Kozijn: Nieuwe maken of bestaande aanpassen?

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
840
209
Oss
Ik zou overigens wel beetje opletten en lijn van andere kozijnen doorzetten.
Dit kozijn heeft geen negkant. ( maat voorkant metselwerk voorkant kozijn) Iets wat ik bij andere kozijnen wel zien. Stoor met daar meer aan dan iets mindere afwerking.
Zou wellicht kozijn aan onderzijde iets hoger maken ivm raamdorpelsteen of metselsteen als alternatief.

Als je met stelstrook of spouwlat werkt kun je kijken of het mogelijk is om met sponning te werken voor het afwerken van dag cq negkant aan binnenzijde ( strook plaat of gips ).

Als je situatie zo wil handhaven en die sponning zit in metselwerk ( en is geen spouw ) zou je ook kozijn op binnenmuur vast kunnen zetten eventueel ter plaatse van bevestiging uitvullen en aan binnenzijde ter afwerking plaat of gips erover. De spouw of kleine opening word toch afgedicht.

Als je met strook werkt zou ik die aan buitenzijde wel schilderen in een kleur die niet zo opvalt. Muur is nooit recht als je dat tegen witte kant van plaat aankijkt blijft altijd storen dus in een kleur die niet zo opvalt.

Volgens de breedte op de foto is er wel een spouw maar is al keer in later stadium "dichtgezet" of door valspecie want muur lijkt me breder dan 210 mm.

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
822
217
Volgens de breedte op de foto is er wel een spouw maar is al keer in later stadium "dichtgezet" of door valspecie want muur lijkt me breder dan 210 mm.
Ik begreep dat er ook al een voorzetwand staat. Dan word het lastig inschatten wat wat is. Behalve de buitenste laag, dat is half steens.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.092
469
Middelburg
Je gaat na verloop van tijd aftekeningen in het verfwerk zien. En je kan niet zien wat voor kwaliteit hout er gebruikt is. Nieuwe kozijnen zijn tegenwoordig vaak van mahonie. Ik wil het kozijn zien, voordat het gespoten wordt.
En naast het zien wil ik het ook voelen meranti is in verschillende kwaliteit klasse te vinden, geef mij maar fijn vezelig meranti met een dichte structuur en zo min mogelijk van die witte vezelige houtnerf, en zo zwaar mogelijk, niet veroorzaakt door vochtophoping natuurlijk 😄

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.582
4.473
Die dark red meranti hebben ze volgens mij in de vroege jaren 80 opgemaakt. De latere meranti is sigarenkistjes hout.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.