Deze gecombineerde stopcontacten heb ik ook. Maar volgens meerdere personen met verstand van elektra (inclusief 2 elektriciens) mogen deze officieel niet. Ik weet niet meer waarom....daar kan je een aparte 230V kring voor leggen of je kan ook bij elk 3x400V wcd een 1x230V aftakken van 1 van de fases. die zijn ook gecombineerd te koop, bvb:
Bekijk bijlage 120652
(een extra reden om alles in 5G2.5 aan te leggen zodat je 3x400V+N hebt want de N heb je ook nodig om er 230V uit te halen)
maar ook daar merk ik dat ik mijn 230V handgereedschap quasi altijd aan mijn bouwstofzuiger hang zodat die automatisch start/stopt. heb daar standaard een verdeeldoos aan hangen zodat ik de machines die ik gebruik tegelijk kan inpluggen en enkel de stofafzuigingen met versteken.
ook daar heb ik een 10-tal wcd voorzien waarvan ik er eigenlijk maar 1 gebruik.
groot gelijk, met krachtstroom is “van je eigen fouten leer je het meest” een gevaarlijke benadering … ️Mijn kennis van electra is echt zeer beperkt. Dat zal ik uitbesteden.....
Dat is goed om weten.Deze gecombineerde stopcontacten heb ik ook. Maar volgens meerdere personen met verstand van elektra (inclusief 2 elektriciens) mogen deze officieel niet. Ik weet niet meer waarom....
mogelijks is dit voor nuancering vatbaarDeze gecombineerde stopcontacten heb ik ook. Maar volgens meerdere personen met verstand van elektra (inclusief 2 elektriciens) mogen deze officieel niet. Ik weet niet meer waarom....
De NEN1010 norm schrijft dit:groot gelijk, met krachtstroom is “van je eigen fouten leer je het meest” een gevaarlijke benadering … ️
Dat is goed om weten.
Ik heb ze zelf niet maar leken me handig bij 230V machines die op termijn door3x400V vervangen worden.
geen idee of ze in België wel toegelaten zijn. ik zie geen logische reden waarom het niet zou mogen, maar logisch redeneren en reglementen gaan niet altijd goed samen …
Potver, dit is wel een hele charmante oplossing met die kabelgoot. Kom je nu mee nu ik net alles heb afgerond... -))Bekijk bijlage 120760
Als je het netjes doet, vlak onder het plafond omlopend een kabelgoot. Daarop dozen om te verdelen door te lussen en wat niet al. Vanuit de goot ga je dan naar schakelaars wandkontaktdozen etc.
Dit geeft je de mogelijkheid om makkelijk dingen aan te passen. Je legt wel een kracht groep aan, (trekt kabels? ) maar sluit er niets op aan tot je het nodig hebt. Als je eeen goot neemt, neem er dan een die breder is dan noodzakelijk zodat je er nog kabels bij kunt leggen. (de witte stickers hebben nummers die overeenkomen met nummers in de groepenkast)
Hier zit het plafond op 2.80. Alle aansluitingen zitten hoog tegen de muur of zelfs op het plafond. Zo zitten kabels je minimaal in de weg.
Ik zou zeggen dat het tegenovergestelde waar is.Er is een kans op fase onbelans als er een grote last op word aangesloten. Tevens moet met dus rekening houden met maximale toegestane last.
Inderdaad. ik hoop voor de marktkramers dat de 1-fase aansluiting is wel 1x230V+N is.mogelijks is dit voor nuancering vatbaar
@jorisvh verwijst met een foto naar een bepaald type
daarin zit een aansluiting van 3x400 + N & 1x400 + N
zijn alle gecombineerde stopkontakten fout omdat het type dat @L.N. heeft, niet reglementair is ?
in VL vind je in elke gemeente op openbare plaatsen een zuil met verschillende 3x400 + N & 1x400 + N
vooral voor marktkramers bedoeld
Ik bedoelde fase onbalans meer t.o.v. de machine/motor. 3 fase motoren krijgen dan een fase onbalans als men 1 fase meer gaat gebruiken dan de twee andere fasen. Op de lange termijn kan dit storingen danwel voor degradatie van de motor zorgen. kortgezegd: het vermindert de prestaties en verkort de levensduur van driefasenmotoren.Ik zou zeggen dat het tegenovergestelde waar is.
Als je 1 zware 230V machine gebruikt zal je altijd onbalans krijgen op niveau van wat je uit het net haalt.
Als je verschillende lichtere machines (bv VVD en stofafzuiging) tegelijk gebruikt, kan je dat vermijden door ze over fases te verspreiden.
Als je in je atelier een aantal standaard 230V stopcontacten plaatst, zal je die allicht op 1 groep, dus 1 fase zetten.
Met de gecombineerde oplossing is het een kleine moeite elk stopcontact op een andere fase te zetten.
De beste oplossing om onbalans te vermijden is natuurlijk machines op krachtstroom gebruiken .
Goot is geen probleem. Elektra buis mag niet.1 fase en 3 fase mogen naar mijn weten niet door de zelfde goot lopen.