Mijn nieuwe werkplaats.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
In dit topic wil ik jullie een beetje meenemen in de renovatie en herinrichting van onze schuur, waar ook mijn hout bewerkings hobby ruimte in zit. In de titel schrijf ik 'werkplaats' maar het is puur hobbymatig, hoewel een opdracht voor vrienden en kennissen natuurlijk niet wordt afgeslagen.
Ik zal ook regelmatig vragen om advies om zo voorafgaand aan de bouw een goed plan te hebben qua stopcontacten, aansluitingen en alles waar ik nu wellicht nog niet aan denk. Liever in 1 keer goed dan later spijt hebben....

Allereerst de huidige ruimte:
Een schuur van ongeveer 10x6 meter in spouw opgetrokken voorzien van een verdieping. Een kleine aanbouw ervoor maar deze is enkel steens. Dakconstructie bestaat uit stalen spanten welke vrij laag over de vloer van de eerste verdieping lopen. De schuur is nu opgedeeld in 2 stukken dmv Ytong blokken.

Bestaande situatie 1.jpg

Bestaande situatie 2.jpg


20220115_132712.jpg


We hebben inmiddels een mooi plan waarmee we de schuur multifunctioneel maken. De aanbouw is te slecht gebouwd en komt te vervallen. De schuur delen we in drieën: een deel als schuur, een deel houtwerkplaats en een 'chill ruimte' voor wanneer de kinderen wat groter zijn. Ook op de eerste verdieping maken we 3 ruimtes. Boven de schuur komt een studieruimte, boven het de werkplaats een vide met een losse trap en boven de chill ruimte een vide waar een extra slaapkamer komt voor logés.

Het dak wordt vervangen en geïsoleerd en de slechte kozijnen vervangen door een aluminium schuifpui of openslaande deuren.

DO Annevillelaan 44 te Ulvenhout kopie 3.jpg
Nieuw 1.jpg
Nieuwe situatie 2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Het houtwerkgedeelte wordt in de nieuwe indeling ongeveer zo groot als nu, maar door de rechte muren makkelijker in te delen. Ook heb ik straks daglicht en een makkelijker te bereiken vide.

Werkruimte.jpg

Het ligt in de lijn der verwachting om ooit nog eens een kleine formaatzaag aan te schaffen. Wellicht een SCM SC2 of een kleine Hammer. Wanneer deze tegen de rechter muur komt heb ik genoeg lengte voor de roltafel en met 3,25 meter ook genoeg ruimte in de breedte. Een goede afzuiginstallatie kan wellicht rechts achterin, maar ook op de vide zou een optie zijn. Mits ik deze goed kan bedienen. Verder heb ik nog een werkbank van 2 meter lang en een vandiktebank (Emco 230V). Dat zou allemaal wel moeten passen lijkt mij.

Vraagjes: Hoeveel krachtstroom aansluitingen zou ik aan moeten laten leggen? Kan dit het beste op aparte groepen? Afzuiger gewoon op 230V of heeft krachtstroom daar ook een meerwaarde? Dan moet er wellicht ook een aansluiting op de vide komen.
Ik denk verder aan de lange zijdes en achterwand normale stopcontacten op 30cm hoogte. Dit omdat ik nog niet echt kan inschatten waar ik straks een werkbank zet.

Zijn er zaken die jullie nu zien die ik over het hoofd zie? We zijn nu nog in de ontwerp fase dus er is genoeg tijd om dingen aan te passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet en Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Dat wordt serieus aangepakt! Weet je zeker dat je niet wat wil schuiven met de binnenwanden, je werkplaats kan nooit groot genoeg zijn ;)
je 230 wandcontactdozen zou ik eerder op 110cm doen zodat je niet hoeft te bukken. Kracht wcd's liefst per stuk, kost met deze afstanden niet veel meer kabel, alleen paar extra groepen. Afzuiging op kracht vind ik ook rustiger lopen dan 230 uitvoering.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Dat schuiven met wanden hebben we serieus over nagedacht. Eerst was de houtruimte aan de linkerkant, maar nu heb ik net wat meer breedte. Omdat we best brede kozijnen hebben valt er niet heel erg veel te schuiven... En ik kan de vide gebruiken voor opslag en voorraad dus dat kan alweer schelen. En ach, is het met 20m2 echt behelpen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik snap je overwegingen. Hoe verder je in je hobby/werk gaat hoe meer een grotere ruimte fijn zou zijn. Ik was ooit de koning te rijk met 18m2 garage bij m'n ouders en kom nu altijd plaats tekort op 160m2. Eventueel een brede (dubbele) deur naar de chill ruimte zodat je deze ook kunt gebruiken als bv montageruimte?
Voor je stroom toevoer vanuit huis, voorzie een voldoende dikke (grond)kabel, als ie er al niet ligt, wil je dat maar 1x goed doen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Goede tips, ga ik meenemen.
De hoofdaansluitingen bevinden zich in de schuur, waarna ze naar het huis lopen. Raar maar waar... Daar hoef ik me dus geen zorgen om te maken. Er komt ook al 3 fase binnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Vraagjes: Hoeveel krachtstroom aansluitingen zou ik aan moeten laten leggen? Kan dit het beste op aparte groepen? Afzuiger gewoon op 230V of heeft krachtstroom daar ook een meerwaarde? Dan moet er wellicht ook een aansluiting op de vide komen.
Hoeveel krachtstroomaansluitingen & waar ze moeten komen ligt eraan wat je aan 400V-machines hebt (of in de toekomst mogelijk gaat krijgen) en waar die gaan staan.
Ga je voor opbouw-leidingen en -stopcontacten of in de muur ingefreesd? Want bij opbouw kan je relatief makkelijk later nog uitbreiden/verplaatsen, zolang je vanaf een verdeeldoos kunt aftakken. Bij ingefreesde leidingen is dat wat meer werk (weet ik uit ervaring, ik heb al 3x een 400V aansluiting bijgeplaatst omdat er een nieuwe machine bij kwam).
Afzuiger op krachtstroom heeft zeker meerwaarde. Loopt veel rustiger op kracht dan op 230 volt (geldt voor iedere machine trouwens). En bij 400V heb je iets meer speling om 2 apparaten op 1 groep te zetten zonder dat de stop eruit vliegt dan met 230 volt (zit je vaak sneller tegen de 16A aan met opstartstroom).
Aangezien je in je eentje werkt, is 1 krachtgroep meer dan voldoende. Een machine (zaag/schaaf oid) en afzuiger kan bij krachtstroom samen op 1 groep van 16A, en in je eentje zal je nooit meer dan 1 machine tegelijk aan hebben, dus er is genoeg selectiviteit.
Ik denk verder aan de lange zijdes en achterwand normale stopcontacten op 30cm hoogte. Dit omdat ik nog niet echt kan inschatten waar ik straks een werkbank zet.
je 230 wandcontactdozen zou ik eerder op 110cm doen zodat je niet hoeft te bukken.
Ik zou ook opteren voor stopcontacten laan bij de grond. Als je daar een kabel in doet die naar het midden van de werkplaats loopt, blijft die tenminste laag bij de grond (minder struikelgevaar). Misschien wat meer bukken, maar ik gebruik bij mij liever de lage dan de hoge stopcontacten om die reden (uitgezonderd de rij boven de werkbank, voor als ik aan de werkbank zelf aan het werk ben).
Je zou eventueel ook op de plekken van de stopcontacten zowel hoge als lage contactdozen te plaatsen (of eventueel als je de leidingen in de muur gaat inwerken, alvast lege inbouwdozen aanbrengen die je later naar behoefte kunt bedragen/aansluiten).
Stopcontacten kan je niet genoeg hebben, verspreid ze goed over de ruimte zodat je zo min mogelijk met verlengkabels hoeft te werken, en plaats overal dubbele/driedubbele stopcontacten zodat je niet steeds van stekker hoeft te wisselen. Zeker boven de toekomstige werkbank.

Een goede afzuiginstallatie kan wellicht rechts achterin, maar ook op de vide zou een optie zijn. Mits ik deze goed kan bedienen.
Die zou ik ivm de ruimte inderdaad boven zetten. Wel opletten dat je met de volle zakken nog goed de trap af komt natuurlijk (of een katrol aan het plafond om ze te laten zakken?). Bediening is niet zo moeilijk, gewoon de originele schakelaar van de afzuiger afhalen (noodstop op terugzetten voor het geval dat), en deze schakelaar met een kabel verlengen tot een centraal punt in de werkplaats beneden. Zo heb ik het ook gedaan omdat mijn afzuiger in de naastgelegen ruimte staat.

Ik zie dat je al een dubbele deur naar buiten hebt, ik zou zoals eerder gezegd ook zeker proberen een dubbele deur naar de andere ruimtes te maken. Voor het geval dat je ooit voor een project meer ruimte nodig hebt, nu heb je de kans. Ik heb spijt van een te smalle deur mijn werkplaats in, en heb daarom mijn zaagtafel moeten aanpassen om die binnen en buiten te rollen als ik met grote/lange planken aan de gang ga; origineel past hij met geen mogelijkheid door de deur.

Verder qua indeling. Is de ruimte nu helemaal open en ligt er nu een vloer in waar je iets op kunt uitzetten? Want het is het makkelijkst om ter plekke de machines op de vloer te kunnen projecteren om te bepalen of je genoeg ruimte rondom hebt. Want een tekening op papier kan er goed uitzien, maar pas in de praktijk merk je hoe het echt uitpakt. En dan zou het jammer zijn als de tussenmuur bijvoorbeeld beter 10 cm om zou kunnen of de tussendeur op een iets andere plek. Idem voor het bepalen van de plekken voor stroom etc.
Je hebt al water in de buurt zie ik, zorg dat je een plek maakt ergens (mag ook in een van de andere ruimtes mits die vorstvrij blijven) om met water te knoeien, bijvoorbeeld voor wetten van gereedschap en afspoelen van zaken.

En zet je machines op wielen, dan ben je het meest flexibel met de indeling (en de ruimte die ze niet innemen als je ze niet gebruikt). Daar moet je met je vloer wel rekening mee houden, dat die glad genoeg is (zonder te veel hobbels) om makkelijk over te rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Aangezien je in je eentje werkt, is 1 krachtgroep meer dan voldoende. Een machine (zaag/schaaf oid) en afzuiger kan bij krachtstroom samen op 1 groep van 16A, en in je eentje zal je nooit meer dan 1 machine tegelijk aan hebben, dus er is genoeg selectiviteit.
Ik heb bij mij alle krachtgroepen apart gezekerd, ook al staat er maar 1 machine en afzuiger tegelijk aan. Nu ben ik daar blij mee omdat ik voor de automatische schakeling en openen van afsluiters van de afzuiging makkelijk kan werken met stroomspoelen in de groepenkast. (Hopelijk dit jaar gereed). Overal waar toen een 230 machine stond heb ik gelijk ook kracht naar toegelegd, als de machine aan vervanging toe was, was de afweging voor een 400v makkelijk gemaakt. 400V machines vind ik ook makkelijker verkrijgbaar.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zijn er zaken die jullie nu zien die ik over het hoofd zie?
de (dubbele)deuropeningen volstaan om ooit brede machines binnen te rollen
mijn 1ste-generatie-machines konden door een normale deur
mijn 2de-generatie-combi kon gesplitst door een normale deur
mijn 3de-generatie-combi kon niet gesplitst worden, en daarvoor heb ik een muur uit moeten breken

een werkdiepte van 6.570 is comfortabel
denk je ooit lange stukken te zagen of schaven, reken dan op een nodige diepte van 1 m + 2 x de lengte van het stuk
in de muren van mijn werkhuis steekt een luik dat ik voor lange stukken open kan klappen
ofwel neem je machines op wieltjes
1643926826036.png
 
Laatst bewerkt:

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Heb je de werkbank in de schuur nodig? Je kunt die wand nog richting schuur verplaatsen, werkbank (en afgetimmerde trap) komen dan in je hobbyruimte. Deur toilet dan nog verplaatsen tegenover meterkast.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ontzettend gaaf, dat gaat een mooi plekje worden! Ik weet niet of je het tekenwerk zelf hebt gedaan, maar dan zou je misschien je (beoogde) machines kunnen intekenen. Dat geeft je een beeld van de ruimte.
 

jorisvh

Post veel
dat zijn leuke vooruitzichten!

vide boven werkplaats is een prima idee maar door die dan in het midden te plaatsen heb je 2 trappen nodig = veel verlies aan nuttige oppervlakte. 3m2 per trap GV + verdieping samen?
dit wijst naar werkplaats verschuiven naar links of rechts. zijn de breedtes van de 3 ruimtes anders of komt het verschil in oppervlakte door aftrek voor trap, toilet, meterkast?

1 krachtstroom groep volstaat. 3x16A@400V geeft je 11kW~14,75pk. meer ga je alleen niet tegelijk gebruiken.
afzuiging zeker 400V als je kan kiezen.
als je met een inschakelautomaat wil werken moeten afzuiging en machines sowieso op 1 groep.

ik heb veel 230V WCDs voorzien maar gebruik die nauwelijks omdat ik handmachines altijd op m’n bouwstofzuiger plug (auto-start).

als je in de toekomst aan een formaatzaag denkt zeker eens uittekenen met plaat in alle mogelijke richtingen op de machine. om een plaat van 2500x1250 langs en dwars te kunnen zagen wordt de voetafdruk:
  • langs: 2500 (plaat voor ritser) + 2500 (plaat achter zaagblad + 150 (ritser tot zaagblad) + 100 (dwarsgeleider) = 5m25 - je hebt 5m89?
  • dwars: 2500 (plaat links van zaag) + 900? (max zaagbreedte langsgeleider +100 (lansgeleider) = 3m50 - je hebt 3m25?
dit zijn absolute minima. je wil ook nog rond de machine kunnen.
het zal dus een machine voor halve platen moeten worden + invalzaagmet lineaal voor hele.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou, nu alles nog kan, rekening houden met een geluids-geisoleerde ruimte voor de afzuiger. Als je op de verdieping altijd zonder afzuiger werkt, zou ik hem daar plaatsen, zodat je hem bij beneden met afzuiger werken minder hoort. Lastiger met afvoer van spanen, maar wel stilte in de werkplaats.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hey Jeroen,

Interessant topic dit om te volgen. Zeker omdat ik binnenkort ga verhuizen (naar Ulvenhout btw) en ongeveer dezelfde vraagstukken heb als jij.

Success met de verbouwing!
Groeten, Martin
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Allereerst dank voor alle suggesties.

Even wat antwoorden op de vragen:

* De plannen zijn getekend door een bouw begeleider/architect.
* Een werkbank in de schuur is niet noodzakelijk, maar aangezien we nu al 4 normale fietsen hebben, 3 racefietsen, verschillende stepjes en het nodige tuingereedschap hebben we die ruimte in de schuur wel nodig.
* We hebben hoe dan ook verschillende trappen nodig voor de ruimtes boven. Omdat de stalen spanten tussen de 3 delen vallen kan je niet van de ene naar de andere ruimte. In de eerste post staat een foto van de situatie.
* De formaatzagen die ik op het ook heb zullen niet groot genoeg zijn om hele platen klein te zagen. Die passen overigens ook niet in m'n auto. Ik heb hier een invalzaag + rail waar ik de grote zaken mee opdeel.
* Het verschil in oppervlakte komt door de aftrek van WC en meterkast. Ook is het linker deel iets smaller (3 meter) ten opzichte van het middendeel (3.35 meter). Ik heb dus het breedste deel in gebruik.
* Op dit moment is de schuur opgedeeld 2 ruimtes, zoals te zien op de plattegrond van de huidige situatie. Ik kan dus niet gemakkelijk afplakken waar alles komt te staan.
* Hoe de vloer eruit komt te zien is nog niet bekend. Wellicht gaat de hele beton vloer eruit en komt er een nieuwe geïsoleerde vloer voor in de plaats. Hoe deze wordt afgewerkt moet dan nog worden bepaald. Nu ligt er in mijn werkdeel vloerbedekking. Iets warmer aan de voetjes dan een betonvloer, redelijk makkelijk te vegen/zuigen, maar wel lastig om je machines te verrijden.

Binnenkort nodigen we een eerste aannemer uit om eens langs te komen. Ik ben heel erg benieuwd hoe erg we gaan schrikken van de prijsopgave.... Ik heb echt geen idee waar we aan moeten denken.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ben benieuwd hoe hard je gaat schrikken van prijs en planning :oops:

Ik heb zelf geisoleerde gevlinderde betonvloer, ideaal om machines te verplaatsen en schoon te houden

Misschien je trap in schuur meer verplaatsen naar de enkele buitendeur, je moet nu de schuur tussen alle fietsen door om naar je werkruimte boven te kunnen. Toilet dan deels onder de trap?

Hoe ga je eea verwarmen? Ik zie pelletkachel en cv staan, is eea al uitgewerkt? Wellicht is airco die kan verwarmen en koelen ook nog optie voor de 2 zolderruimtes.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Over de wijze van verwarmen moeten we het nog hebben, in overleg met de installateur. Wij vragen onszelf af of de aanleg van een cv nog wel rendabel is nu iedereen van het gas af moet/wil. Daarbij, we zullen niet altijd hoeven te verwarmen. Het schuurdeel zeker niet.
Die CV en pelletkachel zijn meer ingetekend als opties door de aannemer. Ik vind die airco die kan verwarmen niet eens zo'n gek idee al vraag ik me af of we het 'airco' gedeelte ook zullen gebruiken. Andere optie is wellicht IR panelen.
Ik zou zelf het liefst zien dat we de ruimtes (muv de schuur) boven de +/- 15 graden houden in de winter.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Daikin heeft efficiënte units die zowel koelen als verwarmen. Of je de airco nodig hebt hangt af hoe je de ruimte gaat gebruiken. Geïsoleerd dak is fijn; nadeel is dat als de warmte eenmaal binnen is dit ook lang blijft hangen.
Blijft nog over hoe de hobbyruimte te verwarmen? Ir panelen kunnen fijn zijn, maar je wilt ook de ruimtetemperatuur en luchtvochtigheid acceptabel hebben voor je gereedschap.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Over de wijze van verwarmen moeten we het nog hebben, in overleg met de installateur. Wij vragen onszelf af of de aanleg van een cv nog wel rendabel is nu iedereen van het gas af moet/wil. Daarbij, we zullen niet altijd hoeven te verwarmen. Het schuurdeel zeker niet.
Die CV en pelletkachel zijn meer ingetekend als opties door de aannemer. Ik vind die airco die kan verwarmen niet eens zo'n gek idee al vraag ik me af of we het 'airco' gedeelte ook zullen gebruiken. Andere optie is wellicht IR panelen.
Ik zou zelf het liefst zien dat we de ruimtes (muv de schuur) boven de +/- 15 graden houden in de winter.
Ik zou even wat KetelKlets filmpjes op YouTube kijken. Heel verhelderend. Conclusies oa: warmtepomp is meestal beste oplossing, IR niet doen, hybride is er voor een fractie van de dagen waardoor je een gefundeerde afweging kunt maken of gasloos uitkan (bij goed geïsoleerde woning bijna altijd).
Voor je schuur zou ik voor een split kiezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.