Mijn nieuwe werkplaats.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
daar kan je een aparte 230V kring voor leggen of je kan ook bij elk 3x400V wcd een 1x230V aftakken van 1 van de fases. die zijn ook gecombineerd te koop, bvb:
Bekijk bijlage 120652
(een extra reden om alles in 5G2.5 aan te leggen zodat je 3x400V+N hebt want de N heb je ook nodig om er 230V uit te halen)

maar ook daar merk ik dat ik mijn 230V handgereedschap quasi altijd aan mijn bouwstofzuiger hang zodat die automatisch start/stopt. heb daar standaard een verdeeldoos aan hangen zodat ik de machines die ik gebruik tegelijk kan inpluggen en enkel de stofafzuigingen met versteken.
ook daar heb ik een 10-tal wcd voorzien waarvan ik er eigenlijk maar 1 gebruik.
Deze gecombineerde stopcontacten heb ik ook. Maar volgens meerdere personen met verstand van elektra (inclusief 2 elektriciens) mogen deze officieel niet. Ik weet niet meer waarom....
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
elektragoot.jpg

Als je het netjes doet, vlak onder het plafond omlopend een kabelgoot. Daarop dozen om te verdelen door te lussen en wat niet al. Vanuit de goot ga je dan naar schakelaars wandkontaktdozen etc.

Dit geeft je de mogelijkheid om makkelijk dingen aan te passen. Je legt wel een kracht groep aan, (trekt kabels? ) maar sluit er niets op aan tot je het nodig hebt. Als je eeen goot neemt, neem er dan een die breder is dan noodzakelijk zodat je er nog kabels bij kunt leggen. (de witte stickers hebben nummers die overeenkomen met nummers in de groepenkast)

Hier zit het plafond op 2.80. Alle aansluitingen zitten hoog tegen de muur of zelfs op het plafond. Zo zitten kabels je minimaal in de weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

jorisvh

Post veel
Mijn kennis van electra is echt zeer beperkt. Dat zal ik uitbesteden.....
groot gelijk, met krachtstroom is “van je eigen fouten leer je het meest” een gevaarlijke benadering … ⚡🤯
Deze gecombineerde stopcontacten heb ik ook. Maar volgens meerdere personen met verstand van elektra (inclusief 2 elektriciens) mogen deze officieel niet. Ik weet niet meer waarom....
Dat is goed om weten.
Ik heb ze zelf niet maar leken me handig bij 230V machines die op termijn door3x400V vervangen worden.
geen idee of ze in België wel toegelaten zijn. ik zie geen logische reden waarom het niet zou mogen, maar logisch redeneren en reglementen gaan niet altijd goed samen …
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze gecombineerde stopcontacten heb ik ook. Maar volgens meerdere personen met verstand van elektra (inclusief 2 elektriciens) mogen deze officieel niet. Ik weet niet meer waarom....
mogelijks is dit voor nuancering vatbaar
@jorisvh verwijst met een foto naar een bepaald type
daarin zit een aansluiting van 3x400 + N & 1x400 + N
zijn alle gecombineerde stopkontakten fout omdat het type dat @L.N. heeft, niet reglementair is ?
in VL vind je in elke gemeente op openbare plaatsen een zuil met verschillende 3x400 + N & 1x400 + N
vooral voor marktkramers bedoeld
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
groot gelijk, met krachtstroom is “van je eigen fouten leer je het meest” een gevaarlijke benadering … ⚡🤯

Dat is goed om weten.
Ik heb ze zelf niet maar leken me handig bij 230V machines die op termijn door3x400V vervangen worden.
geen idee of ze in België wel toegelaten zijn. ik zie geen logische reden waarom het niet zou mogen, maar logisch redeneren en reglementen gaan niet altijd goed samen …
De NEN1010 norm schrijft dit:

521.8.2 Het gebruik van een gemeenschappelijke nulleiding voor verschillende hoofdstroomketens is niet toegelaten. Eenfase-AC-eindgroepen mogen echter worden gevormd uit één faseleiding en de nulleiding van een meerfase-AC-keten met slechts één nulleiding, mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft. Deze meerfasestroomketen moet worden gescheiden door een scheider volgens 536.2.2 die zorgt voor een scheiding van alle actieve geleiders.

De gelinkte combikrachtstopcontactdoos is gewoon toegestaan volgens NEN en is gewoon CE gekeurd. Mijn persoonlijke voorkeur is het echter niet. Er is een kans op fase onbelans als er een grote last wordt aangesloten. Tevens moet men dus rekening houden met de maximale toegestane last.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en jorisvh

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Bekijk bijlage 120760

Als je het netjes doet, vlak onder het plafond omlopend een kabelgoot. Daarop dozen om te verdelen door te lussen en wat niet al. Vanuit de goot ga je dan naar schakelaars wandkontaktdozen etc.

Dit geeft je de mogelijkheid om makkelijk dingen aan te passen. Je legt wel een kracht groep aan, (trekt kabels? ) maar sluit er niets op aan tot je het nodig hebt. Als je eeen goot neemt, neem er dan een die breder is dan noodzakelijk zodat je er nog kabels bij kunt leggen. (de witte stickers hebben nummers die overeenkomen met nummers in de groepenkast)

Hier zit het plafond op 2.80. Alle aansluitingen zitten hoog tegen de muur of zelfs op het plafond. Zo zitten kabels je minimaal in de weg.
Potver, dit is wel een hele charmante oplossing met die kabelgoot. Kom je nu mee nu ik net alles heb afgerond... :)-))
 

jorisvh

Post veel
Er is een kans op fase onbelans als er een grote last op word aangesloten. Tevens moet met dus rekening houden met maximale toegestane last.
Ik zou zeggen dat het tegenovergestelde waar is.
Als je 1 zware 230V machine gebruikt zal je altijd onbalans krijgen op niveau van wat je uit het net haalt.
Als je verschillende lichtere machines (bv VVD en stofafzuiging) tegelijk gebruikt, kan je dat vermijden door ze over fases te verspreiden.
Als je in je atelier een aantal standaard 230V stopcontacten plaatst, zal je die allicht op 1 groep, dus 1 fase zetten.
Met de gecombineerde oplossing is het een kleine moeite elk stopcontact op een andere fase te zetten.
De beste oplossing om onbalans te vermijden is natuurlijk machines op krachtstroom gebruiken 😎.
 

jorisvh

Post veel
mogelijks is dit voor nuancering vatbaar
@jorisvh verwijst met een foto naar een bepaald type
daarin zit een aansluiting van 3x400 + N & 1x400 + N
zijn alle gecombineerde stopkontakten fout omdat het type dat @L.N. heeft, niet reglementair is ?
in VL vind je in elke gemeente op openbare plaatsen een zuil met verschillende 3x400 + N & 1x400 + N
vooral voor marktkramers bedoeld
Inderdaad. ik hoop voor de marktkramers dat de 1-fase aansluiting is wel 1x230V+N is.

Bij nader inzien heeft mijn inschakelautomaat ook een aantal 230V aansluitingen die van 3x400V afgetakt zijn.
1656405683261.jpeg
wat natuurlijk niet betekent dat het toegelaten is 😇.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Ik zou zeggen dat het tegenovergestelde waar is.
Als je 1 zware 230V machine gebruikt zal je altijd onbalans krijgen op niveau van wat je uit het net haalt.
Als je verschillende lichtere machines (bv VVD en stofafzuiging) tegelijk gebruikt, kan je dat vermijden door ze over fases te verspreiden.
Als je in je atelier een aantal standaard 230V stopcontacten plaatst, zal je die allicht op 1 groep, dus 1 fase zetten.
Met de gecombineerde oplossing is het een kleine moeite elk stopcontact op een andere fase te zetten.
De beste oplossing om onbalans te vermijden is natuurlijk machines op krachtstroom gebruiken 😎.
Ik bedoelde fase onbalans meer t.o.v. de machine/motor. 3 fase motoren krijgen dan een fase onbalans als men 1 fase meer gaat gebruiken dan de twee andere fasen. Op de lange termijn kan dit storingen danwel voor degradatie van de motor zorgen. kortgezegd: het vermindert de prestaties en verkort de levensduur van driefasenmotoren.

Kijkende naar het net maak het niks uit. Of je nu 3 fase + 1 fase hebt of 3 fase met een extra belaste fase. Voor het net is dit in beide gevallen hetzelfde.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Het is een tijd stil gebleven, maar in september gaat er begonnen worden met de verbouwing. Al mijn bezigheden liggen vanaf nu dus stil want de hele schuur moet leeggeruimd worden. En ondertussen heb ik heel wat spullen verzameld.
Wat fijn is dat ik na de verbouwing ook meteen de SCM kan ophalen en in gebruik nemen. De Festool TKS80 gaat dan (of binnenkort) in de verkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Inmiddels begint het echt dichtbij te komen. Vorige week is alvast de nieuwe meterkast geplaatst met genoeg groepen en een krachtstroom aansluiting. Meteen een groep laten plaatsen voor een mogelijke toekomstige laadpaal en de voorbereidingen voor een thuisaccu.

IMG-20230822-WA0000.jpg

De afgelopen weken ben ik zelf bezig geweest met het opruimen van de schuur. Veel 'resthout' is naar de vuilstort gegaan omdat het toch te klein was om te bewaren. Daarnaast zijn er een aantal machines verkocht. Ik was van plan om alle zaken die nog in de schuur staan op te slaan in zo'n zeecontainer die ik hier voor de deur wilde plaatsen. Helaas stak de gemeente daar een stokje voor. Waarschijnlijk ben ik gewoon te eerlijk geweest want ik zie dit vaker hier in de straat.
Een opslagruimte huren en daarbij 2 keer een bus huren voor het vervoer vond ik ook niet handig, want er zijn genoeg zaken die je in de komende weken toch nog een keer nodig hebt.

Als alternatief heb ik van een collega een zware 6x3 partytent geleend en achter het huis opgezet. Dak en zijwanden zijn van stevig PVC zeil. Dat zal ik nu als opslag gebruiken. Het zal wellicht wat vochtiger zijn dan een container, maar ik ga er vanuit dat dit wel 8 weken zou moeten volhouden? Mijn werkbank zal ik hier plaatsen en de houtvoorraad die ik nog heb. Dat is een mix van massief (geschaafd en ongeschaaf) en wat stukken gefineerd plaatmateriaal. Ik zal het van de grond opslaan zodat het aan alle kanten kan luchten.

20230827_130714.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
En we zijn gestart!
Ik zie dat de eerste post anderhalf jaar geleden is dus het werd ook een keer tijd. Gisteren is er begonnen met slopen en zijn in 1 dag alle tussenwanden en de verdiepingsvloer verwijderd. Je krijgt dan een fantastische ruimte, die we (helaas...?) wel weer gaan opdelen. Het wordt niet alleen werkplaats maar ook een normale schuur, studio, en een tuinkamer/extra slaapkamer.

20230907_140407.jpg

20230907_140347.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Inmiddels is de nieuwe verdiepingsvloer weer geplaatst, nu met balken die wel voldoende draagkracht hebben. Ook het geraamte voor de nieuwe tussenwanden zijn geplaatst. Als wanden komt er eerst een laag OSB op en daarna een gipswand. Het wordt zoals geschreven niet alleen een schuur en werkplaats maar ook een tuinkamer/slaapkamer en studio. Daarom zal er een stukadoor aan te pas komen. Het is een beetje over de top, maar ik denk dat we de wanden van de houtwerkplaats ook maar mee laten stucen. Het kost ietsje meer, maar als de stukadoor toch al bezig is valt het wellicht nog mee.
Alternatief is om in de werkplaats alleen OSB te laten plaatsen. Keuzes, keuzes.....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als ik je foto's zo zie, dan vraag ik me af waarom er voor zo'n onhandige staalconstructie is gekozen. Die stukken ijzer belemmeren de mogelijkheid voor een fatsoenlijk bruikbare verdieping.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Tja. Dat hadden we 60 jaar geleden moeten vragen toen de schuur werd gebouwd. Nu moeten we het ermee doen...
Als we dat ook nog moesten aanpakken zou je eigenlijk de hele boel plat moeten gooien en er iets nieuws voor terug zetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Die afweging kan je alleen zelf maken. Ik denk dat het bij mij het eerste geweest zou zijn, om een constructeur naar te laten rekenen. Maar ik kan het ijzerwerk verder zelf, dus dat scheelt dan weer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.