Tot nu is/was mijn enige scherpmaker een Scheppach tiger 2000 steen/leren strop en na veel lezen, adviezen en tips mijn dertig jaar oude Stanley redelijk aan de praat. Baal wel van het in gedoogde handvat en kikker met veel roest puisten. De profiel zool kan me eveneens niet bekoren.
Naast alle adviezen, steeds vaker de gedachte 'wanneer mag ik .....'? Tot het moment dat ik tot de conclusie kwam. Tja jammer grootheden als Kodama, Casper, Seek, Roeland enz.., en weet ik veel van deze geile slijpers/vaklieden onder ons.Ook zij hebben de sprong in het diepe....
Eigenwijs man als ik ben kwam ik tot de conclusie en als oud ICT junkie. Beter goed gejat dan slecht.... Dus het advies van Kodama is geworden een Shapton Ha-no kuromak stone 1000 and 8000 grid stone . De 4000 er tussen uit geknipt en geen zinnige motivatie waarom. Waarschijnlijk gierige OLLANDER. De Shapton serie is een iets hardere waterstone dan... Deze keuze heeft ook te maken met de nieuwe Veritas staalsoort pm-v11- steel, die Veritas enige tijd op de markt heeft gelanceerd.
Als alles goed gaat en daar vertrouw ik Dieter Schmid - Fine Tools op, gezien de eerste ervaring rolt er deze week een pakketje binnen met ;
1 308967 Low Angle Jack Plane PM-V11 Blade 2-1/4 in. (57 mm) VERITAS
----------------------------------------------------------------------
1 307971 MK.II Honing Guide VERITAS
1 300030 Block Plane Blade 1-3/8 inch = 35 mm with Mouth Adjustment JUUMA
1 308955 PM-V11-Blade 2-1/4 inch (57 mm) 38° for Low Angle Jack Plane Bevel up VERITAS
1 310963 Sharpening Stone medium Grit 1000 orange 210 x 70 x 15 mm Ha-no-kuromaku Line SHAPTON
1 310967 Honing Stone Grit 8000 melon 210 x 70 x 15 mm Ha-no-kuromaku Line SHAPTON
1 313207 Small Flattening Stone for re-flattening Waterstones 170 x 55 x 30 mm Grain Size 220 NANIWA
Daarmee willende zeggen. De beitels worden gelepen.
Des al niet te min wetende dat ik nooit een Kadome, Casper of .... maar ik kom er aan boy's