Als ik deze draaibank mettertijd verkoop is dat stuk buitenmuur in de prijs inbegrepen

Het is wel de beste manier op komaf te maken met trillingen op een machine, alle storende elementen verbannen van de machine, in dit geval naar de muur. Was vroeger met transmissieassen niet anders, die hingen meestal aan het plafond te rammelen, terwijl de aangesloten machines rustig stonden te brommen zonder één trilling.
Eerlijk gezegd gebruik ik de muur omdat er op de machine zelf te weinig plaats is, bovenstaande is een gelukkige bijkomstigheid.
Onze duik in de afvalbak heeft resultaat opgeleverd, een langere as gevonden, maar iets dunner dan de originele. Daarom twee nieuwe bussen gedraaid om de motorophanging aan te passen. Nu kan de motor ruim voldoende versteld worden om de gewenste riemschijven te bereiken.
Klaar voor de eerste gemotoriseerde test dus, stuk inspannen, kabel inscheren, bovenfrees paraat en klaar. Nou, het resultaat overtreft de verwachtingen, een mooie gelijkmatige aanvoer levert een strakke schroefdraad op. Terwijl de machine aan de slag is staat de operator buiten in de zon een sigaartje te roken

Semi-automatisch noemt men dit, niet het roken, wel het frezen.
Ik ben tevreden met het nu bereikte eindresultaat, een strakke schroefdraad, uniform van vorm en stap, een mooi freesbeeld en geen uitsplintering. Het mooiste is dan nog dat dit geen speciale kunstgrepen vraagt, het is gewoon standaardwerk geworden op de(ze) draaibank.
Om een idee te krijgen van de benodigde werktijd heb ik daarstraks eens een spindel gefreesd, van een ruw vierkant naar een functionele draadspindel in exact 16min. omsteltijd inclusief.
Bijgaand de laatste plaatjes van het eindresultaat, zowel van de machine als het werkstuk.
Gemotoriseerd freeswerk.
Het eindresultaat, een strakke schroefdraad.
Het totale plaatje, inclusief muur