Vandaag was het "moment supreme" aangebroken, na een paar weken knutselen kon ik voor de eerste maal een paar houten onderdelen met schroefdraad erop samen breien tot één geheel

Dat lukte boven verwachting goed, bij de tweede poging waren de juiste instellingen gevonden. Dit sloeg dan voornamelijk op de nodige speling tussen moer en bout of spindel, anders dan bij een stalen bout en moer moet er bij een houten exemplaar altijd wat speling gelaten worden. Een andere parameter was de aanvoerrichting, voor buitendraad is dit van links naar rechts aanvoeren, de diepte kan in één gang gefreesd worden, 4mm diep bij deze setting, daar heeft zowel machine als frees totaal geen moeite mee.
Voor vlotter stelwerk ga ik wel een soort meetinstrument moeten ineen flansen om de binnenschroefdraad op te meten, en dan specifiek de diepte van de schroefdraad, dit bepaald namelijk ook de buitendiameter van de bout. Nu is het wat giswerk, met een schuifmaat kan ik niet tussen de gangen meten binnenin de moer, aan de buitenkant meten is niet juist genoeg.
Maar eens de juiste passing gevonden verloopt het draadfrezen als een fluitje van een cent, beide passen perfect ineen, de moer loopt vlot over de hele schroefdraad heen en weer.
De op voorhand gedraaide cilinders wel even op maat gedraaid met de (boldraai)beitel op de slede, zo zijn deze perfect cilindrisch en op de juiste diameter, nauwkeurigheid tot op 0,1mm.
De gefreesde buitenschroefdraad vereist weinig nabewerking, even door de draadgangen met een schuurpapier bij een links en rechts draaiende machine en de schroefdraad is klaar voor gebruik.
De conclusie na de ervaringen van vandaag is dat de machine op punt staat, daar moeten geen wijzigingen meer gebeuren, alles werkt naar behoren, getuige het eindresultaat

Als ik hier nog winst wil boeken qua afwerking gaat het van de rest moeten komen.
Komende weken gaan dus nog testen volgen met andere houtsoorten, een andere volgorde van bewerken, eerst de spindel dan de moer bijvoorbeeld, dit zal vermoedelijk makkelijker zijn om de onderdelen op elkaar aan te passen. Ga ook eens experimenteren om de gedraaide cilinders eerst al eens een paar lagen lijnolie te geven alvorens er draad op te frezen, een beetje analoog aan het werken met draadstrelers. Een oppervlakteafwerking bind de vezels, wat zou moeten resulteren in een gladder freesresultaat.
Ook de 60° frees ga ik nog eens onder de loep nemen, ik zou op de tophoek graag een kleine radius krijgen, scherpe punten in hout is voor niks nodig, een (zeer)kleine radius geeft een mooier resultaat.
Dit alles zijn kleine details, de vandaag gefreesde schroefdraad is zonder meer bruikbaar, mooie rondloop, geen knelpunten, overal evenveel speling, een mooie gelijkmatige spoed, zowel bij de binnen- als de buitenschroefdraad. Maar omdat ik nogal veeleisend ben, ook voor mijn eigen werk, ga ik toch door met experimenteren, het eindresultaat kan er alleen maar beter van worden.
Bijgaand nog wat plaatjes, in het vuur van de strijd even het fototoestel uit het oog verloren, gevolg, geen plaatjes van het frezen. Maar dit euvel word de komende tijd nog wel verholpen.
Mvg,
André
Mooi cilindrisch en op maat draaien.
Spindel en moer.
De moer loopt vlot heen en weer.
Teststuk 1 en 2 naast elkaar.
Het eindresultaat in de lijnolie.