Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.265
1.144
Ik weet niet wat voor features je in gedachten hebt?. Een lintzaag is een vrij simpele machine. Hij moest in mijn schuur passen zonder de doorloop te beperken, zaaghoogte minimaal 210mm (de breedte van mijn vlak vandiktebank) Goedkoop (70 euro) En beetje mooi model (gietijzeren kirchner met 14 inch wielen, met van die leuke schildjes over de bovenwiel geleiding). Geen rammelend plaatwerk met schakelaars. Ik ben een grote jongen. Ik kan zelf nadenken.
Een hendel om de spanning van het lint te halen is handig, net als een langsgeleider die je gemakkelijk kunt bijstellen om drift te voorkomen. Zonder gereedschap de geleiders bijstellen is ook fijn, net als het automatisch remmen van het lint/motor bij uitschakelen. Een zo veel mogelijk afgeschermd zaaglint is ook fijn. Dat soort zaken bedoel ik. Zijn die noodzakelijk? Nee, absoluut niet. Maar wel fijn om te hebben...

Bij mij vooral doordat het tafelblad van de kleinere lintzaag zich veel hoger bevond door het metalen onderstel dat de vorige eigenaar ervoor fabriceerde. Dat zorgt ervoor dat curves zagen of snel/'precies' zaagwerk veel handiger zijn op dat ding. (ik ben met 1m89 wel niet aan de kleine kant) De Hammer had ik ook wel kunnen verhogen, maar dan is die weer niet meer handig voor herzaagwerk van brede delen. Linten wisselen en de machine telkens opnieuw afstellen was ook niet bepaald mijn hobby...
Waarom heb je de Hammer niet gehouden? Dan had je de Hammer voor het herzagen en de BAS315 voor al het andere werk. Met 2 lintzagen hoef je het zaaglint ook veel minder te verwisselen.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
926
355
Middelburg
Ik neem aan dat je de Hammer N2-35 hebt, want de N35-2 kan ik niet vinden. Bij de Hammer N3800 zit het wiel voor de spanning op een andere plek dan bij de N2-35. Bij de N3800 is het op spanning brengen niet zo'n probleem. Het wiel lijkt bij de N3800 ook groter, wat het draaien makkelijker maakt

Klopt ik had de cijfers omgewisseld . Inderdaad het wiel om de spanning op het lintzaag te zetten lijkt groter te zijn op de 3800 en de 4400 dan die van de 2-35. Ik heb momenteel een lintzaag van 20mm breedt en om die op de gewenste spanning te zetten kost me echt enorm veel duimkracht, absurd. Je zou bijna de spanning er op laten zitten als het zaagwerk klaar is, het is dat ik niet lui ben, maar anders,……..

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.265
1.144
Laguna heeft een nieuwe 10" lintzaag. In vergelijking met de Record Power Sabre 250 heeft de Laguna meer vermogen (750W inductiemotor), de zaaghoogte is 2 cm hoger (147 mm), heeft een betere stofafzuiging doordat een poort vlak bij het zaagblad zit, handiger systeem om het zaaglint te vervangen, heeft een ingebouwde lamp en je kunt de onderste geleiding gemakkelijker verstellen, omdat je beter zicht hebt. De afmetingen van de tafel en de 2 standen (en hun snelheden) zijn gelijk bij beide modellen. De Sabre kan zaaglinten van 6-13 mm en de Laguna 3-13 mm. De langsgeleider van de Sabre is beter, door de fijnafstelling en de mogelijkheid om drift te compenseren. De Laguna kost €550 en is daarmee duurder dan de Sabre (€459, nu in de aanbieding voor €399).

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.226
3.928
Gaanderen
Bij mij vooral doordat het tafelblad van de kleinere lintzaag zich veel hoger bevond door het metalen onderstel dat de vorige eigenaar ervoor fabriceerde. Dat zorgt ervoor dat curves zagen of snel/'precies' zaagwerk veel handiger zijn op dat ding. (ik ben met 1m89 wel niet aan de kleine kant) De Hammer had ik ook wel kunnen verhogen, maar dan is die weer niet meer handig voor herzaagwerk van brede delen. Linten wisselen en de machine telkens opnieuw afstellen was ook niet bepaald mijn hobby...
Dat laatste is wel een zeer groot probleem. (luxe probleem) Daar heb ik geen last van.:ROFLMAO:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.