De laatste tijd weer volop bezig geweest met het project de eerste lagen verf zitten erop en ook is de schroefas en het roer doorgeboord. In principe als alles volgens plan gaat wordt de romp met een paar weken gedraaid!
De glasmat erin gerold dit was toch moeilijker dan gedacht uiteindelijk zijn er toch wat luchtbellen onder geslopen helaas.
Alles geplamuurd en met de plank (400mm) geschuurd.
3 lagen Polywood van Boero erop worden uiteindelijk 5/6 lagen daarna een kleurlak en een uv lak. Mooi spul overschilderbaar (nat in nat) na 2 uur en toch een potlife van 5uur dus 3 lagen zijn prima te zetten en restjes kunnen in de volgende laag gebruikt worden!
proefstaaltjes voor de kleur.
En toen moest er een gat voor het roer en de schroefas komen... Het roer was simpel midden boot net genoeg naar voren om genoeg speling te hebben voor montage. De schroefas daarintegen... die moest in lijn met de uithouder en dan ook nog eens geboord worden onder 14 graden! Dus toen de draaibank maar weer aangeslingerd met een bronzen schroefas dit werd het hulpstuk voor het boren.
As ingespannen in de klauwplaat en het tegencenter draagt in een gecentreerd geboord gat.
B16 conus uit de hand gedraaid met een simon hope 6mm uitholbeitel grootste gedeelte met de beitel gedaan en de laatste 10e millimeters met een vijl en schuurpapier gelukkig is brons niet heel hard en daarom hoefde de conus ook niet perfect te zijn om goed te passen/blijven zitten.
Andere uiteinde naar 13mm gedraaid zodat het in de boormachine past. Dit is overigens niet de eerste keer dat de draaibank brons ziet, ik heb in het verleden wel hendels gedraaid voor mijn tafelzaag en ander gereedschap.
zo ziet het geheel er dan uit. Ik draai overigens de as in een houten geleidebus en niet in het lager. Eerst met een 6mm boor een geleide gat geboord en vervolgens met een gatenzaag met geleide pin het daadwerkelijke gat geboord.
Iedere zoveel cm moest er een stuk uit gehakt worden om verder te kunnen boren toen de boor +/- 70% contact maakte met het hout overgestapt naar een forstner boor om het proces te versnellen.
even snel de boel opgebouwd met de booras als schroefas.
Eerste laag wit voor de bodem. Het gat van de schroefas heeft ook nog een glasvezel buis gelamineerd gekregen na het boren hier alleen geen foto's van. Tot zover deze update in de volgende zal de boot omgedraaid zijn!