Een slijpmachine ombouwen staat ook nog op mijn lijstje, maar dat zal nog niet voor direct zijn
Daarstraks heeft de dwarsslede zijn eerste pasjes gemaakt, motorisch aangedreven dan nog wel

Zelfs zonder kabelspanner wil ie al uit de startblokken, dat beloofd.
Maar hier was nog wat werk aan vooraf gegaan, geleidewielen geplaatst op de rechtse support. Links één los geleidewiel en een verstelbaar stalen support met twee geleidewielen geplaatst. Voor het stalen support was er weer wat metaalbewerking nodig om dit te fabriceren. Twee bussen draaien, waar een stalen stang van 20mm moet inpassen, aan de bussen een plat stuk staal lassen om deze te kunnen bevestigen aan de draaibank (middels een paar schroefbouten)
Eén ding is zeker, metaal draaien gaat een stuk trager dan hout draaien

Tijd om na te denken te over dus, wat dan weer voor gevolg had dat er hier en daar nog wat verfijningen zijn aangebracht. Te snel werken is ook niet goed, zeker voor een éénmalige constructie is het belangrijk om één en ander eerst wat te laten sudderen alvorens de hand aan de ploeg te slaan.
Zo heb ik te laat gemerkt dat het stalen support teveel naar voor zit, gevolg is dat de bovenste stalen kabel moet gedwongen worden ( middels een schroefoog) om de op de wielen te blijven lopen. Het werkt wel maar ik ben er niet tevreden over, dat moet eleganter kunnen. Het support moet meer naar achter, de twee steunplaten moeten dus ingekort worden, dan komt de kabel meer in één lijn te lopen met de geleidewielen, en kan de schroefoog komen te vervallen.
Daarna komt het sluitstuk van de hele constructie aan de beurt, het verder opbouwen van de mini winch, eens deze geplaatst en werkend is staat niks ons nog in de weg om de eerste stukken te gaan frezen.
Eens alles naar wens werkt is de tijd gekomen om één en ander definitief af te werken. Zo bestaan de assen waar de tandwielen op draaien nu uit een stalen bout en wat rondsels en moeren. In definitieve vorm komen hier zwaardere gedraaide assen op te zitten, met een minimale speling tussen as en tandwiel. Ook de tandwielen moeten dan nog eens op de draaibank om deze mooi te centreren en te voorzien van een binnenbus. Het had geen zin om deze al picco bello af te werken zolang er geen zekerheid was op een werkend geheel.
Dank zij de (nieuwe) dwarsslede ga ik de tandwielen nu met behulp van de bovenfrees mooi kunnen centreren, en tevens de centers op maat uit kunnen draaien, of beter gezegd uit te frezen

Mvg,
André
Nog een geleidewiel op zijn plaats.
De wig geplaatst.
Er nog wat staal tegenaan gegooid.
En geplaatst.
De linkerzijde van de aandrijving.