Ondanks het risico op moedeloze lezers post ik hier toch maar een volgende bijdrage

@ Scheppie: De tandwielen zijn uitgezaagd voor het leuke, het oog wil ook wat. Niet uitgezaagd ogen die grote tandwielen nogal log, daarom dus.
Bij het frezen van spiralen of torsen is er nood aan een soortement verdeelkop, hiermee kan je het aantal spiralen of torsen verdelen over de buitendiameter van het werkstuk.
1, 2, 3, 4, 6, 8, of 12 spiralen, keuze te over bij een verdeelschijf met 24 mogelijke standen.
Dit was dus de opdracht voor deze dag.
De makkelijkste oplossing is de verdeelkop te integreren met de koppeling aan de draaias. Omdat het uitgaand deel van de draaias voorzien is van 2 x M5 schroefgaten (voor het aansluiten van een vacuumsysteem) kan ik deze gaten ook gebruiken om de verdeelkop aan te draaias te koppelen.
Dus eerst de verdeelschijf geplaatst, inclusief stalen as, vast op de draaias met twee M5 schroeven. De stalen as steekt ook een stuk in de boring van de draaias, zo zit deze altijd mooi gecenterd.
Op de stalen as kwam dan de stalen poulie met de de stifthouder, de messing stift valt in de vertanding van de verdeelschijf, en tijdens het werk kan deze verplaatst worden, naargelang het aantal te frezen spiralen. Het geheel van stalen poulie plus stifthouder draait los op de stalen as, de koppeling met de draaias gebeurt enkel door middel van de messing stift in de verdeelschijf. Het werkt perfect, en is snel op- en afgebouwd. Dat is ook nodig omdat hier normaal gezien tijdens het "gewone" draaiwerk een handwiel opzit. Bij het schroefdraad frezen daarentegen komt er weer een ander tandwiel op te zitten.
Dit tandwiel inclusief koppeling fabriceren is voor morgen gepland, pas daarna kan ik alle andere tandwielen beginnen inbouwen, deze worden immers uitgelijnd op dit primaire tandwiel.
En bijgaand nog wat plaatjes van de huidige stand van zaken.
Mvg,
André
Verdeelschijf geplaatst, stifthouder aangepast.
2 schroeven zorgen voor de verbinding tussen draaias en verdeelschijf.
Stifthouder in aanbouw.
een werkend geheel