De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Trigger,
Ik zou wel even checken welk vet er op de assen moet. Mijn inschatting is dat je daar niet zomaar iets op kunt smeren. Aan de kleur van het vet te zien lijkt het molybdeenvet en misschien nog wel vet een bepaald percentage molybdeen.

Mooi project overigens!
Let op: nooit gebruiken voor wiellagers, door de zeer goede smering kan het lager gaan glijden waardoor het zijn werk als wiellager niet meer kan uitoefenen. Wordt geleverd in een pot van 600 gram.

20220522_160132.jpg

Oeps :poop:. Ik heb het lager van de aandrijfas hier al helemaal vol mee gedrukt (zoals het in alle draaiende delen was gedaan in de machine voor ik hem uit elkaar haalde). Het bovenste lager (van het bovenste wiel) is een glijlager dus daar zal het prima werken me dunkt. Ik heb nu weinig keus meer dan het er gewoon op gokken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Het is heel erg lang geleden dat ik dit bij ons op het vak stond. Begin jaren 70. Ik dacht dat die nummers alleen op de dikte van het vet sloeg. Maar zeker? Nee daar is het te lang geleden voor. Wij verkochten niet veel vet en de klanten wisten het meestal beter.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De lier weer tegen het plafond gemaakt, en met een beetje geweld is het geheel van de kar gekomen.
Daarbij helaas een diepe kras door de (nieuwe) lak heen gemaakt op de zijkant :mad: dus gelijk maar even wat primer en rode lak in gespoten (handig dat ik een courante kleur heb gekozen).

WhatsApp Image 2022-05-24 at 3.50.59 PM.jpeg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220524_174747.jpg

Omdat het ding lomp zwaar is en in de weg zou liggen wil ik gelijk maar even de onderste as er terug in hangen. Dat heeft wat voeten in de aarde, omdat een deel ervan meegespoten is. Daar zag ik niet zoveel issues mee, maar de fractie van een millimeter dikke laklaag is toch teveel voor de tolerantie tussen as en frame...

20220524_174752.jpg

Dus daar ga ik maar even wat schuurpapier langs halen om het terug blank te maken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het onderstel wiel en diens as hangen erin. Nog niet vastgezet, want ze moeten waarschijnlijk nog links/rechts gesteld worden als het lint er eenmaal om gaat. Links een tafeltje met alle kleine onderdelen die weer nodig zullen zijn. Uiteraard moet er e.e.a. vervangen danwel gereviseerd worden.

20220524_185820.jpg

Tja, dit proces laten ze niet zien in veel restauratiefilmpjes, want dat is veel te saai, maar het hoort er óók bij natuurlijk. Ik heb mijn BSW draadmetertje uit de verpakking gehaald en deze bout gemeten. Het plaatje zegt dat dit een '12G' bout is. Ik heb geen flauw benul wat dat betekent, maar prettig om te weten :D.

20220524_185200.jpg

Alle zijdes, kop en de randjes langs korrel 400 op een vlakke werkbank gehaald. Hierna primer op het kopje en dan zwart spuiten, wat ik met alle bouten ga doen (gewoon uit gemak, maar één kleur nodig). Ik heb een BSW tapset gekocht maar die is nét niet toereikend voor bouten van dit formaat. Gelukkig is het meerendeel veel kleiner dan dit, dus de set zal nog wel flink van pas komen hoop ik.

Hmmm... in het kopje 'zo leer ik nog eens wat':


Below is the historical thread size table, not to be confused with G threads, which are actually in use as British Standard Pipe . For example a G½ (half inch) is 20.955mm in diameter.[3]
Misschien die set maar weer terugsturen, blijkbaar heb ik een BSP bout voor me liggen?

Ok, ik kom een wereld aan info tegen via google, verschillende 'charts' met thread sizes... misschien moet ik eerst eens iemand vinden die hier grondig verstand van heeft om het mij uit te leggen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Een bout met BSP dus met gasdraad? Ja we spreken wel eens over pisdraad maar daar valt geen gasdraad onder. Waar dit zou kunnen voor komen is op een plek waar vetpotjes gemonteerd zaten en die afgesloten zijn met een bout. Al zou je zo een standaard plug kunnen nemen. En ik vind een 1/2 " groot voor zo'n machine.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit zijn flinke bouten inderdaad, maar ze verbinden de geleider-arm met het frame en die arm zelf weegt al een flink aantal kilo's, nog daargelaten wat er aan komt te hangen. Dus ik vind het niet vreemd.

WhatsApp Image 2022-05-24 at 7.38.44 PM.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Dat groot slaat op de maat van zo'n vetpotje. Niet voor de montage van dat zware gietijzer. Er zijn zeker grote maten van die potjes maar dat zie ik hier niet als noodzaak.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220524_215416.jpg

De boel moet maar even ontroesten in azijn, dat maakt het proces stukken makkelijker. Ik heb twee bouten met teflon tape, daarvan is de draad slecht dus ik zal sowieso nieuwe bouten nodig hebben hier en daar.

20220524_215426.jpg

De arm zit er mooi op, met weinig schade aan mijn net gespoten boten. Helaas kan het er weer af, want ik heb me vergist in de volgorde: eerst de hoogte verstelling (en dus het wiel mechanisme) want de borgring met pin die de draad vasthoud moet achter deze arm komen :p.

Hier en daar moet ik ook randjes verf weg snijden/schuren omdat sommige delen anders niet passen, verbazing- en indrukwekkend hoe nauwkeurig het allemaal sluit, en dat voor een machine van voor de oorlog!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier en Roel22

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Leukigheidje...

in dit topic:


gaat het over een Kirchner draaibank. Ik heb die persoon via MP een bericht gedaan, gewoon uit interesse (de machine ligt niet in mijn prijsbereik om over te nemen) maar we raakten aan de praat. Hij blijkt een leuk boek te hebben liggen:

mp-9e6928ff6acb4ae1b0aff63872c317e0-image.jpg

en wat vind men in dit boek:

mp-d76098b8d8864dafa67f8f8b94efdcf4-image.jpg

Potverblomme zeg, precies mijn zaag! De afbeelding laat onder andere zien dat het aandrijfwiel nog origineel is (passend bij mijn theorie over stoomaandrijving) en hij lijkt compleet, op de geleider na die ik er niet bij heb, maar op basis van de foto kan ik wel iets fabrieken denk ik.

Het laat ook zien dat de ombouw waar ik hem mee gekocht, ondanks dat die primitief was, nog wel stukken veiliger was dan de twee balkjes waar hij origineel mee kwam...

Hij kon me ook vertellen dat mijn geleiders zogenaamde 'panhans' geleiders zouden zijn (gebaseerd op detailfoto's die ik hem heb gestuurd). Onderdelen hiervoor zouden nog goed verkrijgbaar zijn (goed om te weten mocht ik iets slopen).

Ik vond ook nog dit:


lintzaag folder.jpg

31.5" komt min of meer precies overeen met 80cm, de diameter van mijn wielen. Bizar dat er dus een nog grotere versie was...de afbeelding klopt helemaal, behalve dat ze hier dan (optioneel, want veiligheid was een luxe!) nog een metalen beschermkap op aanboden. Inclusief het kantelen van de tafel (dat doet de mijne idd) en het vereiste vermogen (4pk, wat precies is wat mijn motor aankan). Grappig :).
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het kantelmechanisme voor de zaagtafel zit er terug in, de arm zit er (dit keer definitief hoop ik) terug op en het verstelbare mechanisme hangt weer op de nek. Dit gedeelte kan op en neer geschroefd worden om de precieze lengte van het gebruikte zaaglint te accomoderen. Hier komt natuurlijk nog veel meer aan/in/op te hangen, onder andere het ashuis van het bovenste lintwiel, het kantelmechanisme (voor het sporen van het lint) en ook de borstel die het wiel schoon houdt.

20220526_142723.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hmmm... ik mis een onderdeel. De lintgeleiderbuis, dat vierkante ijzer met twee ronde uiteindes dat in de voorzijde van de arm gaat. Die moest niet gespoten worden, alleen gestraald. Hij ligt op de foto's zichtbaar op het pallet dat bij hen is afgeleverd, maar ontbreekt nu. Hopelijk vinden ze deze nog.....

index.jpg

Rechtsachter, net voor de zwarte kap zie je een roestige vierkante staaf liggen, met een rond uiteinde. Andere zijde is net zo, het is de geleider voor de lintwielen boven de zaagtafel.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heel veel meer kan ik nu niet doen. Ik moet het ashuis nu terug op gaan bouwen, maar ik heb meer vet, verf, borstels etc etc nodig en vandaag is alles dicht. Het gaat sneller dan verwacht, ik heb mijn prognose van enkele maanden naar enkele weken bijgesteld, maar dat is exclusief eventueel werk aan de motor. Die werkt prima, maar ziet er niet uit natuurlijk, en wil ik graag weer netjes maken. Ook wil ik dat een gecertificeerd elektromonteur zich over de bedrading ontfermt voor ik iets aansluit of test.

WhatsApp Image 2022-05-26 at 3.46.40 PM.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Rdl

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb net een heel leuk gesprek gehad met de eigenaar van:


Hij gaat langzaamaan met de business stoppen (helaas!!) maar hij heeft tientallen jaren ervaring met o.a. het restaureren van Engelse oldtimers, en weet heel veel van schroefdraad :). Ik mag hem een lijst sturen van wat ik nodig heb / te kort kom en dan ga hij kijken wat hij kan vinden/regelen.

Ik word steeds enthousiaster van dit project, wat zijn oude machines tof!
 
  • Leuk
Waarderingen: casselt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.