En hier is mijn video.
ik zou wel echt naar de projectie van je beitel kijken als je hem insteld. goed licht zoeken met een goede achtergrond
En hier is mijn video.
Al 4 pagina's topic, en ik heb nog steeds geen idee hoe ik nu een video moet slijpen!
@Damien: Wel hoor. Een googletje op 'electron microscope blade cutting edge wear' vindt er nog wel meer. Scheermesfabrikanten zijn er nogal in geïnteresseerd.
Allemaal heel interessant met die microscoop. Vind ik zeker ook. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je in de kortst mogelijke tijd weer een redelijk scherpe beitel hebt zodat je verder kunt met je werk. Het zoeken naar perfectie is een leuke hobby maar kan ook tegen je gaan werken als je slijpmethode zoveel tijd kost dat je het uit gaat stellen. Dus ik denk dat een stopwatch een beter meet instrument is dan een microscoop.
Uiteindelijk gaat het erom dat je in de korst mogelijke tijd een uiterst scherpe beitel hebt zodat je verder kan met je werk. Het zoeken naar perfectie is geen hobby en zal zich vertalen in de kwaliteit van je afwerking en efficientie. Door oefening wordt je enkel sneller. Het beste mmetinstrument is een stopwatch en een microscoop.
Kodama,
Ik kijk uit naar je essay!!!
Denk namelijk dat we hetzelfde nastreven met het verschil dat jij het wetenschappelijk onderbouwt wil hebben en dat dat voor mij niet zo belangrijk is met name in mijn werk.
Een mooie afsluiting zou nog een video zijn daar is immers dit topic voor gestart, verschillende manieren van slijpen
Roeland
Seek,
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Niet voor en achterkant maar dezelfde zijde. Als je een paneel hebt van bijna de volledige breedte van de boom kan het gebeuren dat de nerfrichting veranderd voorbij de hoogte waar het hart zat, in het bijzonder bij een kwartiers paneel. Maar eenzelfde zijde probeer je vanuit dezelfde richting te schaven. Waar het om gaat is om de oppervlakte kwaliteit en hoe je die bekomt. Als je een paneel moet gaan schaven en je schaaft overal in de richting van de nerf om een goed resultaat te proberen bekomen ben je niet efficiënt aan het werk en het zou geen goede techniek van schaven zijn. Daarom wil je een de schaafbeitel scherp genoeg hebben zodat je ook tegen de draad die spiegelglans kan bekomen.
dit bedoel je, is tot 9maart 13.00 te downloaden.Fine Woodworking No.157 (Augustus 2002). In dat artikel wordt een vergelijking van wetmethodes gemaakt adhv microscoopbeelden.
Kan iemand me eenvoudig toegang tot dat artikel verschaffen?
Mvg
klaas