Voila, stap 2 is ook voltooid, de dwarsslede heeft een handwiel gekregen en de support voor de freesmachine is ook geplaatst. De hele unit is nu gebruiksklaar.
De slede motorisch aandrijven heeft wel iets, maar in dit geval draai ik toch liever aan het "wieltje" dat voelt ambachtelijker aan

Omdat twee handwielen van Noten op hetzelfde blok wat veel van het goede zou zijn, voor het kleinere wiel maar geopteerd voor een andere houtsoort, Peren in dit geval. Zo word de slede meteen ook een staalkaart van houtsoorten.
Ondanks het gebruik van een ordinaire draadstang als spindel loopt het geheel fenomenaal, het is een plezier om aan dat wieltje te draaien

Omdat ik mijn "kleine" bovenfrees wil gebruiken op deze slede, vandaag maar een aangepaste support gemaakt om de machine te kunnen plaatsen. Hier heb ik gewoon gebruik gemaakt van de stangen van de zijgeleider van de machine om deze te bevestigen op het support.
Na wat pas en meetwerk een paar schijven gezaagd en nagedraaid uit Berken multiplex, deze op elkaar gelijmd, twee gaten geboord voor de stangen en ik kon testen. Bijna toch, één probleem, de motor van de bovenfrees kon niet ver genoeg vooruit, de onderste knop zat tegen het multiplex. Dus de support terug op de boormachine om een uitsparing te boren waar de knop kan invallen. Resultaat, de motor heeft nu ruimte zat om vooruit te gaan (quasi volledige lengte)
Klaar dus voor de eerste test, een stuk hout tussen de centers, de draaias geblokkeerd, freesmachine in gang en dan maar draaien aan de handwielen. Bij een stilstaande draaias krijg ik weliswaar enkel een rechte groef, maar het werkt echt

De frees gaat er dooreen als een mes door de boter. Er is ook een maar, de gaten in de zool van de machine waar de geleidestangen inschuiven zijn verschillend van diameter

, geen probleem bij normaal gebruik, maar hier duidelijk wel, de machine zit niet muurvast.
Gelukkig is er voor elk probleem wel een oplossing, hier dus ook, ik moet de onderste knop van de machine op één of andere manier ook kunnen vastzetten, de machine zit dan geborgt op drie punten en kan dan geen kant meer uit. Op het totale bouwproces tot hier toe dus één aanpassing aan het ontwerp, valt heel goed mee denk ik.
Volgende week dus eerst werk maken van deze borging, daarna kunnen we van start met het loopwerk, ttz. de verbinding tussen slede en draaias.
Bijgaand nog wat actiefoto's.
Mvg,
André
Handwiel en support geplaatst.
En de machine geplaatst, met uitsparing voor de knop onderaan.
Draaien maar, aan de handwielen in dit geval.
Zelfs de support kan draaien
De volledige slede nog eens in de lijnolie gezet.