Hoe krijgen we meer werkstukken op dit Forum.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Misschien niet geheel de juiste titel maar ik wil hier een idee opperen.
Je moet jezelf uitdagen om beter te worden. Voor een beginner is dit heel wat anders dan voor enkele zeer begaafde houtbewerkers. Die laatste wil ik nu even buiten beschouwing laten.
Wat hebben we gedaan om dit tot nog toe te bereiken:
Op de opendag hout kan je werkstukken inleveren en die woorden dan beoordeeld. Vaak dezelfde (terechte) winnaar. Het niveau is dermate verschillend dat dit moeilijk met elkaar te vergelijken is.
Kissie wedstrijd van rendew is een stille dood gestorven
Om voor iedereen een uitdaging te bedenken die te behalen is moet je bijvoorbeeld een techniek laten zien. Je krijgt dan een beloning. Sommige fora noemen dit badges.
Je laat zien dat je een zwaluwstaartverbinding kan maken en krijgt dan een badges idem met een kistje etc etc.
Voor de houtdraaiers je laat een bord zien een kom, vaas en een schaal en krijgt voor item een badges.
Het is geen serieuze zaak maar misschien komen er op deze manier meer werkstukken op het forum en gaat het niveau wat omhoog.
Er zijn natuur toppers hier actief maar daar is al een speciale rubriek voor. Al komt daar eigenlijk niets bij.
Nou commentaar is welkom.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Badges en andere 'neppe' extra's doen mij persoonlijk niks. Als ik een werkstuk post daarentegen, en het kan de goedkeuring van mijn gelijkgezinden wegdragen, dan kan ik daar wel blij van worden.

Maar ik wil alleen beter worden omdat het leuk is om te leren, en daarom probeer ik veel verschillende dingen. Ik krijg dus veel leuke ideeën van wat ik bij jullie zie gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en MartijnEHV

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik snap Wim wel aan de ene kant maar.. 70% van dit forum zijn mensen die vragen hebben. En toch ligt hierin de kracht van dit forum. Er wordt altijd constructief meegedacht en op een nette manier antwoord gegeven. Dit zijn ook vaak de topics die de meeste views krijgen en de meeste reacties. Er zijn best wel veel topics van werkstukken die echt prachtig zijn terwijl die net de 1k views aantikken.
Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet mega veel bijdraag. Ik ben maar enkele topics gestart met projecten die ik maak. Er zitten er nog enkele in de pijpleiding maar die plaats ik pas al ze helemaal af zijn. Dan kan de ’lezer’ ze in 1 ruk doorlezen.
Het gros van de bezoekers/forumleden zijn ook mensen die houtbewerken als hobby hebben. Als ik naar mijzelf kijk dan heb ik een redelijk drukke baan, een kleine die veel aandacht vraagt, enz. Dan is het lastig om veel ‘werkstukken‘ te maken. En ik denk niet dat het leuk is als er 500 topics worden gestart waarbij er veelbelovende foto’s worden getoond en we pas over 6 maanden het vervolg te zien krijgen.

V.w.b. de badges moet ik eerlijk zijn dat ik daar best huiverig voor ben. Ik ben ook op andere fora actief, het bbqgenootschap is daar 1 van. Daar hebben ze ook badges. Als je daar een keer pulled pork, beercan chicken en brisket hebt klaargemaakt dan krijg je 3 badges. De heilige 3. Dat je ze alledrie tijdens de garing compleet verneukt hebt en nog geen speklap kan grillen op een bbq boeit niet. Je hebt de drie badges dus hoor je bij ‘de grote 3’. Er zijn er genoeg die de grote 3 hebben en dan adviezen geven die kant nog wal raken. Terwijl ze niet kunnen bbq’en maar wel de badges hebben. Dat moet je gewoon niet willen zoiets.

ik zou eerder kijken om een schifting te maken in de topics. Wat is nu echt een vraag van mensen en wat zijn topics waarbij mensen hun werkstuk/constructie willen laten zien. Misschien kun je i.p.v. het aantal views of reacties ook een soort upvote button toevoegen. Dan kunnen de echte houtbewerkers onder ons (ik niet dus) een topic een ‘zetje’ geven zonder te hoeven reageren o.i.d. Als zo’n topic dan weer tevoorschijn komt in ‘new posts’ genereert het ook meer views. Dit nodigt de mensen dan misschien meer uit om dingen te plaatsen. Het brengt het dialoog dan denk ik meer op gang dan een badge.

Ik zal mijn leven ook beteren en hoop binnenkort weer een aantal kleinschalige werkstukken te kunnen plaatsen.

Mvg,

Boy S
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
. Misschien kun je i.p.v. het aantal views of reacties ook een soort upvote button toevoegen. Dan kunnen de echte houtbewerkers onder ons (ik niet dus) een topic een ‘zetje’ geven zonder te hoeven reageren o.i.d. Als zo’n topic dan weer tevoorschijn komt in ‘new posts’ genereert het ook meer views.

Mvg,

Boy S
Het is niet helemaal duidelijk, bedoel je dat een aantal forumleden het status van "echte houtbewerkers " kunnen krijgen en dat die dan een soort stemrecht hebben? Of interpreteer ik dat helemaal verkeerd?

groeten
Ornament
Houtsnijden
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Het is niet helemaal duidelijk, bedoel je dat een aantal forumleden het status van "echte houtbewerkers " kunnen krijgen en dat die dan een soort stemrecht hebben? Of interpreteer ik dat helemaal verkeerd?

groeten
Ornament
Houtsnijden
Nee dit bedoel ik zeker niet. Ik bedoel een soort upvote button waarbij je dus een stem kunt uitbrengen waar iedereen op drukken (per draadje eenmalig o.i.d.). Als ik naar mijn eigen woodworking gedrag kijk dan gaat het zo: Ik kijk er bijna iedere dag op en gebruik dan voornamelijk de button ’new posts’. Een werkstuk wat voorbij komt is dus afhankelijk van het aantal vervolgreacties van andere forumleden wil het echt de aandacht krijgen. Het wordt namelijk al snel bedolven tussen alle draadjes van mensen die een overkapping willen maken en naar advies zoeken. Hier is overigens niets mis mee hoor, maar ik denk wel dat dit ook wel een beetje hetgeen is waarmee de topicstarter mee zit (corrigeer me als ik verkeerd zit wim).

Zoals ik al zei zijn ruwweg 70% van alle draadjes mensen met vragen. Zij zijn hier voor specifieke zaken en als ze hun antwoord hebben zijn ze tevreden. Maar je krijgt wel mega veel draadjes waardoor de draadjes met echte werkstukken worden begraven tussen draadjes met mensen die een vraag hebben. Dit zullen dus ook minder snel mensen zijn die hun stem uitbrengen/ een draadje een schopje geven middels een upvote button. Wat je dus zult zien is dat de echte die-hards woodworking leden meer geneigd zijn om te stemmen, en daarmee dus de draadjes met werkstukken weer in de picture brengen (zonder dat mensen echt een reactie moeten plaatsen). En op den duur zal dit wellicht mensen ook meer uitnodigen om werkstukken te posten hier.

Het is dus geen exclusieve club maar pure statistiek. Juist met de badges creëer je in mijn ogen een exclusief clubje. Daar is verder ook niets mis mee maar dan moet je wel echt duidelijke basisregels stellen. En niet zoals het er op andere fora’s aan toe gaat met badges.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik snap wel waar je vandaag komt Wim, het verbaasde mij in het begin hoe weinig interessants er hier langs komt als het gaat om gave houtprojecten. Soms lijkt het wel alsof men al hun tijd steekt in het uitzoeken van festo machines of PIR platen (wat dat ook mogen zijn :rolleyes::ROFLMAO:). Terwijl ik zeker weet dat er uit al die mooie werkplaatsen een hoop werkstukken komen gerold.

Zelf voel ik mij daardoor ook niet gemotiveerd om projecten te delen als er geen vragen bij gemoeid zijn. Het lijkt niet alsof dit forum daarvoor bedoeld is blijkbaar.

In de houtsnij en draaitopics zie ik dat heel anders gaan. Misschien dat een oorzaak daarvoor is dat er daar een duidelijker los subforum is voor "werkstukken". De combinatie "werkplaats / werkstukken" vind ik een hele gekke; hierin staan alle werkstukken maar ook vraagtopics door elkaar en raken werkstuk topics, waar misschien minder over te discussieren valt, snel verloren in eindeloze discussies over dampfolies.

Niet dat ik mensen de ruimte niet gun om over hun werkplaats constructies te praten, dat is erg zinnig mocht je daarmee bezig zijn! Maar het zou misschien wel kunnen helpen om dat te scheiden van topics over losstaande houtbewerkingsprojectjes.


Ik weet overigens dat ik geen typische houtbewerker ben maar ik zal vast niet de enige hobbyist zijn die het jammer vindt dat het niet vaker over het leuke gedeelte van houtbewerken gaat; en dat zijn toch niet te technische snufjes maar de dingen die je er mee maakt? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Er zijn een aantal rubrieken die echt voor werkstukken dienen. Je kunt die natuurlijk speciaal in het oog houden.

Ik deel je mening dat het decoreren van forumleden voor hun prestaties, niet veel zal opbrengen. De beschrijving van jouw (BoyS ) ervaringen vanuit een ander forum, waarschuwt duidelijk. Met veel regels en procedures medailles toewijzen, daar geloof ik evenmin in.

Iemand anders nog een idee?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
ik denk ook regelmatig: eigenlijk worden er weinig werkstukken gepost. Er zijn mensen die in iedere discussie bijdragen, maar nog nooit een onderwerp zelf hebben gestart of een eigen project getoond.
En dat is inderdaad jammer.
Ik heb ook regelmatig de indruk dat er veel aandacht wordt besteed aan de werkplaatsen inrichting, maar dat er precies geen werkstukken naar buiten komen.
Mijn werkplaats is meestal een stoffige chaos (ik vraag me echt af hoe sommigen hun werkplaats zo proper houden), maar er komen werkstukken naar buiten.Niet zo veel, want het is tenslotte hobby. Als ik iets heb gemaakt wat de moeite is, zal ik het ook tonen.
Maar ik merk uiteindelijk wel dat er meer interesse is voor iemand die overbodig speelgoed uit China demonstreert, dan voor iemand die effectief een mooi project toont.
Beloningen hoeven voor mij niet. Gewoon posten!
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en jelmer
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi, ik kijk ook heel graag naar ieders werkstukken maar moet ook bekennen dat ik zelf maar beperkt werkstukken post en/of het bouwproces inzichtelijk maak. Een deel is dat “gene” (is het wel leuk genoeg om te posten) en anderzijds de gedachte dat niemand er iets aan heeft/het weinig toevoegd.

In de ideale wereld maakt iedereen inderdaad een bouwverslagje van zijn/haar werkstuk maar het kost ook tijd/moeite en daar moet je dan energie insteken en niet onbelangrijk ook uithalen.

Geen idee hoe je mensen kunt enthousiasmeren maar ik zou ook niet warmlopen voor badges ofzo.

Maar laten we proberen af te spreken dat we in iedergeval van de eindproducten de foto’s posten :)

Ik zal binnenkort proberen even snel mijn serie werkstukken te plaatsen.

Groet!

HTBDTL
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Definieer werkstuk. Ik kan wat in elkaar timmeren en een schuurtje bouwen. Dat is voor mij een werkstuk. Meer skills en tijd heb ik niet.
Mijn kippenhok in de vorm van een Zweeds huisje is klaar. Is dat nu een werkstuk of een functioneel bouwsel?
Bij werkstukken denk ik direct aan mooie houtsoorten en exotische verbindingen, eindeloos schuren en dikke laklagen. Hoe wil je een ruwhouten kippenhok beoordelen tov een gepolitoerd kunstvoorwerp?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kissie wedstrijd van rendew is een stille dood gestorven


Nou... volgens mij niet hoor!! Een aantal forum leden hebben dit kissie gemaakt waaronder oa ik en Rendew zelf natuurlijk.
Kissie 2 was een slag te hoog gegrepen dat dan wel weer.

Zelf heb ik in het verleden best veel projecten en werkstukken gepost! Deze en van andere mede forumleden zijn nog steeds te vinden, worden alleen niet veel bekeken.

Toen ik lid werd van dit forum waren er rond de 900 leden in 2009 en nu ruim 28.000!!!
Van belang is dus om wat je wilt posten op een leuke en goede manier onder de aandacht te brengen van de leden.
Vaak is het nu zo dat je post " verdwijnt" in de massa.
Maar er zitten echt pareltjes tussen.!!

Af en toe post ik een projectje of een reviewtje of geef ik een tip maar ben helaas geen schreeuwer.
En heb natuurlijk een druk leven, een eigen zaak een gezin en natuurlijk andere hobby's.
Dus het ontbreekt me soms aan tijd om iets leuks te posten.(heb projectjes genoeg, vergeet alleen soms de stappen te fotograferen.)

Ben niet voor beloningen (badges) maar een duimpje is natuurlijk heel fijn.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Nico Oosthoek

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mijn laatste geplaatste werkstuk leverde 100 views, 2 likes en 0 reacties op. Misschien doe ik iets fout maar een badge had weinig geholpen, liever had ik wat inhoudelijk commentaar gekregen.

Meer doen als community om meer werkstukken geplaatst te krijgen is een nobel streven wat ik graag ondersteun. Badges is misschien niet de beste manier, ik heb nog geen beter voorstel bedacht of gelezen. De ere gallerij is natuurlijk een mooi gebaar maar wordt inderdaad niet meer actief gebruikt. Misschien dat nieuw leven inblazen en opdelen in categorieën (handwerk VS machinaal, constructie VS decoratief, ...).

Waar ik ook eerder over gedacht heb is een soort "forumlid van de maand" uitroepen. Kan voor een werkstuk zijn, maar bv ook voor inhoudelijke bijdragen/antwoorden. We hebben een aantal zeer actieve leden die zoveel tijd steken in kennis delen en meedenken, dat was voor mij de aanleiding. Gevaar is dat na zes maanden alle toppers een keer aan de beurt zijn geweest en wat doe je dan?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Nico Oosthoek

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Definieer werkstuk. Ik kan wat in elkaar timmeren en een schuurtje bouwen. Dat is voor mij een werkstuk. Meer skills en tijd heb ik niet.
Mijn kippenhok in de vorm van een Zweeds huisje is klaar. Is dat nu een werkstuk of een functioneel bouwsel?
Bij werkstukken denk ik direct aan mooie houtsoorten en exotische verbindingen, eindeloos schuren en dikke laklagen. Hoe wil je een ruwhouten kippenhok beoordelen tov een gepolitoerd kunstvoorwerp?
Misschien moet er nog een rubriek extra met 'functionele bouwsels':sneaky:.
Eigenlijk maakt het niet uit wat je post. Je hebt je best gedaan en naar kennis en kunde iets gemaakt waar je trots op bent. En dat mag best getoond worden. Mijn werkstukken en projecten van 10 jaar geleden zijn ook van een ander niveau dan vandaag. En hopelijk over 10 jaar nog een stukje hoger.
Gewoon posten dus en als er 10 mensen naar kijken, ja dan is het zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Het is lastig. Ik zie zoveel fora die nauwelijks posts hebben. Alles lijkt al gezegd en beantwoord.
Gelukkig is het hier nog volop activiteit.
Bedenk ook dat tegenwoordig ALLES te koop is en er geen echte reden is om dingen zelf te moeten maken. Je kunt 3 dagen achter je draaibank gaan staan om een houten slakom te maken maar als Ikea ze ook verkoopt voor 13,95 vinden veel mensen het zonde van hun tijd om het zelf te maken.
Persoonlijk heb ik moeite om dingen te maken die niet functioneel of zinvol zijn. Gelukkig geldt dat niet voor iedereen en zie je hier de mooiste dingen voorbijkomen.

Lijkt me leuk om uitleg te krijgen hoe een project gemaakt is. Dat geeft reacties van anderen en inspireert om het na te maken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Wat de ene interessante werkstukken vindt is voor de ander niet echt van toepassing. Ikzelf maak op dit moment wat kasten van MDF en gefineerde plaat, waarbij ik mezelf probeer uit te dagen om nieuwe technieken toe te passen en naast functioneel ook esthetisch iets moois te maken.
Ik snap dat dit voor veel mensen totaal niet interessant is. Ik voel daarom ook een zekere terughoudendheid om deze werkstukken te plaatsten...
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Wat de ene interessante werkstukken vindt is voor de ander niet echt van toepassing. Ikzelf maak op dit moment wat kasten van MDF en gefineerde plaat, waarbij ik mezelf probeer uit te dagen om nieuwe technieken toe te passen en naast functioneel ook esthetisch iets moois te maken.
Ik snap dat dit voor veel mensen totaal niet interessant is. Ik voel daarom ook een zekere terughoudendheid om deze werkstukken te plaatsten...
Posten! Er zijn altijd mensen die er iets van opsteken of inspiratie krijgen om nu eindelijk eens te beginnen aan dat lang uitgestelde bouwsel. Misschien is het voor jou simpel maar voor een ander een briljante constructie waar ze zelf nooit aan gedacht hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is lastig. Ik zie zoveel fora die nauwelijks posts hebben. Alles lijkt al gezegd en beantwoord.
Gelukkig is het hier nog volop activiteit.
Bedenk ook dat tegenwoordig ALLES te koop is en er geen echte reden is om dingen zelf te moeten maken. Je kunt 3 dagen achter je draaibank gaan staan om een houten slakom te maken maar als Ikea ze ook verkoopt voor 13,95 vinden veel mensen het zonde van hun tijd om het zelf te maken.
Persoonlijk heb ik moeite om dingen te maken die niet functioneel of zinvol zijn. Gelukkig geldt dat niet voor iedereen en zie je hier de mooiste dingen voorbijkomen.

Lijkt me leuk om uitleg te krijgen hoe een project gemaakt is. Dat geeft reacties van anderen en inspireert om het na te maken.
Same here! Het moet nuttig zijn, anders vind ik het zonde van mijn tijd/moeite.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Definieer werkstuk. Ik kan wat in elkaar timmeren en een schuurtje bouwen. Dat is voor mij een werkstuk. Meer skills en tijd heb ik niet.
Mijn kippenhok in de vorm van een Zweeds huisje is klaar. Is dat nu een werkstuk of een functioneel bouwsel?
Bij werkstukken denk ik direct aan mooie houtsoorten en exotische verbindingen, eindeloos schuren en dikke laklagen. Hoe wil je een ruwhouten kippenhok beoordelen tov een gepolitoerd kunstvoorwerp?
Nou, ik vind een kippenhok of een hondenbakstandaard zeker net zo goed een werkstuk. Zoals met alles heb je uitersten maar het 1 doet nooit onder voor het andere.

Dus! Kom maar door met dat kippenhok!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Wat misschien niet helpt is dat er verschillende plaatsen zijn waar je je werkstuk kan plaatsen. Er is een gedeelte 'meubels', een gedeelte 'algemene werkstukken' en een gedeelte 'eregalerij van werkstukken'.
Wie bepaalt bijvoorbeeld wat er in de eregalerij komt?

Is het een idee om alle afgeronde werkstukken in 1 topic te plaatsen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.