Als ik 1 krachtstroom groep zou nemen, neem ik aan dat daar meerdere stopcontacten op kan plaatsen?
Klopt, net als bij de 230v in je woonkamer. En je bent immers (meestal) alleen aan het klussen, dus de kans dat er meerdere apparaten tegelijk aan gaan (naast de afzuiger) is dus klein. Wel inderdaad een 5-polige krachtgroep aansluiten en geen 4-polige (al is in NL tegenwoordig 5-polig wel de standaard dacht ik).
Hoeveel krachtstroom aansluitingen zal ik dan laten plaatsen? Hebben jullie minstens zoveel aansluitingen als je machines hebt of wissel je de stekkers?
Als ik je een tip mag geven: plaats een krachtstroomstopcontact bij all machines die op 400v lopen, of in de toekomst mogelijk gaan lopen.
Bij de inrichting van mijn werkplaats heb ik 1 400v-aansluiting aangelegd. Ik had toen nog geen machines op 400v, maar voor alle zekerheid naar de toekomst toe... Nu (10 jaar later) heb ik dat al meerdere keren uitgebreid: kolomboor, zaagtafel, afzuiging, vandiktebank. Alles heeft een eigen stopcontact, wisselen van stekkers wordt je op den duur beu (heb ik eerst wel gedaan omdat ik nog geen tijd had om alles aan te passen, maar is geen pretje).
Ik heb op mijn zaagtafel de aansluiting waar ik de contrastekker in moet steken vervangen door een zelfde als van de foto van Joris hierboven (maar dan het rode contactblok vervangen door de mannelijke variant). Bij mij is ivm ruimtegebrek mijn zaagtafel meestal ook werkbank, en dat stopcontact is bijna het meestgebruikte om even snel een 230v handgereedschap op aan te sluiten, zonder extra kabels door de schuur te hebben lopen (uitgezonderd inderdaad hetgeen wat via de bouwstofzuiger gaat).
Ik zou voldoende stopcontacten plaatsen, zowel 400 als 230 volt, ook 230 naast je kracht voor bijvoorbeeld een lamp). Nu in 1x aanleggen is makkelijker dan later weer gaan uitbreiden. En anders in ieder geval nu zo aanleggen dat je wel alvast nadenkt waar in de toekomst eventueel 400v naartoe zou moeten, en het zo leggen dat je dan makkelijk kunt aftakken (of alvast loze leidingen leggen met niet te krappe bochten). Ik had dat niet gedaan omdat ik toch dacht het niet nodig te hebben, heeft me veel hak- en breekwerk gekost...