Mijn nieuwe werkplaats.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Dat klinkt heel interessant. Ik neem het mee en ga het bespreken wanneer de aannemer of installateur komt.
Fijn zo'n forum!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
We zijn inmiddels al iets verder. De definitieve indeling is gemaakt en de eerste aannemer maakt een offerte. Nu moeten we oa aangeven wat voor een afwerking we voor vloer en wand willen.

De insteek vanuit architect is om de wanden tussen werkruimte en schuur/chill ruimte op te trekken uit metal stud profielen met daarop stucplaten. Mij lijkt dat niet echt stevig voor een werkplaats en ik vraag me af of we niet beter een houten wand kunnen kiezen of Ytong blokken.... Het is niet zo dat ik direct veel aan de muur wil hangen, ik heb het liever in lades, maar de mogelijkheid moet er wel zijn... Wat hebben jullie?

Dan de vloer: We hebben genoeg hoogte en er komt een PIR isolatie op de bestaande betonvloer, met daarover underlayment of osb. Is dat genoeg als afwerking voor de werkruimte? Voor het plaatsen van zwaardere machines kunnen we er nog voor kiezen om extra regels tussen de PIR platen te leggen.
Ook in het 'schuur' gedeelte zou dan underlayment of osb komen, maar als het heeft geregend komt daar wel de druppende fiets te staan. Lijkt mij sterk dat dat goed blijft gaan?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je zou voor de metalstud wanden eventueel fermacel kunnen gebruiken (soort cementvezelplaten), dat is wat vochtbestendiger dan ozb en wellicht ook goedkoper (ik heb geen overzicht van actuele prijzen). Je kunt er prima dingen aan ophangen, mits je de goede pluggen gebruikt.

Voor de vloer zou ik de regelafstand op ca 30 cm houden. De puntbelasting van zware machines op ozb zal dan niet zo sterk zijn dat je in de problemen komt, denk ik. Bij een vaste opstelling kun je natuurlijk altijd nog shimmen.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
zou voor de wanden dan voor houten regels(cls) kiezen goed te isoleren en makkelijk en goed stevig om wat aan op te hangen. maatvoering van de regels opschrijven of foto maken. je zou er nog voor kunnen kiezen om een houten pllaat tuusen de regels en de gipsplaten te doen dan heb je overal stevigheid om iets aan op te hangen.
mvg wilco
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

jorisvh

Post veel
Ik doe voor droogbouwwanden,, als het voor mezelf is, altijd:
  • houten regelwerk (SLS of ongeschaafd duims naaldhout)
  • OSB of underlayment 18mm
  • gipsplaat 9 of 12,5 mm
  • Waar nuttig met isolatie tussen het regelwerk.
zo kan ik tenminste zonder zorgen dingen ophangen. een schilderijtje lukt wel met van die gipsplaatpluggen maar een rek met houtvoorraad …

voor een atelier kan je de gipsplaat gerust weglaten, vind ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Een rek met houtvoorraad (of lijmklemmen) kun je ook aan een 'slappe wand' bevestigen, zolang je de krachten maar via de constructie naar beneden leidt & niet via de wand. Ik heb mijn rekken gestut met rachels die met een inschroefbout op de vloer staan & ze zijn aan de wand gefixeerd met een paar kleine hoekijzertjes en wat verdwaalde schroeven en pluggen. Basis-mechanica!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
1 krachtstroom groep volstaat. 3x16A@400V geeft je 11kW~14,75pk. meer ga je alleen niet tegelijk gebruiken.
afzuiging zeker 400V als je kan kiezen.
als je met een inschakelautomaat wil werken moeten afzuiging en machines sowieso op 1 groep.

Vraag over die krachtstroom groep:
Als ik 1 krachtstroom groep zou nemen, neem ik aan dat daar meerdere stopcontacten op kan plaatsen? Ik moet aan gaan geven waar ik stopcontacten wil en ben een beetje aan het puzzelen.
Ik zou het liefst de afzuiging op de vide plaatsen, maar de stroomaansluiting kan natuurlijk gewoon op de begane grond? Dan moet er alleen een lange stekker aan. In en uitschakelen moet dan met een afstandsbediening, touwtje of via een automaat...
Hoeveel krachtstroom aansluitingen zal ik dan laten plaatsen? Hebben jullie minstens zoveel aansluitingen als je machines hebt of wissel je de stekkers? Ik denk nu aan 3 keer een 400V doos. Voor een zaagtafel, afzuiging en 1 extra voor mogelijk ooit een andere vandikte of lintzaag.Werkruimte.jpg
Omdat ik nu geen apparaten op krachtstroom heb zal ik ook normale stekkerdozen moeten laten plaatsen naast de 400V aansluitingen.

Ik denk dat een eventuele kleine formaatzaag op onderstaande plaats kan komen te staan en ik denk dat aan die zijde de aansluitingen moeten komen (groen). De ingetekende zaag is trouwens niet op schaal....



 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk nu aan 3 keer een 400V doos. Voor een zaagtafel, afzuiging en 1 extra voor mogelijk ooit een andere vandikte of lintzaag.
hangt af van welke machines je op termijn zal hebben + waar ze staan
heb je minder stopkontakten van 3x400 dan machines + zijn die machines niet verplaatsbaar, dan eindig je met kabels die over de grond slingeren
denk er aan om in de 3x400 stopkontakten ook een N te plaatsen, want sommige machines op krachtstroom hebben ook een motor op 400+N
de monomachines (400+N) komen op een aparte automaat
kan je de kabels over plafond + muur laten lopen, dan heb je alle flexibiliteit
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb een krachtstroom 'stopcontact' in mijn meterkast, die zich in mijn klusruimte bevindt. Verder vier apparaten die krachtstroom gebruiken: afzuiger, lintzaagmachine, vlakvandiktebank, langschuurmachine.
Hoe ik het heb gedaan:
Vanaf het krachtstroompunt in de meterkast: een split in de meterkast, drieweg. Een kabel naar langsschuurmachine, tweede naar…
Drieweg split, losse module, dus een kabel in en drie uit. Die drie dus naar de andere machines.
Zo heb je wel wat kabels die over de vloer lopen, maar met wat beleid heb je er geen last van.
Door die open positie in de meterkast kan ik nog een machine eraan koppelen, maar ik moet nog bedenken wat dat zou kunnen zijn.....
Ik heb nog wat studie gedaan aangaande die kastjes waar je kracht en normaal uit kunt tappen, maar zie dat voorlopig nog niet nodig. (Denk er wel over om uit de drie fasen in de lintzaag een 240 te tappen voor een stopcontact waarin een lamp.)
 

jorisvh

Post veel
ik heb voor elke machine + afzuiging een 3-fase stopcontact voorzien, op 1 zelfde groep.
sinds ik een inschakelautomaat heb, gebruik ik enkel dat bij de afzuiging en gaat het van daar naar de machines. heb aan de machines lange H07RN kabels gezet zodat die via de wand geleid worden, parallel met de buizen van de afzuiging en niet in de weg liggen op de grond.

moest ik opnieuw beginnen zou ik misschien de inschakelautomaat in de zekeringenkast integreren.
 

jorisvh

Post veel
Omdat ik nu geen apparaten op krachtstroom heb zal ik ook normale stekkerdozen moeten laten plaatsen naast de 400V aansluitingen.
daar kan je een aparte 230V kring voor leggen of je kan ook bij elk 3x400V wcd een 1x230V aftakken van 1 van de fases. die zijn ook gecombineerd te koop, bvb:
1656145735114.jpeg
(een extra reden om alles in 5G2.5 aan te leggen zodat je 3x400V+N hebt want de N heb je ook nodig om er 230V uit te halen)

maar ook daar merk ik dat ik mijn 230V handgereedschap quasi altijd aan mijn bouwstofzuiger hang zodat die automatisch start/stopt. heb daar standaard een verdeeldoos aan hangen zodat ik de machines die ik gebruik tegelijk kan inpluggen en enkel de stofafzuigingen met versteken.
ook daar heb ik een 10-tal wcd voorzien waarvan ik er eigenlijk maar 1 gebruik.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Als ik 1 krachtstroom groep zou nemen, neem ik aan dat daar meerdere stopcontacten op kan plaatsen?
Klopt, net als bij de 230v in je woonkamer. En je bent immers (meestal) alleen aan het klussen, dus de kans dat er meerdere apparaten tegelijk aan gaan (naast de afzuiger) is dus klein. Wel inderdaad een 5-polige krachtgroep aansluiten en geen 4-polige (al is in NL tegenwoordig 5-polig wel de standaard dacht ik).

Hoeveel krachtstroom aansluitingen zal ik dan laten plaatsen? Hebben jullie minstens zoveel aansluitingen als je machines hebt of wissel je de stekkers?
Als ik je een tip mag geven: plaats een krachtstroomstopcontact bij all machines die op 400v lopen, of in de toekomst mogelijk gaan lopen.
Bij de inrichting van mijn werkplaats heb ik 1 400v-aansluiting aangelegd. Ik had toen nog geen machines op 400v, maar voor alle zekerheid naar de toekomst toe... Nu (10 jaar later) heb ik dat al meerdere keren uitgebreid: kolomboor, zaagtafel, afzuiging, vandiktebank. Alles heeft een eigen stopcontact, wisselen van stekkers wordt je op den duur beu (heb ik eerst wel gedaan omdat ik nog geen tijd had om alles aan te passen, maar is geen pretje).

Ik heb op mijn zaagtafel de aansluiting waar ik de contrastekker in moet steken vervangen door een zelfde als van de foto van Joris hierboven (maar dan het rode contactblok vervangen door de mannelijke variant). Bij mij is ivm ruimtegebrek mijn zaagtafel meestal ook werkbank, en dat stopcontact is bijna het meestgebruikte om even snel een 230v handgereedschap op aan te sluiten, zonder extra kabels door de schuur te hebben lopen (uitgezonderd inderdaad hetgeen wat via de bouwstofzuiger gaat).

Ik zou voldoende stopcontacten plaatsen, zowel 400 als 230 volt, ook 230 naast je kracht voor bijvoorbeeld een lamp). Nu in 1x aanleggen is makkelijker dan later weer gaan uitbreiden. En anders in ieder geval nu zo aanleggen dat je wel alvast nadenkt waar in de toekomst eventueel 400v naartoe zou moeten, en het zo leggen dat je dan makkelijk kunt aftakken (of alvast loze leidingen leggen met niet te krappe bochten). Ik had dat niet gedaan omdat ik toch dacht het niet nodig te hebben, heeft me veel hak- en breekwerk gekost...
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Oke. Helder verhaal.
Ook ik sluit nu eigenlijk alle apparatuur aan op de bouwstofzuiger, behalve soms een kantenfreesje en de kolomboor.

Ik denk dat ik dan een 400V punt op de vide maak voor de afzuiging en een aantal 400V punten beneden voor wanneer ik apparatuur heb op krachtstroom. Wanneer blijkt dat ik toch nog een aansluiting moet hebben over een aantal jaar kan ik denk ik ook nog werken met een splitter?

Inschakelautomaat lijkt mij makkelijk, maar is dat te doen als je de afzuiging op de verdieping hebt staan? Ik zie vooral automaten met maar 1 master en 1 slave. Dan moet je alsnog zaken gaan omzetten als je wisselt van zaagtafel naar vlakbank. Kan je dan niet beter handmatig de afzuiging aanzetten?

Bestaat er iets veiligs om de afzuiging op afstand aan te zetten? Ik denk aan een schakelaar die ik van beneden kan bedienen oid.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik heb een afzuiger op krachtstroom die in mijn nieuwe werkplaats ook op afstand bediend gaat worden. Een werkschakelaar kan 'm inschakelen. (op advies van mijn elektricien). Hij komt nl in de garage te staan aan de andere kant van de muur...
 

jorisvh

Post veel
Inschakelautomaat lijkt mij makkelijk, maar is dat te doen als je de afzuiging op de verdieping hebt staan? Ik zie vooral automaten met maar 1 master en 1 slave. Dan moet je alsnog zaken gaan omzetten als je wisselt van zaagtafel naar vlakbank. Kan je dan niet beter handmatig de afzuiging aanzetten?
Ik heb model 0098.3929 van hier
sowieso belet niks je om bij een inschakelautomaat met 1 master die master verder op te splitsen naar een aparte aansluiting voor elke machine, zolang je de maximale stroom (vaak 16A) respecteert.
Bestaat er iets veiligs om de afzuiging op afstand aan te zetten? Ik denk aan een schakelaar die ik van beneden kan bedienen oid.
meestal wordt krachtstroom indirect geschakeld dmv een relais (je legt niet manueel een schakelaar om die het contact voor de 3 fases tegelijk maakt/verbreekt). in veel 3x400V stofafzuigingen zit reeds een relais, bvb om een nullastschakelaar functie te hebben. met wat kennis van electriciteit kan je daar op verder bouwen. als je stofafzuiging een nullastschakelaar heeft, moet je die sowieso onklaar maken om het werkend te krijgen met een inschakelautomaat.
  • je laat het relais waar het zit en past het circuit voor de stuurspanning aan naar een schakelaar op afstand
  • je gebruikt een KlikAanKlikUit om de stuurspanning voor het relais op afstand te schakelen
  • je laat het relais schakelen op basis van stroom in de kring voor de machines al dan niet met een vertraging (dan heb je dus zelf een inschakelautomaat gebouwd)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.