De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Met een fakkel kan je wonderen verrichten. Je wordt nog een metaalman als je zo bezig blijft. Ik vindt het schoon en gangbaar maken van onderdelen altijd heel bevredigend. En als je dat goed doet is de eindmontage een fluitje van een cent.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Voor eventueel nieuwe lagers is de lagerboer in zeeland ver uit het goedkoopste adres.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik vind dit echt één van de leukste topics op het forum en volg het met ontzettend veel plezier.
Voor schoonmaken/ontroesten is ook electrolyse een simple oplossing!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben dus nu, met enige vertraging, toegekomen aan het schoonmaken en labelen van de onderdelen. Ik moet immers geen vet introduceren in de straalcabine, maar moet ook afplakken wat niet gespoten mag worden en labelen welke kleur welke delen moeten worden.

Daarbij kom ik toch nog één 'oversight' tegen: het wiel waarmee je het lint op spanning brengt.
Daar zit een 'ring' op de as, boven én onder de behuizing waar de draad in draait, en die lijkt op zijn plaats te zitten met metalen 'pin'. Zoals altijd is een foto meestal duidelijker:

20210922_135833.jpg

20210922_135837.jpg

Ik heb reeds een beetje WD40 en een beetje 'overtuiging' (van een slagpin met een moker) gebruikt maar die uitstekende pin komt niet van zijn plaats. Mis ik iets of moet ik gewoon harder slaan? Er zit geen overduidelijke schroefdraad aan of in en ik zie ook geen inbus/platkop inkeping om eraan te draaien.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Conische pen, probeer de andere kant.
Beetje harder slaan wil ook wel helpen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Los! De pin in het groene gedeelte wilde niet lossen maar die in het donkere gedeelte was een stuk minder weerbarstig en enkele vriendelijke tikjes deden die loskomen. Dat was genoeg om in ieder geval de hele draad met stelwiel uit de behuizing te trekken :). Nu even al het vet en rotzooi eraf poetsen ('even' - gaat me nog wel een paar dagen kosten ben ik bang) en dan kan hij naar Geesbrug.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
De (handels?)naam van zo'n borging is "circlip". Misschien helpt dat bij het zoeken naar gereedschap en tips.
Hier had ik nog niet van gehoord. Ik ken deze alleen onder de naam seegerringen. Type a is voor op de as type J voor in het huis. Gelukkig is er het www voor gebrek aan kennis over de naamgeving hier stonden beide namen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als het een gladde pen is, is hij taps. Een rechte pen heeft kerven aan de zijkant. Taper is 1 : 50. Even markeren hoe het heeft gezeten. Er zijn ook gladde rechte pennen, maar die ben ik nooit in deze toepassing tegen gekomen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Na een in meerdere stukjes gebroken nacht (mijn hondje heeft het aan zijn darmpjes, altijd leuk :mad:) heb ik mezelf met moeite in mijn sleuteloutfit gehesen (lees: werkbroek en oud shirt). Op ouderwetsche manier, met een grote tobbe met water en groene zeep en een scheut azijn. Helaas is er hier en daar toch wat moderne Dasty te pas gekomen wat dat oude vet is me daar een partij hardnekkig!

20210925_110811.jpg

Ik ga een gedetailleerde overzichtsfoto maken als alles af is, en daarop nummers zetten. De delen zullen ook met schilderstape gemarkeerd worden op nummer zodat de straler en spuiter bij twijfel altijd even terug kunnen halen wat wát is, en wat er mee moet gebeuren. Grof gezegd moeten bepaalde blanke delen wel gestraald maar niet gespoten en ik ga uiteraard met twee kleuren werken.

Ik zal niet beweren dat alles 100% vetvrij is maar het zal zeker een hele grote hoeveelheid verontreiniging schelen in de straalcabine.

20210925_120220.jpg

De onderste grote as kan ik niet uit elkaar halen, dus die maak ik voorzichtig schoon straks en voorzie ik zelf van een tape rand zodat er geen straalmiddel in de kieren naar het lager kunnen komen. Ik heb wel alvast het vet in het kleine lager vervangen (wat er zat zo goed mogelijk weggehaald met een doek, royale hoeveelheid EP2 vet erin gedrukt en voorzichtig verwarmd zodat het erin liep). Het deksel zit er weer op dus die is veilig.

20210925_120211.jpg

Moet nu even weg voor een klusje maar straks het grote lager voorzien van nieuw vet, poetsen en de tape erop zetten dus. De kurkrand is nog dik in orde dus daar moet ik voorzichtig mee zijn.


Ik twijfel of ik het frame met de hogedruk ga poetsen. Het ligt al op de kar en kan er niet afgetild worden zonder kraan of lier, die ik buiten niet heb, dus op deze manier kan ik maar één zijde aanpakken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Intensief zaterdagje. De hele zaag ligt, wielen en al, op de kar. Alles is gelabeld met nummers en de kleur die ze moeten krijgen. De enige twee delen die er niet bij liggen zijn de krachtstroommotor en de zaagtafel.
De tafel is te zwaar en lomp groot om er nog veilig bij te zetten, dus die vervoer ik dan gewoon in de kofferbak. Van de motor vraag ik me af wat handig is. De spuiter doet geen demontagewerk maar om de motor mooi te spuiten moeten er wat delen tijdelijk losgehaald worden, dus wellicht dat ik de motor maar in eigen beheer doe. Ook wel zo handig met alle dikke kabels die eruit komen.

20210925_165952.jpg

De zaagtafel wil ik aan de bovenzijde kaal houden, dus geen verf eigenlijk - gewoon blank metaal. Ik zie vaak technieken zoals het 'blauwen' van metaal met een vloeistof (die knetterduur schijnt te zijn, maar koud toegepast kan worden) of met heet stoken en dan onderdompelen in olie (ook niet zo praktisch met een tafel van ~60 kilo en sowieso niet handig met gietijzer me dunkt).

Dit omdat ik de bovenzijde, net zoals die van mijn zaagtafel en vlakbank en dergelijke dan behandel met houtglijmiddel. Als ik ze vraag die wel te stralen maar niet te behandelen (zoals met enkele andere onderdelen het geval zal zijn, o.a. contactoppervlakken) krijg ik dan niet direct weer een bende roest nog voor hij weer bij mij thuis staat? Zal ik ze vragen de boel tijdelijk in te smeren met enerlei olie?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Zal ik ze vragen de boel tijdelijk in te smeren met enerlei olie?
Nope, niet doen!
Kost weer veel te veel tijd om het er af te halen. Gewoon in de gaten houden wat er gebeurt. Dan kan je als het echt noodzakelijk is er altijd nog wat op doen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Op die eene foto waar op de machiene is te zien met blad lijkt de roest wel mee te vallen , maar foto's kunnen
Een vertekend beeld geven
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nope, niet doen!
Kost weer veel te veel tijd om het er af te halen. Gewoon in de gaten houden wat er gebeurt. Dan kan je als het echt noodzakelijk is er altijd nog wat op doen.
De glijdelen zullen uiteindelijk voorzien worden van lagervet zodat het allemaal soepel loopt, maar het ashuis van het onderste wiel en de zaagtafel zullen kaal blijven. In het eerste geval omdat ik denk
Op die eene foto waar op de machiene is te zien met blad lijkt de roest wel mee te vallen , maar foto's kunnen
Een vertekend beeld geven

Geen idee hoe diep het gaat, maar de oppervlakte van het blad is wel volledig verroest. Dat word schuren dan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.