Awel, vandaag was het uur van de waarheid uiteindelijk aangebroken, de eerste gefreesde spiralen zijn een feit. Het hele mechanische gebeuren liep op rolletjes, letterlijk en figuurlijk.
Een stomme fout echter

De verdeelschijf met 24 tanden bleek er bij nader inzien maar 23 te tellen, sh..., dat werkt dus niet. Hier moet ik morgen een mouw aanpassen, ttz. een nieuw exemplaar zagen met wel voldoende tanden. Voor de rest werkt alles zoals gepland, de kabel geeft geen krimp, de koppeling tussen draaias en dwarsslede is heel rigide.
Conclusie hier: op uitzondering van die verdomde verdeelschijf zijn er geen wijzigingen meer nodig, dit gedeelte is productierijp

In de toekomst komen er enkel nog een paar poulies bij met verschillende diameters, en dus ook een verschillende spoed.
Dan was het tijd om de draaibank om te bouwen voor het schroefdraad frezen. De gekozen tandwielen zouden een spoed van 3mm moeten gaan opleveren. Na de eerste freesbeurt even gemeten, uitkomst 3,1mm
Kort en bondig, de combinatie van tandwielen, stalen poulies, winch, aandrijving door de motor, en de krachtoverbrenging door de stalen kabel, werken gewoon perfect. Hier moet ik niks meer aanpassen of wijzigen, het is een schot in de roos.
Bij het frezen van de eerste schroefdraad kwam wel de noodzaak naar voor om een maataanduiding te plaatsen op de dwarsslede. De schroefdraad moet in een paar gangen gefreesd worden, ik moet dan wel de aanzet per gang ergens kunnen aflezen, nu is het natte vingerwerk

Ik ga dus een schaalverdeling met nulstelling op de slede bouwen, dat is niet al te veel werk. Een stuk meetlint heb ik nog liggen en een verstelbare aanwijzer is snel gemaakt.
De hele ombouw werkt dus van de eerste maal perfect, dit kan ik niet zeggen van de aangekochte frees

De 60° frees van CMT is GEEN 60° maar slechts 52°, sh....
Nu moet ik op zoek naar een frees die wel een tophoek heeft van 60°. Met 52° heb ik geen schroefdraad, enkel een smalle spiraal.
Dit was het laatste dat ik verwachte, het enige aangekochte onderdeel is ook het enige dat niet voldoet.
Ook hier kan ik al een conclusie op papier zetten: de schroefdraadmodule werkt

, er zijn geen aanpassingen meer nodig, enkel nog een maataanduiding aanbrengen.
Volgende week dus op jacht naar een bovenfrees met een tophoek die wel 60° meet.
Hierna kan ik één een en ander meer verfijnd beginnen afwerken, zoals echte assen draaien voor de tandwielen, en de tandwielen voorzien van een binnenbus. Om de slede een instelbaar start- en eindpunt te geven komen er op de draaibank ook nog een paar verstelbare lengteaanslagen.
De "Twister" is dus bijna klaar voor de strijd
Mvg,
André
Klaar voor de eerste spiraal.
Zo iets dus.
Of zo iets.
spiralen alom.
De eerste "schroefdraad.