Oke bedankt dan gaat dat hem worden denk ik. dat het iets oranje wordt vind ik geen probleem de rest is mahonie rood dus dat past prima.
Wordt daar niet meestal gewoon mahonie voor gebruikt? Blank gelakt vergeeld dat meestal ook dacht ik zo. De buitenste rand wordt dan behandeld met mahoniebeits dacht ik.
...... Een andere (dure) optie zou ook nog teak kunnen zijn die verkleurt naar mijn weten naar (licht)bruin en niet chocolade bruin? Het nadeel hiervan is de prijs en of ik een goede hechting kan krijgen met lak/epoxy...
Een Velvetkoppeling kan inderdaad stuwkracht opnemen.
Motorsteunen kunnen in principe ook stuwkracht opnemen.
Maar het feit dat zij dat kùnnen, maakt het nog niet gewenst.
De stuwkracht drukt de schroefas hard naar voren (en soms trekt-ie 'm achteruit), en met die kracht wordt dus het motorblok schuin naar voren/boven gedrukt. Diezelfde kracht komt ook op de motorophanging (die brede stalen vleugels) en op de rubber motorsteunen. Die krijgen er allemaal flink van langs, evenals de wat lullige boutjes waarop alles staat (excusez le mot).
De krachten zorgen er ook voor dat het motorblok voorover zal dompen als je gas geeft, waardoor je uitlijning tegelijk niet meer klopt.
Verder moet je erop rekenen dat de rubber motorsteunen langzamerhand inzakken. Dat kan (na enkele jaren) oplopen tot wel een centimeter of meer!
Voeg hierbij nog het gegeven dat een houten boot altijd wat beweeglijk is, en je beseft dat goed uitlijnen onmogelijk is.
Nou kan de schroefas, omdat-ie vrij dun is, wel wat opvangen met buigen en veren, maar echt fijn is dat niet. Het kan op den duur zelfs een vermoeiïngsbreuk opleveren.
De Allpa koppeling die je beschrijft is voornamelijk bedoeld om torsietrillingen op te nemen, en zo vooral de tandwielen in je Velvetje te ontzien. Hij is ongeschikt om uitlijnfouten (of zal ik het uitlijnvariaties noemen?) te compenseren.
Homokineten zijn inderdaad niet zo geschikt voor hoge toerentallen: dan gaan ze zwabberen.
Maar er zijn wel uitstekende rubberkoppelingen die flinke uitlijnfouten kunnen opvangen zonder gerammel. Bijvoorbeeld van R&D Marine Ltd., bij voorkeur met "boordeknoop". Kijk maar eens op www.dintra.com uit Putten. Of overleg met een echte scheepsmotorenboer zoals Bakker in IJlst. (Met beide bedrijven heb ik geen zakelijke band.)
Groet!
Wim.
Zo'n donut is niet gemaakt om stuwdruk op te vangen. Hij zorgt er wel voor dat je motor kan bewegen op zijn motorsteunen. De scheefstand van de carburateur is binnen bepaalde grenzen niet zo'n probleem. Je stelt de vlotterhoogte in de boot. Is je keerkoppeling niet gereduceerd? Vaak worden automotoren in speedboten voorzien van een grotere diepere carterpan en een spatplaat, om te zorgen dat de olie niet tegen de draaiende krukas klotst.