Hoe krijgen we meer werkstukken op dit Forum.

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
JA precies, gewoon een plek waar je foto’s kwijt kunt en 1 regel tekst, verder niks…. Geen discussies, geen gedoe “ik zou het zo of zo hebben gedaan” etc. Lijkt me ook wel wat.
Ik zou alleen de categoriën dan achterwege laten, anders ben je weer aan het zoeken of je op de goede plek zit, of dat je het niet post omdat jouw voorwerp niet in een categorie zit. Zoals ik eerder ook schreef: misschien dus net als het "nieuwe oude handtools" topic
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik denk dat de challenge een stap in de goede richting is.

Maar zorg voor duidelijke regels en duidelijke begin-, eind datum en uitslag.
Maak dan een ere galerij voor de winnaars per jaar.

Je moet het zelf leuk vinden om te doen. Het plaatsen van een uitgebreid verslag kost ook tijd en energie.
Gadgets, sterren of bonus punten ............. Ik weet het niet of dat zinvol is.

Een koppeling van de wedstrijd naar YouTube of ander platform genereert mogelijk meer kijkers.

En natuurlijk hebben wij allemaal baat bij onze Opendag Hout die er helaas de opgelopen 2 jaar niet is geweest.


Groet Edwin
Kijkers genereren is weer heel wat anders. Dat is zeker iets voor Jaap. Aan al deze dingen zit werk aan verbonden dat gedaan word door vrijwilligers. En als je daadwerkelijk daar iets mee wil kost dat heel veel tijd.
Ik ben ook wel eens op de Opendag Hout geweest. Niets ten nadele van de bezoekers maar er is een hoog grijs gehalte (ja ik ben ook dik over de helft heen) en jongeren bereiken is heel lastig. IK kan mij goed voorstellen dat die alleen voor een advies komen en dan verder genoeg hebben aan hub dagelijkse beslommeringen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Maak wat subrubrieken met projecten. Liefst gedetailleerd. Bijvoorbeeld een rubriek “kippenhokken” of “slabakken en kommen” .
De leukste/beste/mooiste inzending komt bovenaan te staan. Beoordeling middels vind-ik-leuk meldingen.
niks ingewikkeld en iedereen staat vrij commentaar te plaatsen. Positief of negatief. Liefst geen inhoudelijke welles-nietus discussie want dat verstoord te veel.
Vind het wel een leuk idee. Maar de nieuwe inzendingen moeten ook een bepaalde tijd opvallen.
Anders heb je binnen de kortste tijd een harde kern bovenaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf
Kijkers genereren is weer heel wat anders. Dat is zeker iets voor Jaap. Aan al deze dingen zit werk aan verbonden dat gedaan word door vrijwilligers. En als je daadwerkelijk daar iets mee wil kost dat heel veel tijd.
Ik ben ook wel eens op de Opendag Hout geweest. Niets ten nadele van de bezoekers maar er is een hoog grijs gehalte (ja ik ben ook dik over de helft heen) en jongeren bereiken is heel lastig. IK kan mij goed voorstellen dat die alleen voor een advies komen en dan verder genoeg hebben aan hub dagelijkse beslommeringen.
Toch vond ik zelf het percentage jongeren op de laatste Opendag hoopgevend.
Ik heb mijn verhaal aan net zoveel "ouderen" als jongeren gedaan die dag.
Verder denk ik dat jongeren meer kijkers zijn dan lezers dus meer en eerder een video kanaal raadplegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Zoals iemand op een ander forum het al eens benoemde: Het is net een lopend buffet. Je neemt, wat jouw belangstelling heeft.
Zo werken alle fora. Ik ben lid van diverse camperfora en een audioforum. Uiteindelijk is het overal een geordende chaos. De verhouding vragen en opbrengsten zie ik overal ook in ongeveer dezelfde mate. Sommige vragen komen ook eindeloos terug. Een probleem? Ik vind van niet.

Op zich ben ik het eens met de strekking van de opening van dit draadje. Hierin iets proberen te organiseren is lastig. Blijft vaak ook hangen op de inzet van een enkeling en dan verdwijnt het enthousiasme na een tijdje. Voorbeeld. Op de camperfora wordt jaarlijks een weekend georganiseerd. Op een forum beperkt dat zich tot een datum en een plaats. Op het andere wordt naar mijn mening overgeorganiseerd. Met uitstapjes waar je je voor op moet geven e.d. Daar hoor je ook geluiden als, dat men wel wat meer enthousiasme e.d. verwacht. Op het weekend waar niets georganiseerd wordt, komen we jaarlijks. Ja BBQ op zaterdagavond, maar je neemt je eigen spullen mee en als je niet mee wil doen ook goed. Het andere heeft zich beperkt tot eenmalig.

De strekking. Ga niet proberen dit te organiseren. Een andere indeling van het forum zou kunnen, maar naar mijn idee is er niets mis mee.
Wat helpt is een oproep zoals waar dit draadje mee begonnen is. Wat iemand ook gemaakt heeft, plaats het. Dit kan bijvoorbeeld ook naar aanleiding van de vraag die je gesteld hebt. Zo begon ik een draadje met een vraag over de verticale paneelzaag van een YouTuber en heb vervolgens mijn resultaat in hetzelfde draadje gepost. Verticale platenzaag van Philippe Zehnder De titel zou nu gezien het resultaat ook kunnen zijn: Verticale platenzaag van Mickel Moen.

Als je meer resultaten hier wilt zien, moet je gebruik maken van de kracht van dit forum. Regelmatig dit draadje omhoog schoppen bijvoorbeeld of zo nu en dan een nieuwe oproep. Ook nu al zie je dat leden best hun werkstukken willen posten, maar er gewoonweg niet aan denken het te doen. Ze hebben alleen een setje nodig.

Ik ben nog niet zolang lid. Dat loopt min of meer gelijk met de verbouw en inrichting van mijn werkplaats. Maar binnenkort zal ik wat werkstukken van daarvoor posten. Daarvoor moet ik even graven in het fotoarchief of nieuwe maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP, jelmer en Nerf

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik doe graag een duit in deze discussie. Ik kijk elke avond 5 minuten naar de laatste posts. Simpelweg omdat dit me meer kennis oplevert dan het kopen van een boek. Verder ben ik wel van mening dat dit forum goed leeft.

Zelf zag ik 2 weken geleden te bedenken dat ik veel van mijn creaties niet post. De reden, het zijn simpele dingen die ik weggeef als kadootjes. Ik zat daarbij wel na te denken dat 'kadootje's' wel eens een interessant onderwerp kan zijn.

Van een badge wordt ik niet warm. De waardering-likes daarentegen wel. Ik probeer Athanor, Wim en Jaap in te halen ;).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik doe graag een duit in deze discussie. Ik kijk elke avond 5 minuten naar de laatste posts. Simpelweg omdat dit me meer kennis oplevert dan het kopen van een boek. Verder ben ik wel van mening dat dit forum goed leeft.

Zelf zag ik 2 weken geleden te bedenken dat ik veel van mijn creaties niet post. De reden, het zijn simpele dingen die ik weggeef als kadootjes. Ik zat daarbij wel na te denken dat 'kadootje's' wel eens een interessant onderwerp kan zijn.

Van een badge wordt ik niet warm. De waardering-likes daarentegen wel. Ik probeer Athanor, Wim en Jaap in te halen ;).
Dat gaat je vast lukken als je veel post met mooie werkstukken of goede adviezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Heb dit draadje met veel belangstelling gelezen. Iemand zei dat een groot deel van het forum bestaat uit vragen als: hoe pak ik dit best aan, heeft iemand advies over machine X van merk Y, waar kan ik dit of dat voordelig kopen... Vaak heel leerzaam maar inderdaad sneeuwen die vragen de rest onder. En ja, ik ben één van die vragenstellers. Ik beschouw bovendien mijn eigen ervaring meestal te klein om me te bemoeien als 'de grote jongens' advies geven.

Wat betreft een badge-systeem: dat werkt prima in situaties waar je concurrentie wil aanwakkeren. Ik ga ervan uit dat dit niet de bedoeling van het forum is en hier zal dit dus niet werken.

En over het posten van werkstukken: Ik post ook geen werkstukken omdat ik ze zelf niet goed genoeg vind in vergelijking met de pareltjes die ik hier soms watertandend bekijk. Het is pas recent dat ik een keer een projectje had dat deels uit echt hout bestaat. Heerlijk om mee te werken. Tot dan had ik enkel met mdf en multiplex gewerkt en hoewel die aanvaardbaar zijn voor mezelf ben ik niet fier genoeg om ze hier te tonen. Niet dat ik verwacht uitgelachen te worden maar ze zijn voor mij niet perfect genoeg om ermee uit te pakken. Gêne dus, zoals iemand anders al verwoordde...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Om voor iedereen een uitdaging te bedenken die te behalen is moet je bijvoorbeeld een techniek laten zien. Je krijgt dan een beloning. Sommige fora noemen dit badges.
Interessante gedachte. Het BBQ-forum heeft (had?) badges voor het bijwonen van BBQ-events en voor bijzondere erkenningen (zoals het doen van iets speciaals tijdens zo'n event) - needless to say dat ik geen badges heb daar ;-)

Badges voor standaard-achievements (zoals bv die zwaluwstaarten), en voor ad hoc zaken? Hoewel ik er wel een beetje een padvindergevoel bij krijg ;-)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
En over het posten van werkstukken: Ik post ook geen werkstukken omdat ik ze zelf niet goed genoeg vind in vergelijking met de pareltjes die ik hier soms watertandend bekijk. Het is pas recent dat ik een keer een projectje had dat deels uit echt hout bestaat. Heerlijk om mee te werken. Tot dan had ik enkel met mdf en multiplex gewerkt en hoewel die aanvaardbaar zijn voor mezelf ben ik niet fier genoeg om ze hier te tonen. Niet dat ik verwacht uitgelachen te worden maar ze zijn voor mij niet perfect genoeg om ermee uit te pakken. Gêne dus, zoals iemand anders al verwoordde...
En ik denk dat het daar bij een hoop mensen haakt. Ze denken dat hun werkstukken niet goed genoeg zijn.
Maar als je ze wél post, krijg je misschien wel positieve feedback, waardoor je jezelf kan verbeteren.
Ik doe ook maar wat met mijn projecten, maar ik probeer het meeste wel hier te laten zien. En er komen regelmatig leuke discussies of commentaren op (meestal positief, maar ook commentaren waarbij ik het een volgende keer anders zou doen.)

Ook kan je, als je met een project gaat beginnen, met je ideeën een topic aanmaken. Zo krijg je van te voren soms al advies en inzichten.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Wat de ene interessante werkstukken vindt is voor de ander niet echt van toepassing. Ikzelf maak op dit moment wat kasten van MDF en gefineerde plaat, waarbij ik mezelf probeer uit te dagen om nieuwe technieken toe te passen en naast functioneel ook esthetisch iets moois te maken.
Ik snap dat dit voor veel mensen totaal niet interessant is. Ik voel daarom ook een zekere terughoudendheid om deze werkstukken te plaatsten...
Ja posten maar, steek ik altijd weer wat van op.
Ik kijk heel regelmatig op het forum, en als ik wat leuks zie, bekijk ik het altijd even.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Even inhakend op Jelmer.

Een projectje van mij, de verticale platenzaag, Verticale platenzaag van Philippe Zehnder begon met een vraag. Ik had nog geen concreet idee. Ik heb de uitwerking vanaf start hier op het forum gezet. Tijdens dit proces kreeg ik twee ontzettend goede tips, waar ik zelf niet aan gedacht had: Sleuven in de achterwand om op meerdere hoogtes te kunnen werken en het snoeroprolmechanisme van een oude stofzuiger monteren.

Het maakt niet uit, op welk niveau je jezelf inschat. Door de forumleden mee te nemen, kun je juist jouw eigen vaardigheden verbeteren. Vaak is de oplossing van een ogenschijnlijk moeilijk probleem super simpel. Het zijn de kneepjes en de kennis van een ander die je kunnen helpen. Dat is de kracht van een forum.

En verder. Ieder heeft zo zijn talenten. Toen ik uit hobby in de leer ging bij Ineke, Werkplaats Ineke van der Blom - Workshops meubelmaken op elk niveau ben ik gestart met een houten kistje met zwaluwstaarten. Ik kwam er al gauw achter, dat dat niet echt mijn ding was. Ik heb ontzettend veel waardering voor de houtbewerkers die het echte handwerk beheersen, maar dus niet voor mij. De lamellofrees heb ik wel leren waarderen. Mijn plezier zit duidelijk meer in de machinale houtbewerking.

Zoals al eerder gezegd, binnenkort zal ik hier wat vroegere projecten posten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.