Vandaag had ik eindelijk een dag vrij dus ben ik aan de slag gegaan met de trap. De bedoeling is om een trap te maken naar de vide welke ik gemakkelijk te verplaatsen is. Als voorbeeld had ik zoiets in gedachten:
Een simpele trap die met haken op een rails kan worden vastgezet. Met dezelfde haken kan ik hem dan plat tegen de muur plaatsen als ik hem niet nodig heb.
Ik had grenen planken besteld maar had helaas bij het bestellen niet gezien dat ze ruw waren. En de kwaliteit was matig... Toch maar besloten om ermee aan de slag te gaan en vandaag alles over de vlak en vandikte gehaald en daarna de treden op de juiste lengte afgekort. Een mal gemaakt voor het infrezen van de nesten en alles gefreesd. Dat zal ik een volgende keer anders doen. Nu nam ik het laatst gefreesde nest als referentie voor de mal. Maar omdat je voor de 2e trapboom een andere mal moet maken krijg je hier een verschil. En bij 13 treden telt dat wel op. Gelukkig is er een klein beetje ruimte en blijkt alles wel te passen.
Ik ben alleen niet te spreken over de stabiliteit. Dit is natuurlijk nog de proef opstelling, maar er zit best wat beweging van links naar rechts. Zal dit er nog uitgaan wanneer ik de treden vast heb gezet of ligt dit aan de dikte van de trapbomen?
De trapbomen zijn ongeveer 24mm dik en 97mm breed. De treden zijn 21mm dik en de nesten 10mm diep aan beide kanten. Wanneer ik zo'n trap online zou kopen is alles slechts 20mm dik dus het zou niet ondermaats hoeven te zijn.
Ik dacht om alle treden vast te schroeven?
Ik snap dat een dikkere trapboom veel aan stevigheid gaat toevoegen, maar juist omdat hij vaak moet worden geplaatst en verwijderd wil ik het geheel niet te zwaar maken.