Kozijn: Nieuwe maken of bestaande aanpassen?

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
841
212
Oss
Ik zou overigens wel beetje opletten en lijn van andere kozijnen doorzetten.
Dit kozijn heeft geen negkant. ( maat voorkant metselwerk voorkant kozijn) Iets wat ik bij andere kozijnen wel zien. Stoor met daar meer aan dan iets mindere afwerking.
Zou wellicht kozijn aan onderzijde iets hoger maken ivm raamdorpelsteen of metselsteen als alternatief.

Als je met stelstrook of spouwlat werkt kun je kijken of het mogelijk is om met sponning te werken voor het afwerken van dag cq negkant aan binnenzijde ( strook plaat of gips ).

Als je situatie zo wil handhaven en die sponning zit in metselwerk ( en is geen spouw ) zou je ook kozijn op binnenmuur vast kunnen zetten eventueel ter plaatse van bevestiging uitvullen en aan binnenzijde ter afwerking plaat of gips erover. De spouw of kleine opening word toch afgedicht.

Als je met strook werkt zou ik die aan buitenzijde wel schilderen in een kleur die niet zo opvalt. Muur is nooit recht als je dat tegen witte kant van plaat aankijkt blijft altijd storen dus in een kleur die niet zo opvalt.

Volgens de breedte op de foto is er wel een spouw maar is al keer in later stadium "dichtgezet" of door valspecie want muur lijkt me breder dan 210 mm.

• Leuk
Waarderingen: Joost79

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
826
219
Volgens de breedte op de foto is er wel een spouw maar is al keer in later stadium "dichtgezet" of door valspecie want muur lijkt me breder dan 210 mm.
Ik begreep dat er ook al een voorzetwand staat. Dan word het lastig inschatten wat wat is. Behalve de buitenste laag, dat is half steens.

• Leuk

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.092
470
Middelburg
Je gaat na verloop van tijd aftekeningen in het verfwerk zien. En je kan niet zien wat voor kwaliteit hout er gebruikt is. Nieuwe kozijnen zijn tegenwoordig vaak van mahonie. Ik wil het kozijn zien, voordat het gespoten wordt.
En naast het zien wil ik het ook voelen meranti is in verschillende kwaliteit klasse te vinden, geef mij maar fijn vezelig meranti met een dichte structuur en zo min mogelijk van die witte vezelige houtnerf, en zo zwaar mogelijk, niet veroorzaakt door vochtophoping natuurlijk 😄

• Leuk

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
556
179
Haule
Dank voor alle informatie! Moet zeggen dat het me een beetje duizelt over hoe ik dit nu precies aan moet pakken. Dus dat wordt toch nog even 'studeren' ;) op een goed stappenplan.

Qua uittanden heb ik een en ander met de baas overlegd en uiteindelijk besloten dat we dat niet gaan doen en het qua metselwerk laten zoals het is. En dus ook een passend kozijn erin willen hebben. We hebben nog wel stenen, maar die zijn bij lange na niet zo verweerd als de muur. Dus mooier gaat het er qua muur niet van worden.

Onderstaand een closeup foto van de muur, met "uitgehakte" spouw, deze is zo smal en zit zo vol dat ik het cement er niet uit kreeg en me sowieso afvraag of hij überhaupt open is.

De muur is (incl. raaplaag) ongeveer 16,5-17 cm dik.

Bijlagen

• 1785318528616.png
    1785318528616.png
    968,6 KB · Weergaven: 17
  • 1785318693605.png
    1785318693605.png
    859,8 KB · Weergaven: 16

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.583
4.477
Ik heb je eerste foto's maar eens wat vergroot. Wat een muur lijkt, zijn pur blokken. De ruimte waar dat kozijn in is gemaakt, was vermoedelijk iets van een stal, of schuur. Je hebt een halfsteens buitenblad( de rode stenen) waar later iemand een klampmuurtje voor gemetseld heeft aan de binnenzijde( de gele steentjes} . Vermoedelijk om het behang op de muren te houden. Zit er in die pur muur nog iets om een binnenbak aan vast te zetten? Je had beter die klampmuur als erfverharding kunnen gebruiken . Dan had je bij de zelfde isolatie, meer binnenruimte gehad. Of ruimte voor dikkere isolatie. Als je in die pur muur een houten frame kwijt kan, kan je daar een houten stelkozijn aan vast zetten. En dan vanaf buiten er een renovatiekozijn in drukken. Kan je het kozijn met een negge van een cm of 5 plaatsen.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
556
179
Haule
Met het pur is de kier tussen voorzetwand en binnenmuur afgedicht. Er zit na het pur nog 14cm PIR, dan nog 18mm OSB en tzt gips. Geloof me, aan ruimte is hier geen gebrek.... De ruimte waar je naar kijkt was geen stal, maar woonruimte, al vanaf dag 1 dat het gebouwd is. Kan zijn dat de binnenmuur later is opgebouwd, maar wat ik al eerder zei, hij loopt wel tot aan de fundering. En dat is in het hele voorhuis. Maar tot zover de constructie.

In het PIR kan ik uiteraard ruimte maken voor een stelkozijn, dat is geen probleem. En dan wordt het dus inderdaad een renovatiekozijn wat ik er van buitenaf in zet.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden en John1969

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
841
212
Oss
Nog een tip als je niet zo zeker bent. Een plaat ( verpakkingsplaat ) op afmeting van kozijn zagen kun je eventueel passen
Mocht je netjes willen aansluiten kun je die afwijking bijwijze van ook in je mal meenemen.
Als je met neg gaat werken eventueel rekening houden met afwerking aan raamdorpel of steen afhankelijk van wat in lijn ligt met rest van bestaande

• Leuk

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
556
179
Haule
Ik heb de fotos in groter formaat indien nodig ;) Had ik het geweten dan had ik ze direct groter geplaatst.
@rolandvs dat was ik inderdaad van plan, niet per se vanwege de maat/onzekerheid, maar wel odat ik twijfel of de hoeken van het gat in de muur wel allemaal haaks zijn...

Maar goed een renovatiekozijn it is, hoe zet ik dit vast in de muur? Of zet ik die vast op het houten frame?

En dan wordt de volgorde dus;
  • Kozijn maken, op maat van het gat in de buitenmuur,
  • Binnenmuur uitzagen op dezelfde maat als het gat in de buitenmuur,
  • Rij stenen onder het raam weghalen voor de raamdorpel
  • Houten frame plaatsen vanaf de binnenkant
  • Kozijn plaatsen incl lood op de bovenkant
  • compriband aanbrengen
  • Raamdorpel (laten) metselen
Klopt dat een beetje?

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.