Kozijn: Nieuwe maken of bestaande aanpassen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.531
4.450
Verwacht niet te veel van die verlijming. Ik heb in mijn leven heel wat kozijnen gesloopt en ik heb nog nooit een kozijn gehad waar de verlijming nog van in takt was. Daarom spijkers, schroeven of pen en gat met deuvel of kruisstift.

• Leuk
Waarderingen: Joost79

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.467
248
Gem. Winsum (Groningen)
Verwacht niet te veel van die verlijming. Ik heb in mijn leven heel wat kozijnen gesloopt en ik heb nog nooit een kozijn gehad waar de verlijming nog van in takt was. Daarom spijkers, schroeven of pen en gat met deuvel of kruisstift.
Ik heb niet zo veel ervaring met het repareren/uitstukken van kozijnen, ( wel verrassend goede resultaten vind ik zelf, maar dat terzijde). Wat mij opviel was dat rond sommige (niet roestvrije) schroeven zich van binnen uit rotting had ontwikkled. Het leek beslist niet op inwatering. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat zich rond de schroef kondens vormde in he hout (een soort koudebrugje).
Wat denk jij Chevy?

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.531
4.450
Bij hardhouten kozijnen uit de tachtiger jaren, zijn de spijkers vaak compleet verkruimeld. Je kan best gelijk hebben, dat vocht uit het hout, op het koudere metaal condenseert. Maar het kan ook met het soort hout te maken hebben. Bij grenen kozijnen uit begin vorige eeuw, haal ik de spijkers er moeiteloos uit met de spijkertrekker. Die zou je na wat richtwerk zo weer opnieuw kunnen gebruiken.

• Leuk

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
546
177
Haule
Ik moest even zoeken wat een kruisstift was, maar ik was in principe van plan met pen en gat te gaan werken. Maar is het dan slim om er ook nog een paar roestvrije schroeven in te draaien?

Qua lijm heb ik me er nog niet in verdiept, geen bruislijm zoveel is wel duidelijk, dus D4 of een van de andere genoemde lijmen.

Maar is het dan slim om er ook nog een paar roestvrije schroeven in te draaien?
Zoals hierboven te lezen is creëerde rvs nog steeds een kou brug en bron van condense door temperatuur verschommeling tussen buiten en binnen . Het hout wordt daardoor nog steeds aangetast. In die zin is rvs zelf nog slechter als ijzer. Maar goed bij kozijnen hoort geen schroven nog nagels nog lijm. Die zijn koud in elkaar gesteld dmv opgetoogd pen gat verbindingen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.778
1.129
‘s-Hertogenbosch
Als je met een enkele pen en gat verbinding is een enkele schietspijkervanuit binnen voldoende om te fixeren net als een kruisstift.
Elk stuk ijzer of rvs wat van binnen naar buiten gaat zorgt ervoor dat warmte naar de koude zone gaat en onherroepelijk condens vormt.
Vroeger was een kozijn tot binnen toe koud door de geventileerde spouw, waar ook het vocht afgevoerd werd.
Ik heb zelf in het verleden ook geschroefd maar ben er van teruggekomen en voortaan eerst schroeven en lijmen. Als de lijm uitgehard is, de schroeven eruit en opboren en een deuvel van 16 mm erin ( gelijmd)
Vroeger de kopse vlakken van de verbinding eerst met een witte houtlijm ingesmeerd, drogen, en daarna monteren maar vandaag de dag met een D4 constructie lijm in één keer in mekaar.
Opsluit spijkers altijd aan de binnenkant.

Groetjes John

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.