en dus dat hele kastje weg zal gaan.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Andere grote klus waar ik vandaag maar even zin in gemaakt heb is de stofafzuiging. Ontzettend omslachtig om telkens de slang van de Starmix overal in te moeten prikken en al helemaal met een aparte adapter voor de kapex telkens.. Stofafzuiging is wel echt enorm lastig om goed te krijgen aangezien je overal iets voor moet knutselen.

Ik had al een Y-stuk voor op de starmix zelf, vandaag eindelijk een systeem aangelegd. Alles is 50mm PVC

In de Starmix zelf maar passend gemaakt met tape.. en dat werkt ook gewoon prima zo. De blastgates komen uit een vijverspeciaalzaak (ergens van iemand op dit forum daar een tip over gekregen, weet niet meer van wie maar bedankt!)

De slangen zelf zijn 51mm binnen diameter en passen perfect op het PVC.

Nu maar even een gewoonte maken om de blastgates goed open en dicht te zetten voor en na gebruik... Ik weet dat er meer fancy systemen zijn die dit automatisch doen maar voor nu is het even goed.
 

Bijlagen

  • IMG_3261.JPG
    IMG_3261.JPG
    153,2 KB · Weergaven: 224
  • IMG_3260.JPG
    IMG_3260.JPG
    102,6 KB · Weergaven: 213
  • IMG_3258.JPG
    IMG_3258.JPG
    67,8 KB · Weergaven: 221
  • IMG_3257.JPG
    IMG_3257.JPG
    160,9 KB · Weergaven: 231

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Het was weer tijd voor een nieuw project... ik ***dacht*** een nieuw werkblad op m'n werkbank te maken om vervolgens op Microjig over te stappen. een van de lessen die ik geleerd heb is dat t-tracks niet voor mij zijn, in elk geval niet voor klem toepassingen.

Het oude werkblad verwijderen is dan ook niet gelukt. Niet om in details te treden maar er is ook 1 zware moker gesneuveld....

IMG_3352.JPG

Uiteindelijk besloten om een nieuwe werkbank te maken. Deze had ik gemaakt toen ik nog geen werkplaats had en het nog een gedeelde garage/sportruimte was en dus was een stuk kleiner. Ik hergebruik hier en daar wat multiplex maar verder compleet opnieuw beginnen en dan gelijk een stuk groter.

Poten weer van multiplex. Ik ken de nederlands terminologie niet erg goed maar volgens mij heet de bovenkant waar de ringbalken tegenaan komen "Halflap" en de ringbalk aan de onderkant een "mortise en tenon" volgens mij pen en gat.

IMG_3392.JPG

Dat ziet er dan zo uit;

53B6897B-653D-4D94-9CEA-6D5578B3A151.JPG

Netjes afgerond ook. Ik zet er overigens ook geen wielen meer onder, ik heb m'n bank sinds ik m'n werkplaats heb echt nog nooit verplaatst, als dat een keer moet schuif ik er wel een hondje onder.

Alles gelukkig in 1x perfect haaks. In de ringbalken onder heb ik sleuven gemaakt voor de dwarslattenIMG_3408.JPG

Even testen of alles haaks is alle kanten op en ja.. ook weer in 1x helemaal goed.

WhatsApp Image 2022-01-19 at 16.40.35.jpeg

Ondertussen naar z'n plaats geschoven, weer een nieuw multiplex werkblad erop gelegd en daarop weer een nieuw MDF blad. Alles overigens ook perfect plat. Het MDF bovenop en aan de voor en zijkanten allemaal verstek gezaagd en zal ik als laatst netjes afronden met de frees.

IMG_3438.JPG

Volgende stappen zijn nu alle sleuven in de voorkant en zijkanten voorzagen zodat ik niet in 1x de met de dovetail alles eruit hoef te frezen. Als dat klaar is ga ik de zijkanten op de verstekhoeken netjes lijmen en verder vastschroeven. Een domino had nu enorm handig geweest maar goed, die heb ik niet.

Het zwarte MDF blad bovenop zit al vast aan het multiplex. Lesje wel geleerd nu en schroeven gebruikt ipv verlijmen zoals de vorige.. mocht ik nog een keer een nieuw blad erop willen leggen is dat geen probleem.

Als dat klaar is, monteer ik de elektra voor de stopcontacten in de achterkant van de werkbank en ga ik de freesplaat (Triton + Kreg plaat) eruit frezen en een kist maken voor de afzuiging...Als laatst nog een dubbele ladekast eronder, dan is alles weer compleet.

Al met al best opgeschoten met een uurtje hier en daar de afgelopen dagen. Denk dat ik nog wel een paar uurtjes bezig ben.

To Be Continued.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Andere grote klus waar ik vandaag maar even zin in gemaakt heb is de stofafzuiging. Ontzettend omslachtig om telkens de slang van de Starmix overal in te moeten prikken en al helemaal met een aparte adapter voor de kapex telkens.. Stofafzuiging is wel echt enorm lastig om goed te krijgen aangezien je overal iets voor moet knutselen.

Ik had al een Y-stuk voor op de starmix zelf, vandaag eindelijk een systeem aangelegd. Alles is 50mm PVC

In de Starmix zelf maar passend gemaakt met tape.. en dat werkt ook gewoon prima zo. De blastgates komen uit een vijverspeciaalzaak (ergens van iemand op dit forum daar een tip over gekregen, weet niet meer van wie maar bedankt!)

De slangen zelf zijn 51mm binnen diameter en passen perfect op het PVC.

Nu maar even een gewoonte maken om de blastgates goed open en dicht te zetten voor en na gebruik... Ik weet dat er meer fancy systemen zijn die dit automatisch doen maar voor nu is het even goed.
In het kader van 'pay it forward', waar heb jij je slangen / blast gates vandaan? Alvast bedankt!

Ziet er top uit zo, ik lees weer lekker mee.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
In het kader van 'pay it forward', waar heb jij je slangen / blast gates vandaan? Alvast bedankt!

Ziet er top uit zo, ik lees weer lekker mee.
Ik weet niet meer zeker waar ik die 50mm blastgates besteld heb maar volgens mij zijn het deze:


Als je zoekt op 50mm schuifkraan krijg je een aantal shops die het verkopen.

De 51mm slang heb ik hier gekocht:

 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik begrijp dat er nog sleuven in het mdf gefreesd worden?
Let je er dan wel op dat je niet door een schroef freest waarmee het blad vast zit ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.