Helaas is hier geen categorie voor, herstel van oude glorie .Ik denk dat ze gewacht hebben tot het einde van de challenge zodat iedereen weer tijd heeft om met je mee te kijken
Ok, ik heb je advies ter harte genomen en de tape verwijderd. Ik zie daarbij dat sommige delen toch niet gestraald zijn terwijl ik dat wel had gewild... en hier en daar zijn er wat secties niet helemaal goed gespoten (grondverf nog een beetje zichtbaar). Op zich niet schokkend allemaal. Ik zal de glijdelen die niet (goed) gestraald zijn nog een keer na moeten schuren.Mijn ervaring met tape is dat je die het beste snel kan verwijderen. het liefst als de verf nog niet uitgehard is, maar dat gaat niet meer lukken. De lijmlaag van de meeste tapesoorten wordt na verloop van tijd een bikkel harde witte laag, die er slecht af wil. Als er ook nog straaltape op je machine zit, kan je dat ook beter er af halen en daarna de vlakken spoelen met diesel tot ze schoon zijn. Daarna in bijvoorbeeld een lijnbaanolie zetten. Je schuur lijkt me verwarmt, dus ik zou me over roest niet zo snel zorgen maken.
Nou ja, prima. Ik heb voorzover nu gevonden alle tape eraf. Ik heb ook maar direct een Withworth draad tapset besteld en ga dit weekend beginnen aan een houten basis voor de onderzijde, dan kan ik dat alvast spuiten en dan komt het frame daar op te staan. Ik verwacht niet dat ik de machine zo heel vaak wil/moet verplaatsen maar als ik het nu niet doe komt het er nooit meer van (beetje onmogelijk ook). Bijkomend voordeel is dat ik de zaag met het frame ook mooi waterpas kan zetten.Ducttape is straaltape.
Kan ik doen, maar zo heel benieuwd ben ik ook weer niet. Op basis van het frame net enkele keren een paar centimeter met de hand gelicht te hebben (aan de dunne zijde, de nek, vanwege een doek eronder) zet ik mijn nieuwe schatting van het kale frame op zo'n 300~350kg. Laat alles er op en eraan de boel op ~700~750kg uit komen. De arm en het contragewicht zijn klein maar doen zelf al 15kg per stuk, de as, de wielen... enfin. Niks wat een dikke douglas basis niet kan hebben.Toen mijn giga lintzaag uit elkaar lag heb ik alle onderdelen apart gewogen op een personenweegschaal om te weten wat het zo in z'n geheel weegt.
Destijds de mijen ook rood gemaakt (gerold).
Ik heb een paar mannen van de oude stempel geraadpleegd (die zelf nog uit een tijd komen van échte machines) en die zeggen 'vet type twee'. In de praktijk komt dat neer op schotelvet, dat spul wat je ook op vrachtwagens ziet. Het vet in de machine lijkt daar qua consistentie op, maar is niet grijs - het is een soort grijs/groen vet (afhankelijk van het licht).Trigger,
Ik zou wel even checken welk vet er op de assen moet. Mijn inschatting is dat je daar niet zomaar iets op kunt smeren. Aan de kleur van het vet te zien lijkt het molybdeenvet en misschien nog wel vet een bepaald percentage molybdeen.
Mooi project overigens!
Ik was onduidelijk, zie ik nu. Ik heb schotelvet gewoon standaard in de smeerkast staan, ik kan alleen lastig vinden wat nou precies bedoeld word/werd met "type 2" vet, het lijkt een begrip uit verloren tijden te zijn. Ook de kleur (groen/grijs) komt me ongewoon voor.Schotelvet is zeer goed google-baar. Iedere gespecialiseerde winkel in auto onderdelen en benodigdheden verkoopt dit.
Persoonlijk kan ik het vet van Kroon-oil aanbevelen
Hoeveel vetten die groen/grijs zijn wil je?Ik was onduidelijk, zie ik nu. Ik heb schotelvet gewoon standaard in de smeerkast staan, ik kan alleen lastig vinden wat nou precies bedoeld word/werd met "type 2" vet, het lijkt een begrip uit verloren tijden te zijn. Ook de kleur (groen/grijs) komt me ongewoon voor.